صفحه اصلی > موسیقی : ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی
ads

ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی

ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی

ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی : تمامی رنگ ها که روی اشیا و اجسام گوناگون مشاهده میکنیم،دارای یک فرکانس یا طول موج منحصر به فرد هستند. طول موج هر رنگ مخصوص به همان رنگ است و با کوچکترین تغییر، ساختار و شناسه کلی رنگ تغییر می کند.

در جهان موسیقی و صوت های موسیقی نیز، طول موج یا فرکانس حرف نخست را می زند. هر صوت موسیقی که گوش ما میشنود ، دارای طول موجی مشخص است.

ولیکن در موسیقی ،یک مقدار با ظرافت بیشتری به فرکانس ها پرداخته می گردد و دلیل آن این است که نت های موسیقی تثبیت شده هستند و در حالتی که خارج از فرکانس مشخص شنیده شوند، در اصلاح به آن فالش یا خارج می گویند، اما رنگ ها با طیف های گوناگون و متنوع ، هم در طبیعت با طول موج های متفاوتی وجود دارند و علاوه بر آن در آثار هنری نیز دیده می شوند.

موسیقی دارای 7 نت اصلی هست که شامل دو، ر، می، فا، سل، لا، سی که معادل انگلیسی این نت ها A,B,C,D,E,F,G هست که در مقاله های بعدی درباره ی نت های موسیقی به صورت مفصل صحبت خواهیم کرد.

ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی

  • اولین نت که نت دو هست رنگ قرمز را تداعی میکند. این رنگ دلنشین و گرم نیمکره چپ را تحریک کرده و نت «دو» نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • دومین نت که نت ر هست رنگ نارنجی را تداعی میکند یعنی این رنگ زیبا نیمکره چپ را تحریک کرده و نت «ر» نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • سومین نت که نت می هست رنگ زرد را تداعی میکند یعنی این رنگ محبوب نیمکره چپ را تحریک کرده و نت «می» نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • چهارمین نت که نت فا هست رنگ سبز را تداعی میکند . این رنگ که به رنگ آرامش نیز بسیار معروف است نیمکره راست را تحریک کرده و نت «فا» نیز نیمکره راست را تحریک می‌کند.
  • پنجمین نت که نت سل هست رنگ آبی را برای ما تداعی میکند . این رنگ پر طراوت نیمکره راست را تحریک کرده و نت «سل» نیمکره چپ را تحریک می‌کند.
  • ششمین نت که نت لا هست رنگ نیلی را تداعی می کند. این رنگ کودکانه  نیمکره راست را تحریک کرده و نت «لا» نیمکره چپ را تحریک می‌کند.
  • و آخرین نت که نت سی هست رنگ بنفش را تداعی میکند . این رنگ که ترکیب زیبایی از رنگ قرمز و آبی است  نیمکره راست را تحریک کرده و نت «سی» نیمکره چپ را تحریک می‌کند.
بیوگرافی گروه بیتلز (The Beatles)
بیشتر بخوانید

 

باید دقت داشته باشید که محل پردازش صوت های موسیقی و رنگ آن ها با هم کاملا متفاوت است.

زیر و بم شدن صوت ها بر روی تیره شدن یا روشن شدن آن رنگ‌ ها تاثیر مستقیم می‌گذارد.چیزی که برای ما بدست می آید، خیلی جالب است. هر نت موسیقی  دارای فرکانس مشخص و بخصوصی است و در اصل میتوان گفت هم فرکانس یکی از رنگ ها است. با بررسی کامل تر به این نتیجه می رسیم که می توان برای هر نت، رنگی در نظر گرفت و هنر موسیقی را از فرم و ساختار کاملا انتزاعی ، خارج کرد.

ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی

شخصی به نام استفن پالمر دانشمند بینایی از دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و افرادی که با آن همکاری کردند در تحقیق هایی که در دو کشور مکزیک و آمریکا  انجام شده به این موضوع دست یافتند که جامعه و مردم در هر دو کشور قعطات شبیه به هم از موسیقی کلاسیک ارکستری را به یک رنگ خاص نسبت می دهند.

این نتیجه ها به این معنی است که زمانی که صحبت موسیقی و رنگ به میان می آید،تمامی انسان ها دارای پالت های احساسی مشترک و شبیه به هم هستند که اینطور به نظر می رسد که یک جنبه و حالت ذاتی است و از مرزهای فرهنگی و نژادی فراتر رفته است.

هنر زیبای موسیقی در عین حال که ماننده هنر نقاشی است، با این تفاوت را با آن دارد که اگر در هنر نقاشی برای نمونه رنگ‌ قرمز و آبی را با هم ترکیب کنیم، رنگ تازه ای به‌دست می‌آید و رنگ های پیشین ، هویت اصلی خود را از دست می‌دهند، این موضوع در حالی است که در موسیقی، فقط زمانی که در کنار هم قرار می‌گیرند، باز هم دارای هویت منحصر به فردی هستند و صدای مخصوص خود را دارند و در واقع ویژگی های خود را از دست نمی دهند.

ویکتور زوکرکاندل یکی از صاحب نظرنان و بزرگان در هنر موسیقی اینچنین می گوید :

رنگ ها برای آن که آزادی خود را حفظ نمایند باید از نزدیک شدن به همدیگر دوری کنند و فاصله زیادی را بین خود رعایت نمایند. آن ها توانایی این را ندارند که در یک محیط بسیار محدود در کنار هم قرار گیرند و در هم نیا میزند ، اما تنها می‌توانند، یک‌جا باشند و فاصله ی خود را حفظ نمایند.

ایشتوان تومان کیست
بیشتر بخوانید

این مطلب ادامه دارد پس با بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

10 + 19 =