صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم ماه سرکش: فرزند آتش Rebel Moon
ads

نقد فیلم ماه سرکش: فرزند آتش Rebel Moon

Rebel Moon

به زک اسنایدر بیرون از دنیای آشفته‌‌ی دی‌سی که می‌نگریم با کارگردانی مواجه می‌شویم که در آثاری چون «ارتش مردگان» و «طلوع مردگان» حداقل قریحه‌ای در اکشن-کمدی و اکشن-دلهره دارد. اسنایدر به‌محض ورود به دنیای ابرقهرمانی همه‌ی ذائقه‌اش فروکش کرد. حال او در خروجی معنادار یا یک وقت استراحت سعی دارد از طریق نئو-وسترنی کهکشانی مخاطب سینمای سرگرمی را به درون ملغمه‌ای از جنگ ستارگان و هفت دلاور وسترن ببرد.

نقد فیلم Rebel Moon

روایت او با مونولوگی از آنتونی هاپکینز آغاز می‌شود که طبق عادت بسیاری از آثار ابرقهرمانی یا فانتزی دنیای پیش روی مخاطب را شرح می‌دهد. در این دنیای به‌وسعت کل کیهان با حکومتی مرکزی با نام «دنیای مادر» مواجه هستیم که پس از مرگ پادشاه این حکومت به‌دست «بالیساریوس» افتاده است. او نیز برای تأمین منابع خود از سیارات دیگر غارت می‌کند و هر فرد یا گروهی که دست به شورش بزند قلع‌و‌قمع می‌کند.

Rebel Moon

آنچه مشخص است ما با دنیایی همچون ابرقهرمانی‌های ۱۳ساله مواجه هستیم و کارگردانی زک اسنایدر هم ما را مجاب می‌کند که در این میان این خشونت ذاتی روایت و هرج‌و‌مرج درون آن اگر خون زرد از کاراکترها بیرون بزند درگیری‌ها دچار برش کمتری می‌شوند و اگر قرار است خون قرمز باشد، برش‌ها آن‌قدر زیاد است که حتی فرصت تماشای یک نمای کوتاه از ضربه‌ای آنی را نیز نخواهیم داشت.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم سالتبرن 2023 Saltburn | دلهره آور و سیاه!

اسنایدر روایت را به‌جایی می‌برد که شبیه اسکاندیناوی زمین است. او در روایت خود سعی دارد اقوام و ملیت‌ها را به‌جای تمرکز روی زمین به سیارات مختلف بفرستد تا هفت دلاورش را از میان این فضای گسترده به جنگ با دنیای مادر رهسپار کند. کاراکتر مرکزی روایت زنی جوان با نام «کورا» است که در همین سیاره‌ی اسکاندیناوی‌گونه پناه گرفته است. اسنایدر به‌سبک تمام آثار وسترن سعی دارد با رخدادی تلخ روحیه‌ی شورشی کورا را بیدار کند و از طریق او به‌دنبال دیگر انقلابیون برود.

این فیلم نه روایت جذابی دارد و نه اسنایدر آن‌قدری توان دارد تا حداقل با استفاده از تکنیک‌ها و رهایی از درجه‌ی سنی ۱۳ سال مخاطب اکشن را پای اثر خود بنشاند. اینکه اسنایدر در تلاش است تا برای مخاطب کودک و نوجوان فیلمی روی پرده ببرد بد نیست، اتفاقاً نشان از تفکری دارد که سعی می‌کند سینما را برای هر سنی قابل تماشا کند.

نقد فیلم Uncharted
بیشتر بخوانید

اما مشکل زمانی خود را نشان می‌دهد که روایت اسنایدر در هرج‌و‌مرجی جریان دارد که فقط توسط مخاطب بزرگسال قابل هضم است. در نتیجه به همان حربه‌ی گیشه و فریب مخاطب می‌رسیم که هالیوود دیگر در آن استاد شده است. خبر خوب آنجاست که مخاطب کنونی و چند سال اخیر سینما و حتی آن مخاطبی که توسط هالیوود نشئه‌ی دی‌سی و مارول شده بود هم دیگر سطح انتظارش از یک اثر اکشن-ماجراجویی بالا رفته است.

Rebel Moon

این بالا رفتن سطح توقع کار را برای کارگردان‌هایی چون اسنایدر که همه‌ی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد گذاشته‌اند سخت‌و سخت‌تر می‌کند. شاید آقای اسنایدر بهتر است به دنیای اکشن-کمدی‌ها یا اکشن‌-دلهره‌های خود بازگردد و باز هم طعم سینمای ژانری را بچشد. فیلم ماه سرکش خودش حداقل سینمایی است و باید دید در بخش دومی که آقای اسنایدر تا چند ماه دیگر راهی سالن‌های سینما خواهد کرد، آیا می‌توان انتظار مخاطب سینمای سرگمی را برآورده کند یا در همین خون‌های زرد مجاز و خون‌های قرمز ممنوع دست‌و‌پا خواهد زد.

نام انگلیسی: فیلم Rebel Moon

نام فارسی: فیلم ماه سرکش

محصول: ۲۰۲۳ – ایالات متحده

ژانر: اکشن، ماجراجویی

امتیاز: ۰.۵ از ۴ – 〇〇〇◐

مصطفی ملکی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

3 + چهار =