صفحه اصلی > موفقیت در بازار بورس : روانشناسی بازار سرمایه
ads

روانشناسی بازار سرمایه

1612264886WhatsApp Image 2021 02 02 at 2.50.38 PM

نکاتی برای موفقیت در بازار بورس ایران

خوانندگان عزیز در مطلب زیر شما با نکات طلایی و کاربردی برای موفقیت در بورس ایران آشنا خواهید شد. این بازنکات شامل موضوعات مهم در دسته بندی‌های مختلف نظیر اصول تابلوخوانی‌، روانشناسی بازار، اصول تکنیکال و مباحث بنیادی سهم خواهد بود که یک معامله‌گر برای موفقیت بهتر است به این نکات توجه نموده تا بتواند به درستی اصول  سود گرفتن از بازار سرمایه را تشخیص داده و اعمال کند.کلیه نکاتی که در این مطلب به آن‌ها اشاره خواهم کرد حاصل تجربیات شخصی و آموزش اساتید بزرگ علی‌الخصوص منتور بنده هستند.رعایت و بکارگیری این اصول میتواند راهی برای موفقیت شما در بازار بورس ایران باشد پس با حوصله بخوانید و حتما به کار بگیرید.
روانشناسی بازار 
نکته اول:
ابتدا شرایط کلی حاکم بر بازار را تشخیص دهید، یعنی بدانید جو فروش حاکم است یا تقاضا برای خرید. برای این کار شما می‌توانید از گزارشات کانال‌های تلگرامی استفاده کنید که در طول بازار به گزارش لحظه‌ای بازار اقدام می‌کنند، راه دیگر نیز استفاده ازفیلترهایی است که بهبود تقاضا یا فشار فروش را گزارش میکنند. راه دیگر هم این است که هم زمان سهام پورتفوی شما که از گروه‌های مختلف است با فشار فروش مواجه شده و سهم را قبل از رسیدن به نقطه‌ی مقاومتی دچار تزلزل کرده و توان ادامه‌ی مسیر را از آن میگیرد.
ساختار بورس ایران به گونه ای است که معمولا حرکت ها به صورت گروهی یا همان گله ای انجام میشود، مثلا افزایش تقاضا بر روی لیدر یک گروه باعث بهبود تقاضا بر روی سهام دیگر همان گروه خواهد شد اما پیشنهاد من این است که حنما هر سهمی که حرکت مشکوکی در تابلو داشت ولو با شرایط خوب گروه، حتما شرایط تکنیکالی آن را بررسی کرده و سپس اقدام به خرید کنید.

بنابراین روی سهام لیدر بازار همانند خودرو، شپنا و شستا همیشه نیم نگاهی داشته باشید تا بتوانید روند بازار را تشخیص بدهید ضمن اینکه با نگاه به تابلوی پورتفوی خود نیز میتوانید فشار فروش یا تقاضا را نیز متوجه شوید. زمانی که بازار دچار فشار فروش می‌شود بهترین عکس‌العمل شما این است که به آیتم‌های تابلوخوانی توجه نموده و تشخیص دهید که آیا سهم به سمت منفی و صف فروش حرکت کرده یا این فشار عرضه میتواند توسط بازیگر سهم کنترل شده و به مسیر خود ادامه دهد. برای فهمیدن نکات مهم تابلوخوانی شما می‌توانید مباحث کلیدی تابلوخوانی را از همین سایت پیگیر شده یا در سایت‌های مرتبط ویدیوهای مرتبط را دانلود کرده و تماشا کنید.

نحوه ایجاد استراتژی مدیریت سهامداران در 4 مرحله
بیشتر بخوانید

حتما توجه داشته باشید که شرایط روانی بازار (جو بازار) بلافاصله در تابلوی هر سهم منعکس می‌شود، بنابراین برای اینکه شما بتوانید در لحظه تصمیم درست اتخاذ کنید نیاز به یادگیری کامل تابلوخوانی دارید تا بتوانید با تصمیم خود سودسازی کرده یا از ضرر جلوگیری کنید. ضمنا در نظر داشته باشید با خراب شدن شرایط تابلوی تنها یک سهم نمیتوان نتیجه گرفت که بازار دچار تلاطم شده است، به همین دلیل باید همیشه به تابلوی کل سهام سبد خودتان اشراف داشته باشید و پیگیر باشید.

نکته‌ دوم: اخبار مرتبط با بازار را پیگیری کنید.

به عنوان یک فعال بازار سرمایه پیگیر اخبار مرتبط با بازار و اقتصاد بوده و تاثیر آنها را از دیدگاه روانشناسی بازار تجزیه و تحلیل کنید. جو روانی حاکم بر بازار بورس ایران به دلیل ساختارش که جزو بازارهای پر ریسک است از اخبار سیاسی اقتصادی داخلی و بین المللی تاثیر زیادی میگیرد. به عنوان مثال اخبار اقتصادی نظیر تغییر نرخ فروش محصولات، حذف ارز دولتی، تغییر نرخ بهره بانک ها که مرتبط به داخل کشور است و توسط مسولین اتخاذ می شود روی رفتار بازار تاثیر قوی گذاشته و می تواند به بازار سمت و سوی جدیدی بدهد.

اخبار سیاسی هم نظیر تغییر ریس سازمان بورس، اختلاف مجلس و دولت، مرگ و شهادت افراد پرنفوذ مانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و اخبار از این دسته میتواند جهت بازار را تغییر داده یا تقویت کند.
نکته حائز اهمیت در روانشناسی بازار این است که شما بدانید تغییرات منفی در بازار همیشه سریعتر و عمیق تر اتفاق می افتد. بعنوان مثال زمانی که صحبت از افزایش نرخ سود بانکی می شود همین شایعه می تواند به سرعت در بازار جو منفی ایجاد کرده و فشار فروش را بالا برده و جهت بازار را دچار تحول نماید که در مبحث تابلوخوانی هم به این فشار ها اشاره خواهد شد.

بعنوان مثال زمانی که سهم در صف خرید است ناگهان خبر بدی انتشار می‌یابد و با فشار فروش ایجاد شده در بازار ناگهان بازیگر سهم یا حقوقی، صف خرید را عرضه کرده و حقیقی ها (سهامدارا خرد) دچار ترس شده و فشار عرضه را بیشتر می کنند.

در این حالت مشاهده می شود که سهام با پایانی مثبت ۴ در قیمت منفی ۵ امروز معامله می شود، این یعنی صف فروش ۲ روز بعد را سهامداران عرضه کرده و ترس حاکم بر جو روانی بازار اجازه هیچگونه محاسباتی به سهامداران نمی دهد یا سهامدار می داند این جو حاکم طولانی بوده و سهم دچار اصلاح سنگین خواهد شد. حالت عکس این شرایط هم صادق است، زمانیکه خبر افزایش نرخ در یک گروه منتشر میشود شما می توانید ببینید گروه دچار تقاضای سنگین شده و سهم با پایانی منفی ۳ در صف خرید نشسته.درمور اخبار بین المللی هم.

7 عادت سرمایه گذاران سهام | به سمت ثروت حرکت کنید
بیشتر بخوانید

نکته سوم

درمور اخبار بین المللی هم پیگیری اخبار مرتبط با شرایط سیاسی، اقتصادی ایران و قیمتهای جهانی کامودیتی‌ها بسیار مهم است. اخباری که میتواند روی قیمت محصولات صادراتی نظیر فولاد، مس و کلیه محصولات دیگر تاثیر داشته باشد برای بازار سرمایه بسیار مهم است.

به عنوان مثال زمانی که خبری راجع به روابط ایران و آمریکا انتشار می‌یابد بسته به نوع آن و تاثیری که بر قیمت دلار می‌گذارد میتواند اثر خود را بر بازار بورس بگذارد. همانطور که میدانید قیمت دلار روی بسیاری از سهام شرکتها تاثیر مستقیم دارد، شرکتهایی که کل یا بخشی از محصولاتشان را صادر میکنند که به عنوان مثال میتوان به شرکتهای فولادی نظیر فولاد خوزستان، فولاد کاوه و فولاد سپاهان اصفهان اشاره کرد، همچنین شرکتهای گروه پتروشیمی و پلایشگاهی که عمده محصولات خود را صادر میکنند نیز از قیمت دلار تاثیر زیادی میگیرند.

مجموعا اگر بخواهیم ساده اشاره کنیم کلیه‌ی اخبار بین‎ المللی را میتوان از چند منظر بررسی کرد و تاثیر آنها را جداگانه تحلیل کرد:
–    نگاه اول باید تحلیل جنبه‌ی امنیتی خبر باشد که میتواند منجر به افزایش قیمت دلار و بالعکس اصلاح بازار سرمایه شود. بعنوان مثال تحرکات اسراییل در داخل خاک کشور نظیر ترور شخصیتهای سیاسی و علمی کشورمان میتواند اثر منفی بر بازار بورس گذاشته و در عین حال منجر به افزایش قیمت دلار شود.
–    نگاه دوم باید تحلیل جنبه‌ی اقصادی و تاثیر آن بر جمیع شرایط باشد.

به عنوان مثال اعمال تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر اقتصاد ایران منجر به افزایش قیمت دلار میشود و این افزایش قیمت دلار میتواند بر رشد بازار تاثیر مستقیم گذاشته و رشد قیمت سهام شرکتهای صادرات محور را به دنبال داشته باشد.
–     از طرفی لغو هرگونه تحریم از جانب آمریکا و بازگشت به برجام یا امضای توافق مشابه میتواند منجر به تقویت شرایط اقتصادی شود و بر قیمت دلار تاثیر منفی بگذارد، حال این تاثیر کاهش دلار بر بازار سرمایه دو تاثیر متفاوت بر روی قیمتها دارد.

سهام شرکتهایی که وابسته به دلار نیستند و اصطلاحا به آنها “سهام ریالی” گفته میشود از این توافق‌ها و کاهش قیمت دلار، تاثیر مثبت گرفته و افزایش قیمت را تجربه خواهند کرد. در عوض سهام شرکتهایی که قیمت محصولاتشان وابسته به قیمت دلار است دچار افت شده و اصلاح را تجربه خواهند کرد.

۱۰ نکته مفید برای سرمایه گذاری در بورس
بیشتر بخوانید

(این مطلب ادامه دارد)

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

7 + 9 =