صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : چگونه در دام کلاهبرداران بازار مالی نیفتیم؟
ads

چگونه در دام کلاهبرداران بازار مالی نیفتیم؟

images 1708511226 65d5cffaa80a4

لازمه فعالیت مستمر در بازار‌های مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتال آگاهی و دانش در مورد تمامی جنبه‌های این بازار است. وسعت دنیای رمز ارزها و کاربران بیشماری که به این میدان بی انتها با هدف کسب سود‌های کلان، قدم نهادند باعث شده است افرادی سودجو نیز به این بازار جذب شده تا از نقص‌های کوچک و بزرگ موجود در بازار به نفع خود استفاده کنند.

کلاهبرداران با استفاده از روش‌های متنوعی اقدام به سوءاستفاده از فرصت‌های موجود در بازار می‌کنند و تمرکز بر هشدار کلاهبرداری می‌تواند یکی از عوامل بازدارنده‌ای باشد که می‌توان برای حفاظت از دارایی‌ها استفاده شود.

با توجه به اهمیت این موضوع و ارتقا اگاهی کاربران بازار ارزهای دیجیتال بر آن شدیم که در این مقاله در مورد روش‌هایی رایجی صحبت کنیم که بسیاری از کلاهبرداران برای دستیابی به مقاصد سودجویانه خود، مورد استفاده قرار می‌دهند.

روش‌های رایج کلاهبرداری رمز‌ارزها

وسعت بازار ارزهای دیجیتال و تنوع در توکن‌ها و روش‌های کسب سود در این بازار، باعث شده است که کلاهبرداران نیز روش‌های متعددی برای دستیابی به مقاصد سودجویانه خود داشته باشند. گاهی از ابزار و پلتفروم‌ها استفاده می‌کنند و گاهی با تحریک احساسات و هیجانات افراد اقدام به تصاحب دارایی‌های آنها می‌کنند. در این بین آشنایی با این روش‌های سودجویانه می‌تواند کمکی برای شناسایی فعالیت‌های غیرقانونی بوده و از ثروت شما در بازار محافظت کند.

images 1708511226 65d5cffa9ef98

در ادامه با تعدادی از روش‌های رایج کلاهبرداری در بازار رمز‌ارزها آشنا می‌شویم.

  • پلتفرم‌های جعلی: سایت‌ها و پلتفرم‌ها از اولین مکان‌هایی هستند که افراد برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال از آنها استفاده می‌کنند. این فرصت خوبی است تا کلاهبرداران با شبیه سازی سایت و پلتفرم‌های معتبر در بازار و ارائه آنها به کاربران، سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کرده و با پیشنهاد‌های پرسود و خوش نقش، افراد را به افتتاح حساب و انتقال دارایی به این حساب‌ها، تشویق کنند.

قطعا افراد زیادی با وعده دریافت بیت کوین رایگان و یا بونوس، وسوسه شده و به خواسته این افراد سودجو تن می‌دهند. در مقابل سودی که دریافت می‌کنند عدم دسترسی به حساب و از دست رفتن سرمایه‌‌شان است.

  • فیشینگ رمز‌ارز: ابزارهای ارتباطی پرکاربرد مثل ایمیل، تلفن، پیام، از امکاناتی است که مورد توجه بسیاری از کلاهبردان نیز قرار دارد. به ترتیب که با ارسال پیام حاوی لینک، از مخاطب درخواست می‌شود که به محیط کاربری وارد شده و اطلاعات شخصی و محرمانه را در محل مشخص شده درج کند. مخاطبان که اکثریت بدون توجه به جزئیات تماس، مراحل خواسته شده را اجرا می‌کنند، اطلاعات خواسته شده را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند و بی‌خبر از همه جا، با کیف پولی خالی مواجه می‌شوند.
  • باج خواهی: کلاهبرداران با ارسال ایمیل و پیام به افراد، آنها را به انتشار اطلاعات شخصی و محرمانه تهدید می‌کنند و با تحت فشار گذاشتن آنها، تقاضای انتقال وجه دارند. از آنجایی که موقعیت اجتماعی، شغلی، خانوادگی برای افراد اهمیت بالایی دارد، با شرایطی روبرو می‌شوند که چاره ای به جز تن دادن به درخواست باج خواهی را ندارند.
  • ارسال هدیه برای کلاهبرداری: گاهی پیام‌هایی دریافت می‌کنید که حاوی وعده‌هایی در مورد کسب سود و واریز مبلغی به حساب است. در این پیام‌ها از شما درخواست می‌شود که برای دریافت مبلغی قابل توجه، به واریز مبلغی جزئی اقدام کنید و با ارائه لینک و اتصال به درگاه انتقال رمز ارز، تایید اطلاعات کیف پول از شما درخواست می‌شود.
  • دستکاری بازار و ایجاد پامپ و دامپ غیرواقعی: نوسانات قیمت رایج ترین ابزاری است که برای کسب سود مورد استفاده فعالان بازار ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود. این موضوع برای بسیاری از افراد سودجو نیز جذاب بوده و با استفاده از ترفندهای مختلف، نوسانات ساختگی در بازار ایجاد کرده و از هیجان ایجاد شده در بازار به نفع خود استفاده می‌کنند.
    مثلاً در یک بازه زمانی به خرید یک توکن اقدام می‌کنند و با تبلیغات و انتشار شایعات مختلف، احساسات بازار را به حرکت صعودی تحریک می‌کنند و در این میان سود هنگفتی را برای خود ایجاد می‌کنند.
  • راگ پول: در این روش کلاهبرداران با تبلیغات برای پروژه ارز دیجیتال جدید، نظر رسانه‌ها و سرمایه‌گذاران را به سمت آن پروژه جلب می‌کنند. با افزایش تقاضا و قیمت، تمامی وجوه حاصل از فروش پروژه جمع‌آوری شده و پروژه به یکباره رها و ارائه کننده توکن جدید ناپدید می‌شود. در این میان قربانیان هستند و کیف پولی پر از توکن‌های بی‌ارزش.
  • کلاهبرداری با نام پشتیبانی فنی: جعل هویت، روش دیگری است که برای مقاصد سودجویانه استفاده می‌شود. در این روش افراد ناشناسی با تماس تلفنی به عنوان پشتیبان فنی با قربانی ارتباط برقرار می‌کنند و مشکل فنی را مطرح می‌کنند که رفع آن نیازمند اطلاعات شخصی حساب است.
بک لینک چیست؟ چگونه بک لینک طبیعی بگیریم؟
بیشتر بخوانید

در این کمک به ظاهر دوستانه، راه حل رفع سریع و از راه دور نقص ایجاد شده را ورود به حساب کاربری فرد مطرح می‌کنند و به این ترتیب اطلاعات شخصی حساب را از قربانی دریافت می‌کنند. اما قربانی به جایی رفع نقص فنی، با کیف پولی خالی روبرو می‌شود.

  • لود آپ: در این روش افراد سودجو با کارت اعتباری سرقت شده، به انجام معامله در حساب قربانی دیگری اقدام می‌کنند و وعده پرداخت درصدی از سود مبادلات را می‌دهد. کلاهبردار تمامی وجوه موجود در کار اعتباری سرقت شده به علاوه سرمایه موجود در حساب کاربری را به آدرس دیگری انتقال می‌دهد و قربانی علاوه‌بر اینکه سودی دریافت نکرده است، سرمایه خود را نیز از دست داده است.

images 1708511226 65d5cffaa80a4

آیا کلاهبرداری ارزهای دیجیتال قابل شناسایی است؟

از آنجایی که پس از انجام تراکنش و مبادله ارزهای دیجیتال، امکان پیگیری تراکنش امکان پذیر نیست، انجام مبادلات باید با نهایت دقت انجام شود. زیرا این خصوصیت بازار ارزهای‌دیجتال بسیار مورد توجه کلاهبرداران و اعمال مقاصد سودجویانه است.

اما سوال مهمی که در این جا مطرح می‌شود این است که چطور می‌توان مقاصد سودجویانه و کلاهبرداری را در بازار ارزهای‌دیجیتال شناسایی کرد؟ آیا راهی برای شناسایی این روش‌های کلاهبرداری وجود دارد؟ بله، حتما روش‌هایی وجود دارد تا از دارایی‌ها در مقابل سرقت و مقاصد سودجویانه محافظت کند. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم.

پشنهاد‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک، تضمین سود در قبال سرمایه‌گذاری، پیشنهاد‌های پر زرق و برقی که هیچ اطلاعاتی در مورد جزئیات آن ارائه نمی‌شود، پیشنهاد پول در قبال واریز مبلغی، درخواست کمک‌های اضطراری از اشخاص ناشناس یا حتی دوستان، از جمله مواردی است که در هنگام مواجهه با آنها، باید در نیت و مقصود پیشنهاد دهنده تردید کنید.

بازار ارزهای دیجیتال فرصت‌های سودآور و بدون حد و مرزی را برای همگان فراهم کرده است. این سیل روان سود‌های کلان که هیچگاه از حرکت نمی ایستد افراد بسیاری را به سمت بازار ارزهای دیجیتال کشانده، سرمایه‌گذاران و بالاخص کلاهبرداران که همیشه به دنبال بزرگترین صیدها در میان آشفتگی‌های بازار هستند.

کلاهبرداران از روش‌های مختلفی برای دستیابی به مقاصد سودجویانه خود استفاده می‌کنند. از پیشنهاد طرح‌های پرزرق و برق گرفته تا درخواست‌های دوستانه کمک، از پیشنهاد سود‌های کلان و تضمین سود تا جعل هویت خود به عنوان تیم پشتیبانی فنی، همگی از روش‌های مورد استفاده کلاهبرداران است. مقابله با این مقاصد سودجویانه تنها با داشتن آگاهی و شناخت از روش‌های مورد استفاده این افراد امکان‌پذیر است. به همین دلیل در این مقاله به طرح این موضوع پرداخته و در مورد روش‌های رایج مورد استفاده سودجویان صحبت کردیم.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

چهار + سه =