صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر : بیوگرافی اخرین امپراطوره ژاپن هیروهیتو
ads

بیوگرافی اخرین امپراطوره ژاپن هیروهیتو

هیروهیتو

هیروهیتو طولانی ترین امپراتور ژاپن بود که از سال 1926 تا 1989 تاج و تخت را در دست داشت. او شخصیتی جنجالی بود که در سال 1945 تسلیم ژاپن به نیروهای متفقین را اعلام کرد.

هیروهیتو که بود؟

هیروهیتو امپراتور ژاپن در سن 15 سالگی به ولیعهد منصوب شد. سطح مشارکت او با ارتش ژاپن در طول جنگ جهانی دوم همچنان مورد بحث باقی مانده است، اگرچه او تسلیم کشور به نیروهای متفقین را در سال 1945 اعلام کرد. پس از جنگ، قانون اساسی جدید تهیه شده توسط ایالات متحده ژاپن را به یک سلطنت مشروطه تبدیل کرد تا حاکمیت به جای امپراتور در اختیار مردم باشد. هیروهیتو در 7 ژانویه 1989 در توکیو درگذشت. پسرش آکیهیتو جانشین او شد.

اوایل زندگی

بیشتر بخوانید: بیوگرافی برترین ژنرالنظامی تاریخ و اوسطوره فرانسوی ناپلئون بناپارت

هیروهیتو در 29 آوریل 1901 در کاخ آئویاما در توکیو، ژاپن به نام میچینومیا هیروهیتو متولد شد. او اولین پسر ولیعهد یوشیهیتو (امپراتور بعدی تایشو) و پرنسس ساداکو (بعدها امپراتور تیمی) بود. هیروهیتو در کودکی طبق عادت از والدینش جدا شد و در مدرسه گاکوشوین که به مدرسه همسالان نیز معروف است، آموزش امپراتوری گرفت.

او بعداً در یک مؤسسه ویژه شرکت کرد که او را مشروط به امپراتور شدن کرد و در 2 نوامبر 1916 به طور رسمی عنوان ولیعهد به او اعطا شد. سالها بعد در سال 1921 او اولین ولیعهد ژاپن شد که به خارج از کشور سفر کرد و تحصیل کرد و به اروپا سفر کرد.

هیروهیتو

در نوامبر 1921، اندکی پس از بازگشت به ژاپن، هیروهیتو به دلیل وضعیت نامناسب سلامتی پدرش به عنوان حاکم موقت ژاپن منصوب شد. در 26 ژانویه 1924، او با پرنسس ناگاکو (بعدها ملکه ناگاکو)، یک عموزاده دور از خون سلطنتی ازدواج کرد. این زوج در نهایت هفت فرزند خواهند داشت.

امپراتور ژاپن

در 25 دسامبر 1926، پس از مرگ پدرش، هیروهیتو جانشین او به عنوان امپراتور شد و صد و بیست و چهارمین تاج و تخت داوودی را به دست گرفت. به او لقب «شوا» («صلح روشنگر») داده شد و به طور رسمی به عنوان شوا تنو شناخته شد.

اندکی پس از معرفی هیروهیتو به عنوان امپراتور، ژاپن خود را در وضعیت ناآرامی دید. در حالی که دوران سلطنت او شاهد حجم باورنکردنی آشفتگی سیاسی بود، او مردی ملایم باقی ماند که ظاهراً نفوذ محدودی بر ارتش و سیاست آن داشت. به زودی، ارتش شروع به شورش کرد که منجر به ترور بسیاری از مقامات دولتی از جمله نخست وزیر اینوکای تسویوشی شد.

بیوگرافی رابین ویلیامز
بیشتر بخوانید

هیروهیتو از حامیان اکراه اشغال منچوری بود که به جنگ دوم چین و ژاپن انجامید. ارتش ژاپن متعاقباً تهاجمی‌تر شد و سیاست‌هایی را اجرا کرد که منعکس کننده این موضع بود، که در نهایت منجر به وفاداری این کشور با نیروهای محور جنگ جهانی دوم و حمله به پرل هاربر شد.

گفته می‌شود هیروهیتو نسبت به دخالت ژاپن در جنگ علاقه‌ای نداشت، اما اغلب برای نشان دادن حمایت خود با لباس رسمی تصویر می‌شد. جنجال های طولانی در مورد نقش واقعی او در عملیات های مسلحانه ژاپن در این دوران باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی گنگستر بد نام تاریخ آل کاپون

تسلیم و قانون اساسی جدید

در سپتامبر 1945، به دنبال بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی، هیروهیتو پیشینه سکوت امپراتوری را شکست و تسلیم بی قید و شرط ملت به نیروهای متفقین را اعلام کرد. ژاپن 2.3 میلیون سرباز و حدود 800000 غیرنظامی را در جنگ جهانی دوم از دست داد.

ژنرال داگلاس مک آرتور، که فرمانده نیروهای متفقین شد، به ژاپن فرستاده شد تا بر بازسازی آن نظارت کند. این کشور سال ها خود را در اشغال ایالات متحده یافت که اصلاحات دموکراتیک را انجام داد.

هیروهیتو

در حالی که بسیاری می خواستند هیروهیتو به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه شود، مک آرتور معامله ای با امپراتور انجام داد که شامل اجرای قانون اساسی جدید ژاپن و محکوم کردن «الوهیت» امپراتوری بود. بنابراین، هیروهیتو به یک چهره دموکرات تبدیل شد و کشور در نهایت به ثبات سیاسی دست یافت و به یک رهبر اقتصادی تبدیل شد.

سالهای بعد و مرگ

هیروهیتو تا زمان مرگش، حتی پس از لغو الوهیتش، یک چهره فعال در ژاپن باقی ماند. او به عنوان رئیس دولت عمل کرد و نقش مهمی در بازسازی وجهه ژاپن به سایر نقاط جهان داشت. او همچنین بر عشق خود به زیست شناسی دریایی تمرکز کرد، موضوعی که چندین کتاب در مورد آن نوشت.

در 7 ژانویه 1989، هیروهیتو بر اثر سرطان در محل تولدش درگذشت: کاخ آئویاما در توکیو. پسرش آکیهیتو به جای او به سلطنت رسید.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین

حقایق کلی

نام: هیروهیتو میچینومیا
سال تولد: 1901
تاریخ تولد: 29 آوریل 1901
شهر تولد: توکیو
کشور تولد: ژاپن
جنسیت مذکر
معروف ترین برای: هیروهیتو طولانی ترین امپراتور ژاپن بود که از سال 1926 تا 1989 تاج و تخت را در دست داشت. او شخصیتی جنجالی بود که تسلیم ژاپن به نیروهای متفقین را در سال 1945 اعلام کرد.
صنایع
سیاست های جهانی
جنگ جهانی اول
جنگ سرد

بیوگرافی بیل گیتس
بیشتر بخوانید

هیروهیتو
جنگ جهانی دوم
علامت نجومی: ثور
مدارس
موسسه ولیعهد
مدرسه گاکوشوین (مدرسه همسالان)
ملیت ها
ژاپنی
سال مرگ: 1989
تاریخ مرگ: 7 ژانویه 1989
شهر مرگ: توکیو
کشور مرگ: ژاپن

دیدگاهتان را بنویسید

دو + پانزده =