صفحه اصلی > سینما : فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب
ads

فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب

فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب

فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب

نقد فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب : هنگامی که در سپتامبر سال 1964 افتتاح شد ، ” فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب ” یک ورود مشکل ساز به شکلی بی اعتبار بود ، موسیقی راک اند رول. بیتلز قبلاً یک پدیده تبلیغاتی بود (70 میلیون بیننده آنها را در “نمایش اد سالیوان” تماشا می کردند) ، اما هنوز شمایل فرهنگی نبودند. بسیاری از منتقدان در این فیلم حضور یافتند و آماده تسلیم شدند ، اما نمی توان فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب را رد کرد: آنقدر شاد و بدیع بود که حتی در بررسی های اولیه نیز آن را به عنوان چیز خاصی تأیید کردند.

بیشتر بخوانید:فیلم خاطرات یک کشیش

با نقد فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب همراه ما باشید.

پس از بیش از سه دهه ، دیگر پیر نشده و قدمت ندارد. آن خارج از زمان خود ، ژانر و حتی راک خود ایستاده است. این یکی از مهمترین نشانه های تأیید کننده زندگی فیلم ها است.

در سال 1964 ، چیزی که ما به عنوان “دهه 60” فکر می کنیم هنوز واقعاً از بین دهه 1950 ظاهر نشده بود. شاید این فیلمی بود که اولین نت دهه جدید را به صدا درآورد – آکورد آغازین 12 جدید جورج هریسون – گیتار زهی. فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب به قدری در تصاویر آندروژین خود تأثیرگذار بود که ناگفته نماند هزاران جوان با کوتاهی مو به تئاتر رفتند و موهایشان در طول فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب شروع به رشد کرد و تا دهه 1970 دیگر کوتاه نشد.

از همان ابتدا مشخص بود که ” فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب ” در مقوله ای متفاوت از نمایش های موزیکال راک است که الویس و مقلدانش را در آن بازی کرده بود. این هوشمند بود ، بی احترامی بود ، خود را جدی نمی گرفت و توسط ریچارد لستر به سبک الكترونیكی سیاه و سفید ، نیمه مستند ضبط و ویرایش شد كه به نظر می رسید پسران در طول یك روز از زندگی آنها پیروی می كنند .

و اتهام آن شخصیت های بیتلز بود که تک نفره های آنها روند ستاره شدن را که تحت آن بودند نادیده گرفت. “آیا شما یک مد یا یک راکر هستید؟” از رینگو در یک کنفرانس مطبوعاتی سال می شود. او می گوید: “من مسخره ام.”

بیشتر بخوانید :فیلم جیب‌ بر

از نظر موسیقی ، بیتلز درست زمانی که انگیزه اصلی سنگ از دهه 1950 رو به رشد بود ، یک پیشرفت آزادکننده بود. این فیلم دیوار به دیوار با ترانه های عالی ، از جمله “من باید بهتر می دانستم” ، “Can’t Buy Me Love” ، “من می خواهم مرد تو باشم” ، “All My Loving” ، “Happy Just to Dance with You” “” او تو را دوست دارد “و موارد دیگر ، از جمله آهنگ تیتراژ ، الهام گرفته از سخنی که استار ریخته و توسط لنون و مک کارتنی یک شبه نوشته شده است.

فیلم سوزاندن
بیشتر بخوانید

بدیهی است که بیتل ها خانه نشین نبودند. ستاره های راک آمریکایی که پیش از آنها بودند توسط مدیرانشان آموزش دیده بودند. پریسلی مثل یک پسر خوب با وقار و واجب به سوالات مصاحبه پاسخ داد بیتلز ظاهری شبیه به کلون داشت – مو و لباس متناسب – اما آنها با خصوصی بودن گفتگوی خود آن را نفی می کردند و تردیدی نبود که کدام یک از آنها جان ، پل ، جورج و رینگو بودند. نسخه اصلی فیلمنامه آلون اوون که نامزد اسکار بود ، یک خط کوتاه را در اختیار آنها قرار می داد (در صورتی که نمی توانستند بازی کنند) ، اما طبیعی بودند و مطالب جدیدی برای بهره برداری از آن نوشته شد. آنها چیز واقعی بودند.

بیشتر بخوانید :فیلم ناگهان بالتازار

قدرتمندترین کیفیتی که ” فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب ” برانگیخته است ، رهایی است. موهای بلند فقط علامت سطحی آن بود. یک موضوع اساسی دشواری تاسیس در پیروی از دستورات بیتلز است. (برای “استقرار” ، ارزشهای متعارف دهه 1950 طبقه متوسط را بخوانید.) اگرچه مدیر آنها (نورمن روسینگتون) سعی می کند آنها را کنترل کند و مدیر تلویزیون آنها (ویکتور اسپینتی) به دلیل بداهه پردازی های آنها در هنگام پخش مستقیم تلویزیون عصبانی می شود ، اما آنها طبق به احساسی که دارند.

وقتی رینگو متفکر می شود ، از استودیو دور می شود و جلسه ضبط باید منتظر بماند تا او برگردد. هنگامی که پسران از “شغل” خود آزاد می شوند ، مانند کودکان در یک فضای باز می دوند و ممکن است صحنه (در “” نمی توانم برای من عشق بخرم “) به همه عشق و علاقه ها و اتفاقات در پارک دهه 60 بعد. مفهوم انجام کارهای شخصی شما در هر صحنه کمین می کند.

وقتی یک فیلم کاملاً بدیع است ، تأثیر آن چنان فیلمهای دیگری را شکل می دهد که بعضی اوقات نمی توانید جدیدترین فیلم را در فیلم اول ببینید. برش های پرش گدار در ” فیلم از نفس افتاده ” (1960) در هر تبلیغ تلویزیونی دیده می شد. قاب ثابت تروفو در پایان “400 ضربه” (1959) تبدیل به کلیشه شد. نوآوری های ریچارد لستر در “یک شب سخت” آشنا شده است.

بیشتر بخوانید : کتاب های آلبر کامو

از آنجا که سبک ، موضوع و ستارگان بسیار متناسب با یکدیگر هستند ، فیلم قدیمی نشده است. این پر از شور و شعف چهار نوازنده است که در بالای فرم خود مشغول سرگرم کردن و خلق بودند و این را می دانستند.

نقد فیلم مانتی پایتون و جام مقدس
بیشتر بخوانید

فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب در سال 1964 دستکاری شد. در تولیدات بزرگ هالیوود از خدمه 100 نفره و دوربین های میچل به اندازه موتورسیکلت استفاده شد. کارگردانان از دستور زبان سنتی شات مستر ، کلوزآپ های متناوب ، قرار دادن عکس ها ، برقراری مجدد عکس ها ، حل و محو شدن استفاده می کردند. بازیگران در ترکیب بندی دقیق قرار گرفتند.

اما گربه دیگر از کیسه خارج شده بود. کارگردانانی مانند جان کاساوتس شروع به ساخت فیلم هایی کرده بودند که مانند درام بازی می کردند اما شبیه مستند بودند. آنها از دوربین های سبک 16 میلی متری ، عکس های دستی ، ترکیبات نامرتب و گنگ استفاده کردند که به نظر می رسید ممکن است در لحظات زندگی واقعی ربوده شده باشند.

بیشتر بخوانید : کتاب بیگانه اثر آلبرکامو

این رسم لستر بود. او در سال 1959 “فیلم در حال دویدن ، پریدن و ایستادن” را با بازی پیتر سلرز و اسپایک میلیگان در میان دیگران کارگردانی کرده بود: لستر مستندها و تبلیغات تلویزیونی را فیلمبرداری کرده بود ، می توانست سریع و کثیف کار کند و می دانست که مجبور است که این کار را انجام دهد ، زیرا بودجه او 500000 دلار برای “یک شب سخت” بود.

در سکانس آغازین خود ، که نشان می دهد بیتلز در حالی که سعی می کنند سوار قطار شوند ، در یک ایستگاه غوغا می کنند ، لستر به یک سطح انرژی باورنکردنی دست می یابد: ما هیجان طرفداران و هیجان بیتلز را داریم ، که با آهنگ عنوان (اولین عناوین فیلم time این کار را انجام داده بودند) ، به این معنی که آهنگ ها و تمجیدها روی یک سکه بودند. صحنه های دیگر همان نگاه مستند را قرض می گیرند. بسیاری احساس بداهه می کنند ، اگرچه فقط چند صحنه واقعاً بود.

لستر تکنیک های مورد استفاده در ” فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب ” را اختراع نکرد ، اما آنها را در یک دستور زبان چنان قانع کننده جمع کرد که بر بسیاری از فیلم های دیگر تأثیر گذاشت. امروز وقتی تلویزیون تماشا می کنیم و می بینیم برش سریع ، دوربین های دستی ، مصاحبه های انجام شده در حال فرار با اهداف متحرک ، به سرعت میان گفتگوها ، موسیقی تحت اقدام مستند و سایر علائم تجاری سبک مدرن را قطع می کنیم ، ما در حال دیدن کودکان هستیم از ” فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب “.

بیشتر بخوانید : بهترین کتاب های ادبیات یونان

فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب خیلی محکم قطع شده است ، لحظه ای به سختی می تواند کاهش یابد ، اما حتی با وجود این همه ثروت ، انتخاب بهترین صحنه آسان است: فیلم کنسرت در حالی که بیتلز “She Loves You” را می خواند. این یکی از ماندگارترین سکانس های ارگاسم در فیلم ها است. همانطور که بیتلز اجرا می کند ، لستر به آنها نشان می دهد که بسیار سرگرم کننده هستند – هنگام آواز خواندن پوزخند می زند – و سپس آنها را با عکسبرداری سریع از تماشاگران ، بیشتر دختران ، قطع می کند.

نقد فیلم همه می دانند
بیشتر بخوانید

بدون مکث برای تمام طول آهنگ فریاد بزنید ، گریه کنید ، بالا و پایین بپرید ، نام مورد علاقه های خود را صدا کنید و دیوانگی ایجاد کنید چنان پرشور که هنوز هم ، پس از این همه سال ، قدرت تحریک دارد. مخاطب بور جوان گریان است ، در کنار خودش با وجد ، اشک بر گونه هایش جاری می شود و فریاد می زند “جورج!”)

بیشتر بخوانید : بهترین کتاب های ادبیات ایتالیا

معصومیت بیتلز و ” فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب ” البته دوامی نداشت. پیش از آن فشار سنگین محبوب ترین گروه موسیقی در همه زمان ها ، و اختلاف با عارف شرق ، و جدایی و مواد مخدر از دهه 60 و مرگ جان لنون بود. بیتلز یک تابستان طولانی را تجربه می کند ، یک سقوط ناامید کننده ، یک زمستان غم انگیز. اما ، اوه ، چه بهار زیبایی است. و همه اینها در یک فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب است.

پایان نقد فیلم شب‌زنده‌داری با بزن و بکوب به قلم راجر ایبرت

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»