صفحه اصلی > اخبار فناوری : آینده ربات ها
ads

آینده ربات ها

ربات ها

ما اینجا هستیم تا به شما در مورد آینده ربات ها و این که چه سرگذشتی در انتظار ماست  صحبت کنیم تا با بحث کردن با یکدیگر پی ببریم که آیا این پیشرفت که هیچ انتهایی هم ندارد در آخر به سود بشریت تمام خواهد شد.

در این روز ها خبرها در مورذ ربات ها و پیشرفت های روز افزون ها بسیار زیاد است؛ ربات هایی که مانند انسان هستند با قدرت هایی مثل سخن گفتن، راه رفتن، صحبت کردن و حتی فکر کردن هستند. ظاهر اینگونه ربات ها کاملا شبیه به یک انسان نرمال و عادی است. به طور کامل ربات‌های انسان‌نما از لحاظ ظاهری و خصوصیات بسیار شبیه به انسان هستند و هر روزه این شباهت بیشتر هم می‌شود. این‌ ربات‌ها در محیط‌های انسانی و با ابزار ساخته دست انسان، می‌توانند تعامل داشته باشند، به عنوان مثال می‌توانند جسمی را بلند کرده یا در محیط ِ کار، راه بروند.

آینده ربات ها

با مطالعه های پشت سر هم به این قضیه پی برده اند که بیشتر شغل های حال حاضر انسلن در ٢٠ سال آینده، هرگز وجود نخواهند داشت. البته که همین پیش بینی، خود نشان دهنده ایجاد شدن شغل های جدید تر و بهتر د آینده است. سیستم آموزشی که داریم باید نسل جدید برای همچین پدیده ای آماده کند. باید به تمام این نکته ها دقت داشت که با وجود این که ربات ‌ها هر روزه باهوش‌تر می‌شوند ولی انسان،یک سری قابلیت هایی دارد که ربات ها هرگز به آن نمی‌رسند.

آینده ربات ها از از دیدگاه سلامتی و داشتن رفاه از اهمیت بالایی برخوردار هستند و از منظر علمی و فناوری هم می‌توانند منشاء تحولاتبسیار زیادی باشند. انگاری که حضور این نوع از ربات ‌ها در فعالیت ‌های اجتماعی تصویر آِینده زندگی اجتماعی بشر است. رو به رشد بودن تکنولوژی فناوری ربات های انسان نما این سوال را به وجود می‌آورد که آیا انسان ‌ها قدرت این را دارند که وقت خود را با این ربات ها صرف کنند؟ این ربات ها چه فایده هایی دارند؟ و این فواید ها به چه شکلی است؟

همینطور با توجه به امکان استفاده از ربات‌ ها به عنوان سرباز در جنگ های آینده آیا این ربات ها در آینده تهدیدی برای بشریت خواهند داشت؟ این ها فقط برخی از سوالاتی هست که بعد از رشد این گونه از تکنولوژی ها در عموم شکل گرفته است. در این مطلب به روند تحولات فناوری ربات‌های انسان‌نما در جهان نگاهی می‌اندازیم.

معرفی بهترین پاور بانک های 2021
بیشتر بخوانید

تاریخچه ربات ها

نخستین ربات انسان نما ساخته شده در سال 1938 می‌باشد. این نوع از ربات به دست دو آمریکایی برای انجام سم ‌پاشی گیاهان طراحی و ساخته شده بود. در سال 1997 هم چند نمونه از ربات های کاوشگر به سیاره مریخ فرستاده شد. اما در سال 2000 بود که رباتی ساخته شد که بیشترین شباهت به انسان را داشت و این ربات از سمت شرکت ژاپنی سونی طراحی و ساخته شد. “آسیمو”   “ASIMO”  از پیشرفته‌ترین ربات‌های انسان‌نما است که قادر است در کنار انسان‌ها زندگی کند و فعالیت های روزمرگی اجتماعی را انجام دهد. از آسیمو به‌ عنوان ربات انسان ‌نمای قرن بیست ‌و یک یاد می‌شود.

این ربات 58 کیلوگرم وزن و 1 متر و بیست سانتی‌متر  قد دارد. شرکت الکترونیکی هیتاچی ژاپن این ادعا را دارد”عمیو” رباتی که توسط این شرکت طراحی و ساخته‌شده است یکی از سریع ترین ربات ها در دسته ربات های انسان نما است. “سوفیا” و “اریکا” از آخرین نمونه‌های ربات‌های انسان‌نما می‌باشند.

(کشور عزیز خودمان ایران هم با توجه به رشد ها و پیشرفت هایی که در زمینه تکنولوژی داشته توانسته به ساخت ربات های انسان نما دست یابد و نمونه هایی از این ربات ها را بسازد. در کشور خودمان هم آینده ربات ها ممکن است کمک بسزایی به پیشرفت کشور داشته باشد)

ربات سورنا جدیدترین نسل آینده ربات ها از ربات های انسان نما در ایران و حتی در جهان است که با قد 193 سانتی متر و وزن 90 کیلوگرم بلند ترین ربات انسان نما در جهان است، سورنا قابلیت های ویژه و خاصی دارد مانند حرکت بر روی پله و سطوح شیبدار، دور زدن، رو به عقب حرکت کردن، شوت زدن، تشخیص و بلند کردن اجسام، شنوایی و حتی صحبت کردن به صورت هوشمند در رده ربات های پیشرفته جهانی قرار می گیرد و این توانایی را هم دارد تا با سرعت 7/0 کیلومتر بر ساعت راه برود در این ربات از موتورهای DC استفاده شده است.

تاثیر ربات ها و هوش مصنوعی در شغل های آینده

یک سری تغییرات بزرگ ناشی از پیشرفت ‌های تکنولوژیکی در این دنیا درست شده که انسان ‌ها باید از آنها اطلاع داشته باشند و خودشان را با آن پیشرفت ها هماهنگ کنند. اگرچه انسان در آینده خیلی نزدیک به دلیل توانایی ها و قدرت های جسمی در انجام کارهایی که بسیاری از ربات ‌ها در انجام دادن آنها با مشکل رو به رو خواهند شد، ارزشمند خواهد بود، اما سیلی از نیروی کار آواره ‌ای که توسط ربات ‌ها و هوش مصنوعی شغل هاشان را از دست خواهند داد نیز به وجود خواهد آمد.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

هفت + 4 =