نقد و بررسی بازی Dead By Daylight :
شایعات مرگ آن در اوایل صبح 15 ژوئن 2016 بسیار اغراقآمیز شده است: بازی Dead By Daylight در پنج سال گذشته خود را به عنوان یکی از بهترین بازیهای چند نفره نامتقارن گذرانده است. فرضیه بسیار متمایز آن – یک بازی ترسناک چند نفره که در آن یک نفر یک قاتل هیولا است که تیمی متشکل از چهار بازمانده را پیش از رسیدن به اهداف و فرار،
شکار می کند، ضربه می زند و تلاش می کند تا آنها را دستگیر کند – بارها از آن زمان کپی شده است، اما هرگز پیشی نگرفته است. بررسیها و تعادلهای پیچیده اما شهودی و شخصیتهای متفکرانه طراحیشده، رفتوآمدی فزایندهای را ایجاد میکنند که به طور طبیعی قوس تنشآمیز یک فیلم ترسناک را بازسازی میکند، که اغلب به تماسهای نزدیک ختم میشود.
بخشی از چیزی که بازی Dead By Daylight را بسیار غیرقابل پیشبینی و عمیق میکند این است که به تعبیری، دو حالت بازی جداگانه در آن واحد اتفاق میافتند. برای چهار بازمانده، این یک تمرین مخفی کاری و کار گروهی است: در شروع هر مسابقه، آنها باید پنج مولد برق از هفت ژنراتور نیمه تصادفی توزیع شده را پیدا و فعال کنند، سپس باز کنند و از یکی از دو خروجی تولید شده به صورت رویه ای بدون قتل عبور کنند.
. تعمیر یک ژنراتور کار ساده ای است، شما به سادگی یک دکمه را نگه می دارید، اما اگر زمان خود را در مینی بازی های بررسی مهارت تصادفی از دست ندهید، با خطر ایجاد صدایی جلب توجه می کند. بررسی مهارت ها با هشدار کمی همراه است و نیاز به تمرکز دارد، اما شما همچنین باید حین انجام آن ها مراقب قاتل باشید و این تقسیم توجه، تنش بسیار محسوسی ایجاد می کند.
در همین حال، قاتل قصد دارد بازماندگان را ناتوان کند، سپس آنها را برمی دارد و روی قلاب هایی قرار می دهد، جایی که آنها باید بمانند تا زمانی که “قربانی” شوند و بمیرند. در تئوری، شما تمام قدرت را در این سناریو دارید: شما می توانید حمله کنید و بازماندگان نمی توانند مقابله کنند. شما حتی می دانید ژنراتورها کجا هستند، به لطف سایه های درخشان قرمز آنها که در دوردست ظاهر می شوند. اما هنوز چهار نفر از آنها و یکی از شما وجود دارد،
بازی Dead By Daylight
بنابراین این یک بازی با صفحات چرخان است: شما باید در حین تماشای ژنراتورها شکار کنید و مراقب بازماندگان قلاب شده خود باشید که می توانند توسط هم تیمی هایشان آزاد شوند. علاوه بر این، قاتل به صورت اول شخص بازی می کند در حالی که بازماندگان می توانند از دوربین های سوم شخص خود برای بررسی محیط اطراف خود و نگاه کردن به گوشه و کنار استفاده کنند.
تفاوت های ظریف زیادی وجود دارد که یک رابطه داد و ستد بین دو طرف ایجاد می کند
تفاوت در دیدگاه اولین و واضح ترین تمایز بین قاتل و بازماندگان است، اما تفاوت های ظریف زیادی وجود دارد که یک رابطه داد و ستد بین دو طرف ایجاد می کند. برای مثال، اکثر شخصیتهای قاتل سریعتر از بازماندگان راه میروند، بنابراین در یک تعقیب و گریز ساده پیروز خواهند شد. با این حال، آنها چابکی کمتری دارند و بازماندگان میتوانند از موانع محیطی مانند پنجرهها برای ایجاد فاصله بین آنها استفاده کنند یا با ضربه زدن به یک پالت چوبی بزرگ در لحظه مناسب، قاتل را مبهوت کنند.
قاتلان نیز باید پس از چرخاندن سلاح خود برای لحظه ای توقف کنند و به بازمانده مدتی فرصت می دهند تا فرار کند. از آنجایی که یک قاتل باید یک نفر را دو بار بزند تا او را زمین بزند، تعقیب و گریز به راحتی می تواند به یک نامزدی طولانی تبدیل شود و بقیه بازماندگان می توانند از این زمان برای پیشرفت ارزشمند استفاده کنند.
این یکی از راه هایی است که بازی Dead By Daylight همکاری را تشویق می کند. وقتی قاتل به یک بازمانده ضربه می زند، باید شفا پیدا کند، و اگر آنها یک کیت دارویی (یکی از پنج نوع وسیله ای که می توانند در مسابقه بیاورند) نداشته باشند، به یک هم تیمی برای کمک به آنها نیاز دارند. وقتی یک بازمانده اسیر می شود، شانس کمی برای فرار از خود دارد، اما اگر کسی برای کمک بیاید، شانس بیشتری برای آزاد شدن دارد.
و تفاوتهای ظریف زیادی وجود دارد که فقط زمانی کار میکنند که با تیم خود هماهنگ میشوید (بنابراین، حتی اگر میتوانید با همبازی کردن با گروههای تصادفی بازی کنید، آنقدرها هم جالب نیست). در اینجا یک مورد بزرگ است که آنها در ابتدا به شما نمی گویند: وقتی یک قاتل سه نفر از چهار بازمانده را قربانی می کند، یک دریچه فرار به طور تصادفی در جایی در سطح باز می شود و به آخرین بازمانده اجازه می دهد بلافاصله بدون باز کردن در خروجی فرار کند. اگر قاتل ابتدا دریچه را پیدا کند، می تواند آن را ببندد و بازمانده را مجبور کند به سمت خروجی بدود.
بازی Dead By Daylight
اما… اگر یک بازمانده یک آیتم نادر خاص داشته باشد، می تواند برای مدت کوتاهی دریچه را زود باز کند. (با هماهنگی هر چهار بازیکن می توانند از دریچه فرار کنند). به نظر میرسد همه جنبههای بازی Dead By Daylight بر اساس این نوع رابطه ساخته شدهاند: هر نقطه یک نقطه مقابل دارد، و هر نقطه مقابل یک بند مبهم دارد که اجازه میدهد یک موقعیت تصادفی که در آن اتفاقی دیوانهکننده و به یاد ماندنی رخ میدهد. و در حالی که یادگیری آن می تواند بسیار باشد، تنوع بسیار زیادی را به بازی نسبتاً تکراری روی کاغذ تزریق می کند.
هر نقطه یک نقطه مقابل دارد، و هر نقطه مقابل یک بند مبهم دارد که اجازه می دهد یک موقعیت تصادفی اتفاق بیفتد که در آن اتفاق دیوانه کننده و به یاد ماندنی رخ می دهد
وقتی تواناییهای فردی شخصیتها را در نظر میگیرید، سیستمهای پینگپنگینگ حتی سختتر به جلو و عقب ضربه میزنند. همه – چه بازماندگان و چه قاتلان – سه امتیاز منحصر به فرد دریافت می کنند. با بالا رفتن سطح، توانایی تجهیز تا چهار را به دست می آورید. شروع، به علاوه مجموعه ای از هدیه های جهانی که می توانید در طول زمان خریداری کنید. بسیاری از این ها بسیار هوشمندانه طراحی شده اند و به شما امکان می دهند مکانیک های اولیه بازی Dead By Daylight را زیر و رو کنید. یکی از بازماندگان من، فنگ مین،
میتواند این واقعیت را پنهان کند که شما یک بررسی مهارت ژنراتور را به قیمت از دست دادن کمی پیشرفت در راهاندازی مجدد آن از دست دادهاید. برخی از شخصیت ها برای پرت کردن حواس قاتل طراحی شده اند، در حالی که برخی دیگر برای شفا دهنده های طبیعی یا پیشاهنگان ساخته می شوند. با وجود تمام امکانات بالقوه ای که توانایی ها و امتیازات ایجاد می کند، هر مسابقه ای که بازی کرده ام همچنان احساس تعادل می کند. هیچ مزیتی غیرقابل حل نیست و حتی قدرتمندترین امتیازات فقط در شرایط خاص به خوبی کار می کنند.
با این حال، برای بازماندگان، این سبکهای بازی متمایز با افزایش سطح شخصیتها به سطح 50، کیفیت شخصیتسازی خود را از دست میدهند: با بالا رفتن سطح، میتوانید توانایی آموزش امتیازات منحصربهفرد هر بازمانده را به شخصیتهای دیگر به دست آورید،
که باعث میشود آنها احساس می کنند قابل تعویض هستند. با از دست دادن پرسونای بازماندگان، شما این توانایی را به دست می آورید که واقعاً شخصیت خود را پرورش دهید و امتیازات مختلف را با ویژگی های ظریف تر طراحی بازماندگان ترکیب کنید. این شامل عواملی مانند رنگ لباس و حتی الگوهای تنفسی می شود (که می تواند قاتل را مشخص کند که او در حال شکار چه کسی است، حتی قبل از اینکه بتواند شما را ببیند) می تواند عواقب مادی در مسابقه داشته باشد، بنابراین شخصیت عالی همان شخصیتی است که دقیقاً همانطور که انتظار دارید کار کند.
از سوی دیگر، طیف گستردهای از کشندهها، صرف نظر از مزایایی که استفاده میکنید، از نظر مکانیکی منحصربهفرد هستند. اگرچه آنها مانند بازماندگان دارای امتیازات قابل انتقال هستند، اما هر قاتل دارای یک سلاح و توانایی های اصلی است که برای آنها منحصر به فرد است. آنها ساخته شده اند تا به روش های خاصی اجرا شوند و سبک های مختلفی را هم برای قاتلان و هم برای بازماندگان پرورش می دهند. قاتلی وجود دارد که می تواند نامرئی شود،
قاتلی که می تواند در مسافت های طولانی از راه دور منتقل شود. یکی از شخصیتها، دکتر، میتواند بازماندگان را با جنون آلوده کند و باعث شود بهطور تصادفی چیزهایی را ببینند که آنجا نیستند. هر توانایی با اشکالاتی نیز همراه است: Wraith که نامرئی میشود، باید زنگ خود را به صدا درآورد تا قبل از حمله دوباره ظاهر شود.
پس از تله پورت، پرستار یک پنجره کوتاه برای حمله قبل از “خستگی” دارد، که او را مجبور می کند برای چند ثانیه در مسیر خود متوقف شود. این تواناییها – خوب و بد – مجموعهای از قوانین را در هر مسابقه ایجاد میکنند، که بی شباهت به اسطورههای داخلی قاتلان در یک فیلم اسلشر نیست.
بازی Dead By Daylight
این توانایی ها مجموعه ای از قوانین را در هر مسابقه ایجاد می کنند، بی شباهت به اسطوره های داخلی قاتلان در یک فیلم اسلشر
واقعاً، یکی از مؤثرترین چیزها در مورد بازی Dead By Daylight، روشی است که سیستمهای آن فیلمهای ترسناک کلاسیکی را که الهامبخش آن هستند (و اکنون بخشی از آن هستند) هدایت میکنند. نقشهها هر کدام یک لانهی کهنالگوی قاتل هستند، و در حالی که بسیاری از آنها در یک نگاه کلی به نظر میرسند – خانههای قدیمی متروک، حیاطهای قدیمی،
و دریاچهای خشکشده با قایقهای خراب – همه آنها کاملاً خاص و به خوبی بیان میشوند. (و البته، در حال حاضر چند محله معروف فیلم ترسناک نیز وجود دارد). پس از پنج سال، میتوانید جزئیاتی را ببینید که حتی در نسخههای PS5 و PC قدیمی به نظر میرسند، اما گرافیکها در طول زمان بهروزرسانی شدهاند و هنوز هم در کل بسیار واضح به نظر میرسند.
با این حال، برخی از چیزها با گذشت سالها مشخص شده است. زمان انتظار برای ورود به یک مسابقه تقریباً همیشه حداقل چند دقیقه طول می کشد حتی اگر به نظر می رسد تعداد زیادی از افراد در حال بازی هستند.
انتظارها از روز به روز متفاوت است، و به نظر می رسد که هنگام بازی یک قاتل، همه چیز سریعتر پیش می رود، که نشان می دهد ممکن است قاتل کافی برای دور زدن وجود نداشته باشد. با این حال، همیشه طولانیتر از آن چیزی است که در هر دو طرف میخواهید، و حضور در یک بازی سریع را سخت میکند.
علیرغم تمام تفاوت هایشان، این دو حالت بازی حس مشترکی دارند. هم قاتلان و هم بازماندگان با فشار زمانی باورنکردنی روبرو هستند: برای بازماندگان، تکمیل سریع و کارآمد ژنراتورها بهترین دفاع در برابر قاتلی است که میخواهد سر راه شما قرار بگیرد. برای قاتل، یک تیم قوی به ناچار ژنراتورها را بدون کنترل تمام میکند، بنابراین این وظیفه شماست که سریع حرکت کنید و تا آنجا که ممکن است اقدامات زیادی را مختل کنید.
این فشار، خواه توسط یک قاتل در حال وقوع باشد یا نیاز به شناسایی بازماندگان در حال تقلا، کافی است تا مکانیک های ساده و اغلب پیش پاافتاده را به شدت احساس کنند. همچنین دلایل واقعی و مبتنی بر گیم پلی برای برخی از آن لحظات گیج کننده در یک فیلم ترسناک ایجاد می کند، مانند زمانی که یک قاتل ممکن است به سادگی از تعقیب و گریز دست بکشد، و تضمین می کند که یک مسابقه معین به ندرت بیشتر از 15 دقیقه طول می کشد.
دلایل واقعی و مبتنی بر گیم پلی برای برخی از آن لحظات گیج کننده در یک فیلم ترسناک ایجاد می کند
در طول سالها، بازی Dead By Daylight بهطور پیوسته شخصیتهایی را در هر دو طرف اضافه کرده است، از جمله هیولاهای معروف یک قاتل از فیلمها و بازیهای ترسناک، از جمله مایکل مایرز، فردی کروگر، Pyramid Head از Silent Hill و Demogorgon از Stranger Things. بسیاری از قاتلان کمئو دارای امتیازات و تواناییهایی هستند که به شدت ایدههایی را از داستانهایی که از آنها الهام گرفته است، تقویت میکند.
آماندا یانگ، با نام مستعار “خوک” از فرنچایز Saw را در نظر بگیرید: او توانایی نصب تله خرس را روی سر بازیکنان سقوط کرده دارد، که باید راهی برای حذف آنها قبل از اینکه تله آنها را بکشد، حتی اگر آنها را نکشیده است، پیدا کند. قلاب گذاشتن ایده گرفتن یک قربانی، قرار دادن آنها در خطر، سپس اجازه دادن به آنها تا زمانی که خودشان را بکشند، روح فیلمهای Saw را به تصویر میکشد، در حالی که یک پیچ و تاب جالب در “قوس” استاندارد بازی ایجاد میکند.
بازی Dead By Daylight
سفارشیسازی شما نیز توسط سیستمهای پیشرفت منحصربهفرد بازی Dead By Daylight هدایت میشود. بر اساس عملکرد خود در هر مسابقه، ارزی به نام Bloodpoints به دست میآورید که از آن برای خرید و ارتقای امتیازات شخصیت استفاده میکنید، بهعلاوه جریانی بیوقفه از تجهیزات یکبار مصرف و اصلاحکنندهها در درختی تصادفی به نام bloodweb.
مانند امتیازات، انتخاب ابزاری که سبک بازی شما را بهبود می بخشد می تواند شانس شما را به شدت افزایش دهد. تعداد امتیازهای خونی که در یک مسابقه به دست میآورید همچنین تعیین میکند که آیا پیشرفتی بهسوی رتبه بازمانده یا قاتل خود کسب میکنید یا نه، که به طرز شگفتآوری در گرد هم آوردن قاتلان و تیمهای بازمانده با مهارتهای مشابه کار فوقالعادهای دارد. (حداقل تا زمانی که به رده های بالا برسید، جایی که بازیکنانی به همان اندازه ماهر هستند).
تقویت امتیازات قاتلان و بازماندگان و یافتن تجهیزاتی که به سبک بازی شما کمک میکند میتواند فرآیندی سریع برای تطبیق پاداشها با کارهایی باشد که اغلب انجام میدهید، یا یک پیگیری عمیق بیپایان برای پیمایش و تغییر وضعیتها و آمارهای مربوط به اقدامات شما.
من متوجه شدم که بررسی بیش از حد روی سیستمها بازدهی کاهشیافته را ارائه میدهد، بهویژه از آنجایی که بسیاری از توصیفهای مهارت به آمار اشاره میکنند بدون اینکه واقعاً اعداد ارائه شوند. (البته در صورت تمایل می توانید بسیاری از این اطلاعات را به صورت آنلاین پیدا کنید.)
حکم
مفهوم مبتکرانه بازی Dead By Daylight برای یک بازی ترسناک رقابتی تعادل باورنکردنی بین دو سبک بازی بسیار متفاوت ایجاد می کند و هر دو را قانع کننده می کند. با هدایت روح فیلم اسلشر، هر مسابقه از هر دو طرف شبیه یک فیلم ترسناک کوچک است. چه قاتل کارآمد و غیرقابل پیشبینی باشید، چه یکی از بازماندگان استراتژیک گریزان، هیجان تعقیب و گریز و تهدید همیشه حاضر که حتی بهترین نقشهها هم میتوانند خراب شوند، بازی Dead By Daylight را حتی پس از پنج سال به موقع احساس میکند. از هیجان می کشد
بازی Dead By Daylight
پایان مقاله نقد و بررسی بازی Dead By Daylight
مجله با دوربین
بیشتر بخوانید:
آموزش نکات مهم برای آواز خواندن | از کریستینا آگیلرا | جی کی رولینگ | بیوگرافی امیلی برونته | فیلم رود | نقد و بررسی بازی Battlefield 3 | نقد و بررسی بازی Rust | نقد و بررسی تبلت Huawei MatePad 11 | طراحی دکوراسیون صنعتی : ۷ ویژگی سبک صنعتی | معرفی و بررسی Mi band 6 | نقد و برسی بازی Mafia II: Definitive Edition |