صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : علت نیامدن برق به سرشمع موتورسیکلت چیست؟
ads

علت نیامدن برق به سرشمع موتورسیکلت چیست؟

شمع موتور

چکیده : دلایل زیادی باعث نرسیدن برق به سر شمع موتورسیکلت می‌شوند که باعث می‌شود موتورسیکلت روشن نشود. گاهی اوقات دلایل بسیار ساده‌ای باعث چنین مشکلی می‌شوند اما در برخی از موارد باید قطعات مختلف تعمیر و یا تعویض شوند. در صورتی که شما با چنین مشکلی مواجه شدید می‌توانید قطعات مختلفی که مربوط به قسمت برق موتورسیکلت هستند را موردبررسی قرار دهید.

گاهی اوقات موتورسیکلت روشن نمی‌شود و دلایل مختلفی باعث برق نداشتن آن می‌شود. پیش از رانندگی با موتورسیکلت باید قطعات مختلف آن را موردبررسی قرار دهید تا از صحت آنها آگاه شوید و بتوانید با اطمینان کامل به رانندگی با این وسیله نقلیه بپردازید. اگر می‌خواهید با علت‌های نیامدن برق به سر شمع موتورسیکلت آشنا شوید می‌توانید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله سعی داریم اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

شمع موتور

برخی از علت های نیامدن برق به سرشمع موتور سیکلت

خراب بودن شمع

یکی از دلایل اصلی که باعث نرسیدن برق به شمع موتورسیکلت و روشن نشدن آن می‌شود خراب بودن شمع است. شمع یکی از اجزای مهم برای احتراق موتورسیکلت است و هرگونه ایراد در آن باعث می‌شود که تولید جرقه برای روشن شدن موتورسیکلت انجام نشود و موتور شما روشن نخواهد شد. اگر شمع موتورسیکلت دچار آسیب شده باشد باید آن را تعویض کنید. طول عمر شمع با توجه به کارکرد موتورسیکلت است و باید بین ۱۵ الی ۲۰ هزار کیلومتر شمع موتورسیکلت را تعویض کنید تا اینگونه مشکل برای شما ایجاد نشود.

وجود رسوبات روغنی سر شمع

یکی دیگر از دلایل، ایجاد رسوبات روغنی است که سر شمع به وجود می‌آید و باعث می‌شود که شمع جرقه نزند و موتورسیکلت روشن نشود. گاهی اوقات پیستون‌ها دچار نشتی روغن می‌شوند و این روغن وارد محفظه احتراق شده و روی الکترودهای شمع جمع می‌شود که رسوبات روغنی ایجاد خواهد شد. این رسوبات باعث نرسیدن برق مورد نیاز به سر شمع می‌شود و جرقه در هنگام روشن شدن موتورسیکلت ایجاد نخواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل باید ابتدا محل دقیق نشتی روغن را برطرف کنید و سر شمع را پاکسازی نمایید. گاهی اوقات پاکسازی سر شمع امکان‌پذیر نیست و باید شمع موتورسیکلت را تعویض کرد.

بهترین هدیه شب یلدا چیست؟
بیشتر بخوانید

دوده زدن شمع

گاهی اوقات دوده‌هایی که سر شمع وجود دارد باعث می‌شود که جرقه ایجاد نشود و برق برای روشن شدن موتورسیکلت وجود نداشته باشد. زمانی که سوخت‌وساز موتورسیکلت به درستی انجام نشود دوده‌هایی روی شمع ایجاد می‌شوند که باید برای روشن شدن موتور‌سیکلت این مشکل را برطرف کرد. اگر نسبت هوا به سوخت در موتور سیکلت کم شود باعث این مشکل می‌شود که باید از آن جلوگیری کرد.

سوختن بوبین

یکی دیگر از دلایلی که باعث روشن نشدن موتور سیکلت می‌شود سوختین بوبین است. بوبین به عنوان یکی از قطعات اصلی سیستم برق موتورسیکلت شناخته می‌شود و از یک هسته آهنی و تعدادی مشخص سیم پیچ تشکیل شده است. این قطعه با استفاده از یک آهنربا به میل لنگ متصل شده و اگر به هر دلیل دچار آسیب شود موتورسیکلت روشن نخواهد شد. در صورتی که شما از این مشکل مطلع شوید ابتدا باید این قطعه را تعمیر کنید و اگر تعمیر آن امکان‌پذیر نباشد باید بوبین را تعویض نمایید

خرابی کویل

یکی دیگر از اجزایی که در سیستم برق موتور سیکلت اهمیت زیادی دارد کویل نام دارد. این قطعه که باعث تقویت برق موتور سیکلت می‌شود اگر دچار خرابی شود می‌تواند باعث جلوگیری از روشن شدن موتورسیکلت گردد.

خراب بودن سیم کشی ها

خراب بودن سیم کشی موتورسیکلت هم باعث این می‌شود که عملیات تولید جرقه و احتراق ایجاد نشود و موتورسیکلت روشن نخواهد شد. اگر شما با چنین مشکلی مواجه شدید باید دلایل مختلف آن را مورد بررسی قرار دهید تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

باتری خراب

یکی دیگر از دلایلی که باعث عدم تامین برق برای روشن شدن موتور سیکلت می‌شود خراب بودن باتری موتورسیکلت است. اگر باتری موتورسیکلت به درستی کار نکند انرژی لازم برای روشن شدن موتورسیکلت ایجاد نخواهد شد و برق به سر شمع نخواهد رسید.

خراب بودن سوئیچ

همیشه روشن نشدن موتور سیکلت به دلایل پیچیده‌ای اتفاق نمی‌افتد و گاهی اوقات باید به دنبال دلایل بسیار ساده بگردید. اگر سوئیچ موتور سیکلت به درستی کار نکند اجزای الکتریکی آن به کار نخواهند افتاد و ارتباط و اتصال آنها برقرار نخواهد شد. سوئیچ باعث نرسیدن برق به شمع می‌شود و موتور سیکلت روشن نخواهد شد.

بهترین مارک کامپوزیت دندان کدام است؟ برند ژاپنی یا آلمانی؟
بیشتر بخوانید

معیوب بودن کامپیوتر (ECU)

موتورها انواع مختلفی دارند و در تولید موتورهای نسل جدید یکی از اصلی‌ترین اجزا کامپیوتر آنها محسوب می‌شود که فعالیت‌های الکترونیکی و سیستم برق را در این وسیله نقلیه کنترل و مدیریت می‌کند. اگر کامپیوتر موتورسیکلت دچار آسیب شود نمی‌تواند اطلاعات را دریافت کند و دستورها به درستی صادر نخواهند شد. معیوب شدن موتور کامپیوتر موتورسیکلت باعث می‌شود که برق به سر شمع موتور نرسد و عملیات جرقه‌زنی ایجاد نخواهد شد. اگر عملیات جرقه‌زنی به هر دلیلی رخ ندهد موتور‌سیکلت روشن نمی‌شود.

شمع موتور

چگونه متوجه دلیل نرسیدن برق به شمع شویم؟

اگر موتورسیکلت شما روشن نشود ابتدا باید سر شمع موتورسیکلت را بررسی کنید که آیا برق دارد یا خیر؟ شما ابتدا باید شمع را از سیم آن جدا کنید و سپس سیم خروجی را نزدیک بدنه موتور یا شمع بگیرید و استارت و هندل بزنید، اگر در هنگام جرقه ایجاد شود یعنی برق سر شمع وجود دارد. اگر در هنگام استارت زدن متوجه شدید که جرقه تولید نمی‌شود یعنی سر شمع دارای برق نیست و باید به دنبال دلایل دیگر برای وجود این مشکل بگردید. برای بررسی دقیق و پیدا کردن این مشکل می‌توانید از یک مکانیک موتورسیکلت بخواهید که بخش‌های مختلف آن را موردبررسی قرار دهد و متوجه دلیل آن شود. در صورتی که این مشکل بدون تعمیر و یا تعویض قطعلت موتورسیکلت برطرف شود هزینه زیادی برای شما به وجود نخواهد آورد.

سخن پایانی

همانطور که در مطلب برای شما توضیح دادیم دلایل زیادی باعث نرسیدن برق به سر شمع موتورسیکلت می‌شوند که باعث می‌شود موتورسیکلت روشن نشود. گاهی اوقات دلایل بسیار ساده‌ای باعث چنین مشکلی می‌شوند اما در برخی از موارد باید قطعات مختلف تعمیر و یا تعویض شوند. در صورتی که شما با چنین مشکلی مواجه شدید می‌توانید قطعات مختلفی که مربوط به قسمت برق موتورسیکلت هستند را موردبررسی قرار دهید. در صورتی که نیاز به قطعات یدکی موتور سیکلت داشته باشید می‌توانید به سایت مجموعه پیشتاز تجارت به نشانی https://pishtaztejarat.com/ مراجعه کنید و انواع قطعات یدکی و مصرفی موتور سیکلت را با قیمتی مناسب از این مجموعه خریداری نمایید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره قسمت‌های مختلف موتورسیکلت هم کافی است بخش‌های مختلف سایت پیشتاز تجارت را مطالعه کنید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هفده − 3 =