صفحه اصلی > سینمای ایران : نقد فیلم چهارشنبه سوری
ads

نقد فیلم چهارشنبه سوری

فیلم چهارشنبه سوری

نقد فیلم چهارشنبه سوری : اصغر فرهادی با دستیابی به موفقیتهای درام زناشویی نافذ “فیلم جدایی نادر از سیمین” خود در سال 2011 ، از چندین همشهری مشهور جهان خود عبور کرد تا موفق ترین نویسنده ایرانی در سطح بین المللی شود. پس از تسخیر خرس طلایی در برلین ، فیلم چهارشنبه سوری که پنجمین ساخته فرهادی بود ، با درآمد بی سابقه یک فیلم ایرانی و همچنین افتخاراتی که منجر به تبدیل شدن به اولین فیلم ایرانی برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد ، به اوج خود رسید.

نقد فیلم چهارشنبه سوری

فیلم چهارشنبه سوری

با مقاله نقد فیلم چهارشنبه سوری با بامدادی ها همراه باشید.

با توجه به علاقه گسترده ای که این فیلم به آن تحریک کرد ، تعجب آور نیست که از آن زمان کنجکاوی درباره کارهای قبلی کم نظیر فرهادی بیشتر شده است. در حالی که او بعداً درام مشهوری را در فرانسه ساخت (” فیلم گذشته” ، 2013) ، به تازگی به بینندگان آمریکایی این فرصت داده شده است که دو فیلم فوق العاده را که قبل از “یک جدایی” بودند ببینند: “درباره الی” (2009) سال گذشته منتشر شد و ” فیلم چهارشنبه سوری ” (2006) این هفته وارد می شود.

اگرچه نمی توان سه فیلم را سه گانه نامید ، اما به یک معنا گروهی را تشکیل می دهند. دو ویژگی اول فرهادی ، “رقصنده در غبار” و “شهر زیبا” ، بیشتر در فیلم های ایرانی در سبک های نسبتاً متعارف (اگر بسیار مطمئن باشند) و به ویژه در تمرکز بر شخصیت های طبقه پایین یا حاشیه ای ، معمولی تر بودند.

فرهادی با ” فیلم چهارشنبه سوری ” توجه خود را به طبقه متوسط ​​ایرانی و فشارهای موجود در ازدواج افرادی که از نظر مادی راحت هستند معطوف می کند. فرهادی همچنین سبکی را ارائه می دهد که از خنک تر ، پیچیده تر و ظریف تر است. در حالی که “درباره الی” این ویژگی ها را در گسترده ترین و چشمگیرترین بار نشان می دهد ، ” فیلم چهارشنبه سوری ” بدون شک فیلمی است که بیشترین شباهت به “یک جدایی” را دارد و زمینه درخشش آن را ایجاد می کند.

مکان اصلی در هر دو فیلم آپارتمان یک زوج تهرانی از طبقه متوسط ​​است ، با این حال شخصیت ها نه تنها شامل آن زوج بلکه یک نفر از رده های پایین اجتماعی نیز می شوند. با کمی سوdاستفاده از روی هوشمندانه ، “چهارشنبه آتش بازی” ابتدا شخصیت های فقیرتر را معرفی می کند. روحي (ترانه عليدوستي) نوكر جوان خوش چشم و استخدامي است كه قرار است هفته آينده با دوست پسر خود ازدواج كند.

نقد فیلم جدایی نادر از سیمین
بیشتر بخوانید

به زودی پس از ملاقات این دو ، آنها در حال رانندگی با موتور او در جاده ای کوهستانی هستند که چادر وی در یک چرخ گیر می کند و آنها را مجبور به توقف ناگهانی می کند. اگرچه آنها این موضوع را می خندند ، اما چادر دردسرساز در این فیلم تکرار می شود ، و هم نقش های نمادین و هم نمایشی را انشا می کند.

روحی در همان روزی که لباس عروس خود را امتحان می کند ، در یک آپارتمان در منطقه ریتزیر تهران به کار اختصاص می یابد. فیلم چهارشنبه سور است ، یک تعطیلات پر سر و صدا که قبل از ورود به اعتدال بهاری سال نو ایرانی است (امسال در 20 مارس).

(از آنجا که تاریخ آن از زمان زرتشتیان است ، فیلم چهارشنبه سوری با سوظن توسط حکام اسلامی ایران برگزار می شود ؛ فیلم چهارشنبه سوری در سایر فیلم های ایرانی ظاهر شده است ، از جمله “این یک فیلم نیست” از جعفر پناهی.) به دلیل این جشن ، آتش بازی به طور مداوم در خارج از کشور خاموش می شود ، اما اگر این باعث شود محل اشتغال شگفت انگیز Roohi مانند یک منطقه جنگی به نظر برسد ، همچنین به نظر می رسد یکی از این موارد است: یک پنجره شکسته ، شیشه روی زمین و مبلمان در بی نظمی وحشی وجود دارد.

وقتی روحی وارد می شود ، روحی مرد خانه ، مرتضی (حمید فرخ نژاد) را پیدا می کند که با هیجان روی تلفن صحبت می کند و دستی باندپیچی را تکان می دهد. وقتی همسرش موژده (هدیه تهرانی) وارد کار می شود ، علت آشفتگی این خانه آشکار می شود: ازدواج این زوج بر پایه های آن متزلزل است.

نقد فیلم چهارشنبه سوری

فیلم چهارشنبه سوری

زن و شوهر با تلخی به دنبال هم می روند. او به او فریاد می زند ، “شما خیلی روان رنجور لعنتی هستید!” سپس طوفان ها را بیرون زد و گویا به سمت کار خود حرکت کرد اما او گمان می کند که حتی این یک دروغ است و بعداً چادر Roohi را برای جاسوسی از او استفاده می کند تا به عنوان لباس مبدل استفاده کند – تحریک آمیز که با ضرب و شتم او در خیابان پایان می یابد.

فیلم عروسی خوبان
بیشتر بخوانید

(این صحنه مهم یکی از حیرت انگیزترین مانورهای سبک فرهادی را به وجود می آورد: همانطور که در خیابان اتفاق می افتد ، دوربین در آسانسوری جا می ماند که مرتضی برای رسیدن به همسرش استفاده کرده است ، حتی وقتی که دوباره صعود می کند.)

در پایان اولین اقدام داستان ، ما به دلیل فروپاشی زناشویی پی بردیم. موژده مظنون است كه همسرش در حال انجام رابطه با یك طلاق جذاب به نام سیمین (پانته آ بهرام) است كه یك سالن زیبایی را از آپارتمان خود در طبقه آنها اداره می كند. اما آیا مرتضی همانطور که سرنخ های مختلف نشان می دهد واقعاً بی وفا است؟

یا موژده ، زنی محاصره شده و شاید از فشارها و فشارهایی که جامعه ایران بر زنان وارد می کند ، خیانت می کند و خیانت می کند؟ این سوال بعداً در فیلم پاسخ داده خواهد شد ، اما حتی قبل از کشف حقیقت ، روحی بی گناه و جوان خوش بین یک درس ناامیدکننده و ترسناک راجع به واقعیت های سخت ازدواج را دریافت می کند – حداقل در میان بزرگان و معاشران اجتماعی او.

با توجه به مفاهیم این داستان به عنوان یک انتقاد اجتماعی ، ممکن است تعجب آور باشد که از سانسورهای همیشه مراقب جمهوری اسلامی عبور کند.

اما فرهادی در ظرافت های دقیق و ریزه کاری های نمادین دست کم گرفته شده توسط فیلمسازان قبلی ایران مهارت دارد و سلاح ویژه ای در زرادخانه خود دارد: حداکثر پیچیدگی. همانطور که در “جدایی” چنین تأثیر استادانه ای را تجربه می کند ، او در اینجا داستانی را می سازد که لایه های موضوعی و روانشناختی جدیدی را آشکار می سازد ، لایه هایی که اغلب با تغییر دیدگاه از یک شخصیت به شخصیت دیگر آشکار می شوند ، تکنیکی که همدلی ما را عمیق تر می کند برای افرادی که ما آنها را تماشا می کنیم تا حدی که می فهمیم ، مانند رنوار ، “همه دلایل خود را دارند.”

و در حالی که قطعاً انتقادی از جامعه ایران ضمنی است ، پیچیدگی روایی بدین معناست که معنای دقیق آن به بیننده واگذار می شود. در واقع ، گرچه برخی ممکن است مشکلات برانگیخته شده در اینجا را ناشی از تحمیل کشوری باشد که تلاش می کند دین را بر اساس قانون تحمیل کند ، اما محافظه کاران ایرانی ممکن است نتیجه بگیرند که مشکلات این ازدواج ناشی از خودخواهی ، غرب زدگی و دوری از زوجین است. جای تعجب نیست که سانسورگران زود باز نمی گشتند.

نقد فیلم نگهبان شب
بیشتر بخوانید

نقد فیلم چهارشنبه سوری

فیلم چهارشنبه سوری

سبک فیلم پیچیدگی هدفمند مشابه ی را نشان می دهد. فرهادی با استفاده از تصاویر واضح حسین جعفریان ، سینماگر ، شیوه دوربین فیلمبرداری را که می تواند فیلم های بعدی او را مشخص کند ، توسعه می دهد ، تکنیکی که شامل حرکت مداوم و تغییر فرم (به ویژه در فضای داخلی آپارتمان با زیبایی طراحی شده) به منظور دنبال کردن تغییر دیدگاه ها در بین شخصیت ها و همچنین پیچش های عاطفی داستان در حالی که این سبک در برخی لحظات فیلمسازان آمریکایی از جمله آلتمن ، لومت و کازان را به یاد می آورد ، اما متمایز بودن و سخنوری آن در نهایت گواه هدایای فرهادی ، یکی از مهمترین استادان سینمای معاصر است.

پایان مقاله نقد فیلم چهارشنبه سوری

منبع سایت مداد

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دوازده + نوزده =