صفحه اصلی > تابلو خوانی : آموزش فیلترنویسی به قلم حمید رضا آذر
ads

آموزش فیلترنویسی به قلم حمید رضا آذر

1613148198WhatsApp Image 2021 02 12 at 8.12.04 PM

فیلترنویسی و نکات مهم 

یکی از ابزارهای مهم در تابلوخوانی مبحث فیلترنویسی است که معامله‌گران برای پیدا کردن سهام مستعد رشد و همچنین گاهی اوقات برای مطلع شدن از شرایط سهام پورتفوی خود از این ابزار استفاده می‌کنند. فیلترنویسی ابزاری است که به شما کمک میکند از بین تمامی نمادهای بازار سرمایه بتوانید سهامی را که بر مبنای استراتژی خود خرید می‌کنید را پیدا کرده و نهایتا تصمیم درست را اتخاذ نمایید.
برای یادگیری فیلترنویسی آموزشهای ویدیویی و مقاله‌های زیادی در فضای مجازی و سایتها موجود است که به شما کمک میکند تا فیلترنویسی را یاد گرفته و بتوانید از آن بهره کافی راببرید. از نگاه بنده نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن این است که ابتدا شما باید برای خود استراتژی مشخصی تنظیم کرده و اصول مدیریت سرمایه را فرا بگیرید، سپس مبحث فیلترنویسی را یاد گرفته و از آن کمک بگیرید. همچنین یادآور میشوم فیلترهای زیادی در سایتهای مربوط به بازار سرمایه وجود دارند و میتوانند به طور کامل نیاز شما را برآورده کنند. اما ابتدا شما باید مبحث تابلوخوانی و تکنیکال را تکمیل نموده و سپس از فیلتر برای کمک به معامله‌گری استفاده نمایید، زیرا ممکن است شراط کلی سهم خوب نباشد، به عنوان مثال سهم در محدوده‌ی مقاومت بوده و پولهای سنگین از آن خروج زده باشند و شرایط دیگر.
در ادامه مطلب چند نکته راجع به فیلترنویسی و شرایط استفاده از آن را میگوییم.
–    همیشه شرایط بازار را سنجیده و بدانید بازار در چه شرایطی است. در شرایط نزولی، متعادل، نوسانی یا صعودی هستیم؟ برای هرکدام از حالتهای بازار فیلترهای بهتری برای پیداکردن سهم مناسب وجود دارند.
–    ابتدا سبک معاملاتی خود را بشناسید و بر اساس آن فیلترهای مناسب را به کار ببرید. افرادیکه به صورت نوسانی معامله میکنند با کسانیکه سبک متفاوتی دارند باید از فیلترهای متفاوت استفاده کنند.
–    همواره جو روانی حاکم بر بازار را رصد کنید و بدانید فیلترنویسی ابزاری جهت خرید سهم نیست بلکه ابزاری کمکی است که میتواند گزینه‌های متعددی را جهت خرید به شما معرفی کند.
–    بعضی فیلترها برای ساعات ابتدایی بازار کاربرد دارند و بعضی دیگر برای ساعات میانی و انتهایی بازار.

–    برای یافتن سهامی که در نقاط حمایتی خود هستند نیز فیلترهایی وجوددارند، این دسته از فیلترها سهام را به شما معرفی کرده و میتوانید بعد از تایم بازار آنها را تحلیل کرده و در صورت داشتن شرایط مناسب پله اول را خریداری نمایید.
–    همچنین اگر از اندیکاتورهای خاصی جهت کمک به تحلیل خود استفاده میکنید میتوانید فیلتر مخصوص آن اندیکاتور را برای خود به کار ببرید.
در پایان این مطلب چند فیلتر که برای معامله‌گران بسیار کاربردی است را قرار می‌دهیم تا بتوانید از آنها جهت معاملات بهتر استفاده کنید.

حجم معاملات در تابلو خوانی
بیشتر بخوانید

فیلتر حجم معاملات 2برابر حجم میانگین ماه و نکات مربوط به آن
(tvol)>2.5*(([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J+[ih][6].QTotTran5J+[ih][7].QTotTran5J+[ih][8].QTotTran5J+[ih][9].QTotTran5J+[ih][10].QTotTran5J+[ih][11].QTotTran5J+[ih][12].QTotTran5J+[ih][13].QTotTran5J+[ih][14].QTotTran5J+[ih][15].QTotTran5J+[ih][16].QTotTran5J+[ih][17].QTotTran5J+[ih][18].QTotTran5J+[ih][19].QTotTran5J+[ih][20].QTotTran5J)/21)
(tvol)>2*(bvol)
این فیلتر سهامی را نشان میدهد که 2برابر حجم ماهانه معامله شده اند و از سمت معامله‌گران مورد توجه قرار گرفته است.
شما باید بدانید در طول ساعات بازار ممکن است این فیلتر بیش از 30 سهم را فیلتر کند. پس فراموش نکنید برای خرید سهم باید نکات دیگر تابلو نظیر نسبت خریدار، روند سفارشات تابلو و اینکه آیا صف خرید سهم را عرضه کرده‌اند یا سهم از کف حمایتی برگشته را مورد توجه قرار دهید. اگر صف خرید سهم عرضه شده باشد ممکن است روند روزهای آتی سهم منفی باشد، پس باز هم قبل از هرچیزی تاکید میکنم حتما به نکات تابلوخوانی دقت کافی داشته باشید. این فیلتر میتواند در ساعات ابتدایی بازار بیشتر مورد توجه قرار گیرد و سهمی که بتواند در نیمه‌ی اول بازار 2برابر میانگین حجم ماهانه معامله شود امکان رشد پان سهم در میان‌مدت زیاد است.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

پنج + 14 =