صفحه اصلی > موفقیت در بازار بورس : تاثیر قوانین جدید بر روند بازار سرمایه
ads

تاثیر قوانین جدید بر روند بازار سرمایه

1612701479WhatsApp Image 2021 02 07 at 4.01.27 PM

قوانین جدید بازار سرمایه و تاثیرات آن 

رئیس جدید سازمان بورس جناب آقای دکتر دهنوی طی مصاحبه ای اعلام کردند که در راستای تقویت بازار سرمایه و اعطای فرصت برای تحلیل بهتر به فعالین بازار سرمایه چهار قانون جدید را تصویب کردند که در ادامه به تاثیرات مهم این قوانین بر روند بازار اشاره خواهیم کرد.

3 مصوبه از این 4 مصوبه تاثیرات مهم و قابل توجهی بر روند بازار خواهد داشت که به تفصیل به آنها اشاره می‌کنیم.
–  مصوبه اول 
تغییر دامنه نوسان از مثبت 5 و منفی 5 به مثبت 6 و منفی 2، تغییر این دامنه و افزایش یک درصدی دامنه نوسان مثبت و به دنبال آن کاهش 3 درصدی دامنه منفی می‌تواند مهمترین مصوبه این جلسه باشد. مسئولین سازمان بورس با این مصوبه مهمترین سیگنال مربوطه را به بازار مخابره کرده و نشان دادند در کنترل وضع فعلی و جلوگیری از ریزش بیشتر در برخی نماد ها عزم جدی دارند.
با اتفاقاتی که از اواخر سال قبل تا کنون در بازار سرمایه افتاده و رشد سنگین و نامعقول در برخی نمادها، مشاهده میشود که برخی سهام با وجود ریزش 50 الی 60 درصدی هم هنوز مورد تئوجه بازار نبوده و از دید فعالین بازار سرمایه ((گران)) هستند. در ادامه مطلب به تاثیرات دیگر قوانین جدید بازار سرمایه خواهیم پرداخت.
– با توجه به وجود عدم اعتماد به بازار سرمایه در فعالین بازار سرمایه و کوتاه شدن موج های صعودی، با تصویب این قانون شاهد کاهش تعداد صف های خرید و سبک‌تر شدن این صف‌ها خواهیم بود و سهم به سختی بتواند در مثبت 6 دوام بیاورد مگر در شرایط خاص، پس فشار فروش در مثبت های بالا برای سهم را شاهد خواهیم بود.
– سهمی اگر به سمت صف فروش برود احتمالا روز های بیشتری را گرفتار صف فروش خواهد یود تا به حمایت مورد نظر رسیده یا نقطه مناسبی برای ورود باشد.
– شرایط برای نوسان گیران بسیار خوب خواهد شد به دلیل وجود هیجان در بازار که آن هم علت خاص خود را دارد (روانشناسی بازار سرمایه) شاهد رفتارهای هیجانی هستیم که نمود آن را در تابلو خوانی سهام خود می‌توانید مشاهده کنید.
– با اجرای قوانین جدید بازار سرمایه، شرایط تا چند ماه برای 2 دسته نا مناسب خواهد بود اول برای افرادی که استراتژی معاملاتی کوتاه مدتی مثلا یک ماهه دارند زیرا ممکن است نوسانات نهایتا به ضرر این دسته تمام شود و سهم در طول یکماه نوسان 20درصدی داده اما نهایتا در نقطه ای ایستاده کهنسبت به یک ماه قبل حتی پایین‌تر است.
دوم هم برای افرادی که معاملات موجی انجام می‌دهند زیرا طول موجها کوتاه شده و ممکن است فشار فروش ناشی از رفتار معامله گران و حقوقی سهم، روند سهم را دچار اختلال کند.
با اجرای قوانین جدید بازار سرمایه کم کم به شرایط تعادل می‌رسد و این قانون نیز در راستای به ثمر نشستن همین خواسته تصویب شده است.
هنگامی که افراد در مثبت های بالا  فروشنده بوده و صف فروش منفی 2 باشد عملا شرایط به سمت صفر تابلو سوق پیدا میکند. کسانی که به تابلو خوانی مسلط باشند می‌دانند دقیقا به چه نکته ای اشاره می‌کنم.
–  مصوبه دوم
باز نگری در حجم مبنا
از آنجا که هنوز دقیق این قانون را توضیح نداده اند نمی‌شود به صورت دقیق مورد بررسی قرار داد اما با توجه به این که این مصوبات در راستای تقویت بازار سرمایه هستند می‌شود اینگونه برداشت کرد که سهم برای پر کردن پایانی در منفی ها نیاز به حجم بیشتری داشته باشد اما در طرف مثبت برای پر کردن پایانی باید حجم کمتری معامله صورت پذیرد، ناگفته پیداست این قانون هم به تقویت نوسانگیری کمک کرده و این معاملات رواج بیشتری پیدا خواهند کرد.
از طرفی هم می‌تواند پایان منفی برای سهم را دور از دسترس کند. یعنی سهم با حجم کمتری پایانی منفی را به مثبت تبدیل می‌کند و برای منفی شدن حجم بیشتری از معامله را نیاز دارد.
– مصوبه سوم
افزایش اعتبار خرید کارگزاری ها به 60 درصد
این مصوبه هم در راستای تقویت طرف تقاضا بوده و دست کارگزاری ها را برای خرید بیشتر باز گذاشته تا با شرایط بهتری بتوانند سهام مورد نظر را به دید میان مدت یا بلند مدت خریداری کنند. البته ذکر این نکته ضروری است که دیدگاه و سبک معاملاتی کارگزاری ها با بیشتر فعالین بازار سرمایه متفاوت بوده و این شرکت ها بیشتر به سبک معاملات با تحلیل بنیادی نزدیک تر هستند و معمولا دید بلند مدت دارند.
از جمله تاثیرات مثبت این مصوبه توقف اصلاح سهام بنیادی و آینده دار بوده و افزایش اعتبار خرید به کار گزاری ها این امکان را می‌دهد تا سهم را در قیمت های فعلی با رسبک کمتری خرید کرده و از اصلاح بیشتر جلوگیری شود.
به طور کلی می‌توان گفت هدف از تصویب قوانین جدید بازار سرمایه ایجاد جو مثبت و تعادل در بازار باشد که با گذشت چند روزشاهد دستیابی به این هدف خواهیم بود.اما نکته‌ی بسیار مهم در مصاحبه دکتر دهنوی این بود که گفتند “برای این که فرصت تحلیل به فعالین بازار داده شود تصمیماتی اتخاذ کردیم…”  برداشت بنده این است که عزم تیم جدید مدیریتی سازمان بورس بر این است که هرچه زودتر بازار سرمایه را به تعادل رسانده و پس از دستیابی به هدف مورد نظر قوانین مصوب لغو خواهند شد.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

3 − یک =