صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : کارت سبز یا گرین کارت چیست
ads

کارت سبز یا گرین کارت چیست

images 1725713365 66dc4bd5e5ee4

یکی از اقدامات مهم و چالش‌برانگیز پس از مهاجرت به آمریکا، دریافت کارت سبز آمریکا یا همان گرین کارت است. اخذ گرین کارت را می‌توان سرآغاز یک زندگی باکیفیت و مطمئن در خاک آمریکا دانست. باتوجه‌به اهمیت این کارت، هر سال بسیاری از مهاجران برای دریافت آن اقدام می‌کنند، اما همه موفق نمی‌شوند. برای دریافت گرین کارت باید از شرایط خاصی برخوردار بوده و با فرآیند اخذ آن آشنایی داشته باشیم. همچنین روش‌های مختلفی برای اخذ گرین کارت وجود دارد که باید درباره آن‌ها مطلع باشیم. بدیهی است که انتخاب روش درست، شانس موفقیت ما را افزایش داده و مسیر دریافت گرین کارت آمریکا را هموارتر می‌کند. در ادامه این مطلب، به شکل دقیق‌تری با گرین کارت آشنا خواهیم شد و روش‌های دریافت آن را معرفی خواهیم کرد.

images 1725713365 66dc4bd5d0990

کارت سبز یا گرین کارت چیست

گرین کارت یک کارت شناسایی است که افراد در صورت اخذ آن، اجازه تحصیل، کار و زندگی در خاک آمریکا را دریافت می‌کنند. این کارت به طور رسمی با عنوان کارت اقامت دائم ایالات‌متحده شناخته می‌شود. با دریافت این کارت، بسیاری از حقوق و مزایای شهروندی آمریکا به افراد غیرآمریکایی و مهاجرین تعلق می‌گیرد. اخذ این کارت از طریق کانال‌های مختلفی امکان‌پذیر است و یافتن روش مناسب برای دریافت آن به شرایط افراد بستگی دارد. همچنین، مدت‌زمان دریافت این کارت باتوجه‌به روش درخواست و شرایط افراد متغیر است. در ادامه، به معرفی روش‌های اخذ کارت سبز آمریکا یا گرین کارت می‌پردازیم.

روش‌های دریافت گرین کارت

برای اخذ گرین کارت روش‌های گوناگونی توسط دولت آمریکا تعریف شده‌است. هرکدام از این روش‌ها برای گروهی از افراد مناسب هستند و ما باید روشی را انتخاب کنیم که بیشترین تناسب را با شرایطمان دارد. به‌طورکلی، راه‌های دریافت کارت سبز شامل این موارد می‌شود:

دریافت گرین کارت آمریکا از طریق خانواده

درصورتی‌که یکی از اعضای خانواده شما شهروند آمریکا بوده یا گرین کارت داشته باشد، شما نیز واجد شرایط دریافت گرین کارت آمریکا خواهید بود و می‌توانید برای اخذ آن درخواست دهید. اما دقیقا چه کسانی برای اقدام از این طریق واجد شرایط هستند؟

شهروندان آمریکا می‌توانند برای همسر، فرزندان مجرد زیر ۲۱ سال و والدین خود درخواست گرین کارت بدهند. برای این کار، شهروند آمریکایی باید به طور قانونی و با استفاده از فرم‌های مربوطه، درخواست خود را مطرح کرده و سایر مراحل توسط شخص متقاضی طی شود. علاوه‌براین، شهروندان آمریکایی می‌توانند برای برادر، خواهر و فرزندان متاهل بالای ۲۱ سال خود نیز درخواست بدهند، اما فرآیند درخواست برای این افراد کمی پیچیده‌تر و طولانی‌تر از حد معمول خواهد بود.

مزایای آموزش ENVI ( کاربردهای نرم افزار ENVI )
بیشتر بخوانید

images 1725713365 66dc4bd5e2134

دریافت گرین کارت آمریکا از طریق کار یا سرمایه‌گذاری

درخواست کارت سبز آمریکا از طریق کار یا سرمایه‌گذاری نیز امکان‌پذیر است. با دریافت پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای آمریکایی شما می‌توانید برای اخذ ویزا و گرین کارت درخواست دهید. راه دیگری که برای اخذ گرین کارت وجود دارد، سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تجاری یا ایجاد ۱۰ شغل دائمی در آمریکاست. همچنین، درصورتی‌که افراد دارای توانایی یا تخصص ویژه‌ای باشند، می‌توانند برای دریافت کارت سبز آمریکا اقدام کنند. اما این افراد باید در حیطه کاری خود جزو بهترین‌ها بوده و از تخصص، مدرک دانشگاهی معتبر و توانایی بالایی برخوردار باشند.

دریافت گرین کارت آمریکا از راه تحصیل

درواقع، افرادی که جهت تحصیل به آمریکا می‌روند، نمی‌توانند برای دریافت کارت سبز درخواست دهند؛ اما این افراد می‌توانند از راه تبدیل ویزای دانشجویی، واجد شرایط دریافت اقامت دائم آمریکا شوند. راه‌های تبدیل ویزای دانشجویی شامل این موارد است:

  • دریافت پیشنهاد شغلی
  • ازدواج با یک شهروند آمریکایی
  • دریافت پناهندگی
  • استخدام در ارتش آمریکا
  • دریافت اقامت از طریق خانواده
  • تمکن مالی والدین
  • بردن در لاتاری

هرکدام از این موارد شما را برای اخذ گرین کارت آمریکا واجد شرایط می‌کند. اما فرآیند اخذ گرین کارت با استفاده از این چند کانال، کاملا با یکدیگر متفاوت است.

دریافت گرین کارت از طریق لاتاری

به‌جرئت می‌توان گفت که یکی از سریع‌ترین و بی‌دردسرترین راه‌های اخذ گرین کارت، دریافت آن از طریق برنده شدن در لاتاری است. افرادی که در قرعه‌کشی لاتاری برگزیده می‌شوند، پس از دریافت ویزای مهاجرت، می‌توانند برای اخذ گرین کارت نیز اقدام کنند. درصورتی‌که تمامی مراحل اخذ ویزا و گرین کارت به‌درستی طی شود، بعد از مدت کوتاهی اجازه اقامت دائم آمریکا به فرد داده می‌شود. اگر قصد شرکت در لاتاری را دارید، می‌توانید با استفاده از فرم ثبت نام فارسی موجود در سایت کارت سبز در این قرعه‌کشی نام‌نویسی کنید.

مزایای اخذ کارت سبز آمریکا

پس از دریافت گرین کارت، فرد موردنظر هنوز یک خارجی محسوب می‌شود و شهروند آمریکا نیست، اما امتیازهای گوناگونی به او تعلق گرفته و تحت حمایت قانون و دولت آمریکا قرار می‌گیرد. برخی از مهم‌ترین مزایای دریافت گرین کارت، عبارت است از:

  • حق تحصیل، کار و سکونت در آمریکا
  • دریافت پاسپورت آمریکا
  • دسترسی به بیمه
  • دسترسی‌ به نظام آموزش عالی آمریکا
  • دسترسی به نظام سلامت
  • دسترسی به مشاغل فدرال
  • امکان مسافرت به کشورهای مختلف بدون ویزا
  • دریافت شهروندی (معمولا ۵ سال پس از اخذ گرین کارت)
  • امکان دریافت شهروندی برای فرزند تازه متولدشده
  • امکان درخواست گرین کارت برای بستگان پس از اخذ شهروندی
  • و…
نمایندگی اشنایدر در تهران
بیشتر بخوانید

درواقع، پس از اخذ گرین کارت، فرد می‌تواند با خیالی آسوده همه‌چیز را برای شروع یک زندگی تازه در خاک آمریکا فراهم کند. پس از مدتی هم با طرح درخواست شهروندی، فرآیند اقامت فرد تکمیل می‌شود.

images 1725713365 66dc4bd5e5ee4

جمع‌بندی

گرین کارت نوعی کارت هویتی است که به افراد غیرآمریکایی، اجازه اقامت دائم در این کشور را می‌دهد. دریافت این کارت با روش‌های گوناگونی مثل سرمایه‌گذاری، کار، ازدواج، پناهندگی و تحصیل امکان‌پذیر است. حتی کسانی که از این شرایط برخوردار نیستند نیز می‌توانند با شرکت در قرعه‌کشی لاتاری، شانس دریافت گرین کارت آمریکا را داشته باشند. اخذ گرین کارت، رویای مشترک بسیاری از ایرانی‌هاست. اما لازمه موفقیت در این کار، برخورداری از دانش و اطلاعات کافی در این زمینه است. موسسه مهاجرتی کارت سبز با بیش از ۱۳ سال سابقه درزمینه مهاجرت و دریافت اقامت، دانش و تجربه لازم برای اخذ گرین کارت آمریکا را در اختیار شما قرار خواهد داد. شما می‌توانید برای دریافت وقت مشاوره به وب‌سایت موسسه کارت سبز مراجعه کنید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

چهار × 5 =