صفحه اصلی > ادبیات جهان : نمایشنامه های برتر تاریخ
ads

نمایشنامه های برتر تاریخ

نمایشنامه های برتر تاریخ

از یونان باستان و شکسپیر گرفته تا فرشتگان در آمریکا ، این لیست به عنوان نمایشنامه های برتر تاریخ شناخته می شوند.

ایده اصلی انتخاب نمایشنامه های برتر تاریخ برخی از افراد را عصبانی و دیگران را گیج خواهد کرد. دقیقاً چگونه می توان از بین آثار بیشمار هنر نمایشی که در طول قرن ها نوشته شده اند ، فقط چندین مورد را انتخاب کرد؟ یک عامل محبوبیت طولانی مدت است. مورد دیگر ، که به طور کامل نمی تواند از اولین مورد جدا شود ، جهانی بودن است. هر دوی این سوالات بخشی از روند تصمیم گیری هنگام تهیه لیست نمایشنامه های برتر تاریخ بود و عواملی مانند اهمیت و تأثیر تاریخی نیز کلیدی بودند. نتیجه لیستی است که از تراژدی یونان باستان گرفته تا کمدی شکسپیر گرفته تا درام های خانوادگی آمریکایی و حتی برخی کارهای تجربی مدرن. فقط به این دلیل که یک عنوان به طور مداوم احیا می شود ، آیا این باعث می شود که “بهترین” باشد؟ نه واقعا. اگر یک نمایش برنده جایزه تونی شود ، آیا این به طور خودکار جایگاهی در اینجا پیدا می کند؟ جواب منفی. خواهید دید که در اینجا هیچ نمایش موزیکال برادوی وجود ندارد. (این برای زمان دیگری است.) با این اوصاف ، این نمایشنامه های برتر تاریخ است. بگذارید بحث ها آغاز شود!

پیشنهاد میکنیم مطلب پرفروش ترین کتاب های جهان را نیز مطالعه بفرمایید.

1.نمایشنامه هملت اثر ویلیام شکسپیر

این فاجعه چه چیزی ندارد؟ شعر والایی ، روانشناسی غنی برای شخصیتهای هر دو جنس ، یک دوز سنگین کمدی برای خلق و خوی ، و بسته به تفسیر یک کارگردان ، یک رمز و راز خوب در زیر داستان “دانمارک مالیخولیایی” نهفته است. شکسپیر ژانر استانداردی را برای آن دوره در نظر گرفت و از آن برای ایجاد بنای یادبودی دراماتیک یا غیر نمایشی در ادبیات غرب استفاده کرد. این نمایشنامه می تواند مورد بحث و جداسازی بی نهایت آگهی قرار گیرد.

2.سفر طولانی روز به شب توسط یوجین اونیل

این نمایشنامه زندگینامه ای در مورد بزرگسالی اونیل از ابتدا تا انتها سوزان می شود. شما می توانید خام بودن را به محض شروع احساس کنید ، زیرا یک مرد – به همراه دو پسر بزرگسال خود – تلاش می کند تا همسر خود را پس از یک دوره تلاش در اعتیاد به مرفین ، آرام نگه دارد. از آنجا که او دوباره شروع به استفاده می کند و هر سه پسر به بطری ضربه می زنند از آنجا به سمت سراشیبی می رود. این درام که از محلی کاملاً خام نوشته شده است ، در اوج درام خانوادگی آمریکایی قرار دارد.

پرفروش ترین کتاب های جهان

3.چه کسی از ویرجینیا وولف می ترسد؟ توسط ادوارد آلبی

زبان تئاتر – نه به معنای ساخت صحنه ، بلکه به معنای واقعی دیالوگ – با این درام پردازی 1962 چیز جدیدی شد. دو زوج در یک دانشکده کوچک هنرهای لیبرال نیو انگلند ، مستی از ساعات بامداد تا تقریبا طلوع به طرف یکدیگر می روند. سلاح های آنها حرف هایشان است و چه کلماتی هستند. فساد و ناسزا با ارتفاعات غنایی مخلوط می شود زیرا رازها ، کینه ها و حتی محبت های واقعی آشکار می شود.

بهترین کتاب های ادبیات اسپانیا
بیشتر بخوانید

بهترین رمان های جهان

4.مرگ فروشنده توسط آرتور میلر

“باید توجه شود.” در واقع. نه فقط به خاطر ویلی لومان و واقعیت های غم انگیز زندگی او به عنوان یک فروشنده متوسط مسافرت و توهماتی که به سختی او را سرپا نگه می دارد ، بلکه به فاجعه نفیس و مدرن میلر درباره جو متوسط نیز مربوط می شود. این یکی هم طبیعی و هم رویایی مانند یک رویا ، مخاطب را در درون روده مشت می کند و دوباره به این دلیل ساده است که به ما اجازه می دهد سقوط نهایی دلخراش او را شاهد باشیم و در عین حال به ما اجازه می دهد تا به درون ذهن او برویم تا به ظاهر درد عمیق او را احساس کنیم.

5. ادیپ رکس نوشته سوفوکل

این تراژدی یونانی که به عنوان نمونه نوشتن نمایشی در شاعرانگی ارسطو مورد استفاده قرار می گیرد ، همچنان به عنوان ستون نمایشنامه نویسی باقی مانده است. قبل از شروع کار یا برداشتن نسخه ای از فیلمنامه ، همه می دانیم که پادشاه ادیپ پدرش را کشته ، با مادرش ازدواج کرده است و غیره. و خانواده اش به سمت یک سقوط غم انگیز مارپیچ می شوند که هرگز کاملاً قانع کننده نیستند. این یکی به دلیل اینکه داستان پردازی مرحله خوبی است ، امتحان می کند.

6. فرشتگان در آمریکا توسط تونی کوشنر

دو بخش آن ، رویکردهای هزاره و پرسترویکا ، به بازدیدکنندگان تئاتر سفر طوفانی را از طریق داستان های مختلف از جنگ یک مرد با ایدز گرفته تا همجنسگرایی روبر کوهن و جمهوری خواه و درک خود او از ابتلا به این بیماری ، و از میراث روزنبرگ گرفته تا یک مورمون. مبارزه زوجین با همجنسگرایی و اعتیاد او به مواد مخدر.

انحرافات شامل رویاهای تب و سفر به آسمانها است. این همه دقیقاً همان چیزی است که کوشنر در زیرنویس این قطعه قول داده است: “یک فانتزی گی با مضامین ملی” و جسارت قصه پردازی و تخیل افسارگسیخته کوشنر به معنای هیجان انگیز بودن این اثر است.

7. گاوداری شیشه ای نوشته تنسی ویلیامز

همانند بسیاری از اشخاص دیگر در این لیست ، ویلیامز نمایشنامه نویسی است که آثار او می توانند چندین مدخل ثبت کنند. انتخاب Menagerie بعنوان مثال ، یک اتومبیل خیابانی به نام Desire یا گربه ای روی سقف شیروانی داغ به این نتیجه می رسد: Menagerie کار موفقیت آمیز او است که مارک منحصر به فرد او از غزل پردازی تئاتری را به جهان معرفی کرد. و در حالی که برخی از نمایشنامه های دیگر او از نظر کنوانسیون های مرحله کشش یا حل و فصل مسائل وزین تر از این جلوتر می روند ، این یکی از داستان های کوتاه را می گیرد و آن را به چیزی جادویی تبدیل می کند.

بهترین کتاب های ویلیام فاکنر
بیشتر بخوانید

8. به خشم نگاه کنید به قلم جان آزبورن

آیا نوشتن نمایشنامه ای که برچسب کاری را از نسل کل نویسندگان الهام بگیرد ، عالی نخواهد بود؟ این درام سال 1956 همان کاری را انجام داد که میانسالی (بیشتر) از نمایشنامه نویسی به طول انجامید و در عوض تصویری از زندگی در میان گروهی از بیست سالگی انگلیسی ناراضی ارائه داد ، درام انگلیسی را از سالن ها ، اتاق های غذاخوری و پاسیو های ژنتیل بیرون کشید و به تنگ آمد بدبختی آپارتمان درون شهر. زنده باد “بازی جوان عصبانی”.

در ادامه مقاله نمایشنامه های برتر تاریخ میرسیم به :

9. کشمشی در خورشید توسط Lorraine Hansberry

هانسبری با این درام در مورد یک خانواده آفریقایی-آمریکایی که سعی دارد با انتقال به یک محله جدید خود را بهتر کند ، سدی را شکست. او اولین زن سیاه پوستی شد که در برادوی نمایشنامه ای تولید کرد. فقط این عامل نیست که کشمش را در این لیست قرار می دهد. همانطور که در یک دوره 10 ساله شاهد نه یک احیای خوب بودیم ، کشمش با مخاطبان همه نژادها و نسل ها صحبت می کند زیرا عناصر و مضامین آن در همه اختلافات قومی و زمانی اختلاف دارد.

10. وویزک

اگرچه این نمایشنامه ناتمام درباره جنون آمدن یک سرباز در اوایل قرن نوزدهم نوشته شده است ، اما از 100 سال بعد بیشتر شبیه یک درام تجربی است. بخشی از دلایل این واقعیت این است که واقعاً ناتمام است و از این رو ناقص است. اما بوخنر همچنین با استفاده از عناوین آنها برای شناسایی آنها ، پیشگام در عینیت بخشیدن به شخصیت ها است و به گونه ای استاندارد برای دراماتیک کردن رویاهای تب و درک شخصیت شکننده شخصیت اصلی خود از واقعیت تعیین می کند.

بهترین رمان های کلاسیک تاریخ

11.کتاب در انتظار گودو توسط ساموئل بکت

عصر جدیدی در نمایشنامه نویسی با آغاز این نمایشنامه در سال 1948 آغاز شد. بکت از طرح استاندارد این قطعه در مورد دو ولگرد در دشتی که عمدتاً بایر است منتظر شخصی به نام گادو گریخت. وقتی او در اولین اقدام نشان نمی دهد ، آنها بار دیگر این کار را با تنوع در عمل دوم انجام می دهند. آیا آنها منتظر نوعی خدا انحرافی هستند؟ آیا بکت به سادگی واقعیت های پیش پا افتاده وجود روزمره را در نمایش به تصویر می کشد؟ هر دو؟ صرف نظر از این ، گودو مرحله انتزاعی را به ارمغان آورد و آن را به زیبایی انجام داد و هنوز هم انجام می دهد.

اگزیستانسیالیسم چیست به قلم رضا حقی
بیشتر بخوانید

12.آواز خوان طاس اثر اوژن یونسکو

زندگی بورژوازی راضی و در عین حال گسترش دنیای بسیاری از تماشاگران تئاتر – در این کلاس کلاسیک فرانسوی منشوری پوچ گرایانه پیدا کرد که همزمان سقف خانه هایی را که به طور سنتی کمدی های اتاق نشیمن در آنها برگزار می شد ، منفجر می کند. زبان ، روایت و شخصیت همه در این نمایشنامه درباره دو زوج و دو شبی که برای بازدید از یکدیگر می گذرانند به آرامی و ناگهانی شکسته می شود. هنگامی که این قطعه در سال 1950 به نمایش درآمد ، هیچ کس هرگز چیزی شبیه به آن را ندیده بود.

10 رمان برتر ادبیات آلمان

13.هدا گابلر توسط هنریک ایبسن

یک زن در یک ازدواج وحشتناک قرار است چه کاری انجام دهد؟ ایبسن ، نمایشنامه نویس نروژی در کارنامه خود پاسخ های مختلفی به ما داد. با هدا ، تنها فرار خودکشی است. هدا ضربه ای مشابه فمینیسم دیگر نمایشنامه های ایبسن (خانه عروسکی ، جایی که نورا آنجا را ترک می کند) نمی زند ، اما به همین دلیل هدا اینجا است. این نمایش نشان دهنده عزم غیرقابل انکار ایبسن است که با ارائه چنین نتیجه تلخی برای مخاطبان خود ، موضوعات فمینیستی را در قرن نوزدهم در نظر بگیرد.

14.بازگشت به خانه توسط هارولد پینتر

پسری دوست دختر خود را برای دیدار با خانواده به خانه می آورد. این یک پیش فرض ساده است که پینتر وقتی اقدام و گفتگو را همزمان و واقع بینانه و مات ، چه عادی و چه تهدیدآمیز ، به معمای قابل بحثی تبدیل می کند. بیشتر این موارد مربوط به داستان “مکث پینتر” است که به سادگی منعکس کننده روشی است که ما اغلب در مکالمه به یکدیگر پاسخ می دهیم و پس از انتقال به موضوع دیگر ، باقیمانده افکار درباره یک موضوع را به خوبی پرتاب می کنیم.

15.Machinal توسط سوفی تردول

اکسپرسیونیسم و فمینیسم در این نمایشنامه سال 1928 با هم برخورد می کنند که بررسی می کند چه تعداد از زنانی که از ظهور قرن گذشته فقط وسایل دور ریختنی بودند. برای قهرمان این بازی گاه گاه دلهره آور ، زندگی با شدت بی رحمانه ای از یک کار اداری به سمت ازدواج به سمت صندلی برقی حرکت می کند. بنا به دلایلی ، این یکی از پایه های اصلی صحنه و کلاس درس شده است.

16.نرده ها توسط آگوست ویلسون

از لحاظ تئوریک ، هر 10 نمایشنامه ویلسون که به شرح تجربه آفریقایی-آمریکایی در پیتسبورگ در طول قرن گذشته می پردازد ، به راحتی در این لیست جای می گیرد ، اما این یکی به دلیل قلب فوق العاده و شخصیت اصلی فرماندهی خود که به ابعادی تقریبا غم انگیز رسیده ، از دیگران جدا است. جای تعجب نیست که این نمایش که در دهه 1950 اتفاق می افتد و با محوریت پارچ بیس بال سابق لیگ نگرو در تلاش برای تأمین معاش خانواده اش و مبارزه با تلخی او است ، بازیگرانی مانند جیمز ارل جونز و دنزل واشنگتن را به خود جلب کرده است.

آموزش طراحی جلد کتاب | راهنمای کامل در 6 مرحله
بیشتر بخوانید

17.دایی وانیا چخوف

ممکن است بپرسید چرا وانیا و نه باغ مرغ دریایی یا گیلاس یا سه خواهر؟ در نهایت ، برای من ، این یکی به دامنه می آید. تمام نمایشنامه های چخوف که به دقت مشاهده شده اند ، هم کمدی و هم تراژدی را در زندگی عادی می یابند. آنچه این فرد را از سایرین متمایز می کند ، سکوت نسبی آن است ، زیرا به بحرانهای کوچک موجود در زندگی روزمره یک خانواده گسترده نگاه می کند و به عنوان یک معیار برای درام خانوادگی درام تبدیل می شود.

18.Tartuffe توسط مولیر

این کمدی همزمان آشوبگر و کینه توز ، ریا را که اغلب می تواند در زیر شور مذهبی و طول هایی که پیروان یک غیور برای محافظت از او و عقایدشان می روند ، کشف و افشا می کند. این نمایشنامه ممکن است در ابتدا به عنوان کیفرخواست اعضای دادگاه لوئی چهاردهم نوشته شده باشد ، اما این هجو تقریباً در هر سنی توانایی صحبت دارد.

19.آنچه باتلر دید توسط جو اورتن

با افزایش این جنون در یک کلینیک بهداشت روان ، به اوج های عجیب و خنده دار ، اورتن مسخره جنسی انگلیس (و تا حدودی رویه انگلیسی) را به تاریکی می کشاند. اورتن از همه چیز ، از سیاست جنسی و جنسیتی گرفته تا بی لیاقتی حکومتی ، در این نمایش نمادین از اواخر دهه 1960 که به نظر می رسد به خصوص مناسب برای احیا است ، می پردازد.

20.زنان غیرمعمول و دیگران توسط وندی واشرشتین

واسرشتین برای The Heidi Chronicles برنده پولیتزر شد ، اما قبل از آن نگاهی به زندگی در آمریکای پسا فمینیستی ، او این نمایشنامه کاملاً خنده دار را در مورد گروهی از آلوم های مونت هولیوک نوشت که موج دوم فمینیسم را پیموده اند. همانطور که این قطعه از سال 1978 تا 1972 به عقب کار می کند ، آنچه نمایان می شود پرتره حیله گرانه زنان در دوره ای است که امکانات بی نهایت و به طرز کنجکاوی محدودی به نظر می رسید.

لیست بهترین نمایشنامه های برتر تاریخ ادامه دارد بخش ادبیات جهان همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

شش − سه =