صفحه اصلی > سینما و نقد فیلم : نقد فیلم دختر ساکت | فیلمی دربارۀ محبت و سکوت
ads

نقد فیلم دختر ساکت | فیلمی دربارۀ محبت و سکوت

فیلم دختر ساکت

فیلم دختر ساکت : زبان «گلگیه» یا همان گویش قدیمی مردمان ایرلند زیر سایه‌ی زبان انگلیسی تبدیل به زبانی تقریباً مهجور شده است. اما پیدا می‌شوند هنرمندانی که بتوانند در ساختار درام این زبان را همچنان زنده نگاه دارند. «کولم بارِد» یکی از فیلم‌سازانی است که سعی دارد خود را در بطن این زبان نگاه دارد. نگاهی به آثار گذشته‌ی او مؤید همین مطلب است. بارد در اثر جدید خود سعی دارد رمان کوتاهی را به قلم «کلر کیگان» روی پرده ببرد.

نقد فیلم دختر ساکت

قبل از اینکه وارد داستان فیلم دختر ساکت شویم شاید بهتر آن است که به کلیت سپردن بچه‌ها توسط والدین به اقوام نزدیک یا مؤسسات نگهداری از کودکان برای مدتی کوتاه نگاهی بیندازیم. چرا که رمان کوتاه خانم کیگان درست در همین راستاست. او به‌دنبال این است که یک کودک زمانی که برای مدتی کوتاه از والدین بی‌توجه خود دور می‌شود و در بستری درست قرار می‌گیرد، چگونه به‌یک‌باره شکوفا می‌شود.

بیشتر بخوانید : بیوگرافی برد پیت

فیلم دختر ساکت

«کایت» دختر کوچک یک خانواده‌ی شلوغ نیز در همین دسته قرار می‌گیرد. او به‌همراه دیگر خواهران و مادر و پدر در خانه‌ای روستایی زندگی می‌کنند. آقای بارد از همان ابتدا با نشانه‌های زبانی و تصویری با مخاطب سخن می‌گوید. مخاطب در خلال نگاه خیره‌ی کایت به دنیای پیرامون متوجه می‌شود که مادر حتی توجه اندکی به فرزندان خود ندارد یا اینکه پدر چگونه در شرط‌بندی بیشتر دارایی‌اشان را از دست داده است و با معشوقه‌ی خود به‌راحتی خوش‌‌وبش می‌کند.

کایت گویی دوربین کارگردان است و به‌همین سبب دیگر نیازی به روایت‌های فرعی در کنار پیرنگ اصلی نیست. زمانی که مخاطب با این زبان اشاره و مملو از نشانه‌ی کارگردان آشنا شد، پرده‌ی دوم فیلم را بی‌هیچ ابهامی دنبال خواهد کرد.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم بیدار | Awake | داستانی آخرالزمانی

داستان آقای بارد ساده و در عین حال دارای صنایع ادبی شاعرانه است. جناس شخصیتی را می‌توان در آن دید و در عین حال ادات تشبیه را به‌جای کلمات در تصاویر می‌توان مشاهده کرد. فیلم از همان ابتدا و هنگامی که کایت خود را زیر گیاهان بدون ادای کلمه‌ای رها کرده شاعرانگی خود را به‌تصویر می‌کشد. آقای بارد در این‌جا نیز بر اساس سنت شعری «چکامه‌ی شبانی» پیش می‌رود.

فیلم جیغ
بیشتر بخوانید

فیلم دختر ساکت

در این شعرهای کوتاه بیشتر توصیفی از زندگی ساده‌ی روستایی را داریم و چه بستری بهتر از اثر آقای بارد که بتواند آن را به‌صورت سینمایی بسراید. آقای بارد در پرده‌ی اول کمی روی همان مسیر «مستند-درام» مورد علاقه‌اش که در آثار قبلی بسیار آن را مشاهده کردیم گام برمی‌دارد. اما از شروع پرده‌ی دوم و مواجهه‌ی کایت با «ایبلین» و «شان» است که چکامه‌ی شبانی خود را می‌سراید. شاید به‌همین دلیل است که او قاب ۴:۳ را برای فیلم خود انتخاب کرده است تا مخاطب به‌راحتی در بطن این شعر سینمایی قرار بگیرد.

فیلم دختر ساکت آن‌قدر ساده و روستایی‌ست که مخاطب را محو همین سادگی‌اش می‌کند. بارد تابستان ایرلندی را زیر تیغ آفتاب تصویر می‌کند. او در این گرمای تابستان رنگ‌ها را دچار کانتراستی نرم می‌کند و باعث می‌شود زندگی رؤیایی کایت در کنار ایبلین و شان بیشتر نمایان شود. این قوت تصاویر در اثر آقای بارد را باید در ادبیات و سینمای این کشور جست‌و‌جو کرد. او در درام خود توانسته تغییر در نگرش یک دختربچه به زندگی را به زبانی شیوا و ساده در فرمی ساده‌تر و مستحکم‌تر نشان دهد.

بیشتر بخوانید : نقد فیلم Tenet – تنت | اثر پیچیده کریستوفر نولان

فیلم دختر ساکت

▪️نام انگلیسی: The Quiet Girl

▪️نام فارسی: فیلم دختر ساکت

▪️محصول: ۲۰۲۲ – ایرلند

▪️ژانر: درام اقتباسی

▪️امتیاز: ۳ از ۴ – 〇⬤⬤⬤

مصطفی ملکی

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × دو =