صفحه اصلی > موسیقی : معرفی سبک موسیقی بلوز
ads

معرفی سبک موسیقی بلوز

سبک موسیقی بلوز

معرفی سبک موسیقی بلوز : در مطالب قبلی درباره ی سبک های موسیقی کلاسیک و موسیقی پاپ صحبت کردیم و در این مقاله ما سعی داریم شما مخاطبین گرامی را با یک سبک معروف و استخوان دار موسیقی یعنی سبک بلوز آشنا کنیم. با مجله بامدادی ها همراه باشید.

این سبک جذاب یکی از اصلی ترین و مهم ترین سبک‌های موسیقی در تاریخ معاصر هنر موسیقی است که خیلی از ژانر های موسیقی و سایر شاخصه ها از آن الگو برداری و الهام گرفتند.

فرم گیری این سبک از سیاه ‌پوستانی است که از کشور های آفریقایی به کشور آمریکا مهاجرت کردند.

این سیاه پوستان با کمک از موسیقی محلی و بومی خود و الهام از ملودی‌های اروپایی نوع به خصوصی از موسیقی را بوجود آوردند.

سبک بلوز از زمان فرم گیری تا حال حاضر شامل تغیرات بسیاری شده است و یک مسیر رو به رشد و تکاملی را طی کرده است.

اکثرا بر این باور هستند که سبک Jazz جز تنها سبک و ژانر هنری است که در ایالات متحده آمریکا بوجود آمده، از این رو سبک بلوز دقیقا پابه‌پای آن پیشرفته رفته است.

در اصل میتوان گفت این دو ژانر شباهت های فراوانی با یکدیگر دارند. هر دو سبک به دست سیاه پوستان آمریکا و در جنوب این کشور ، در اواسط قرن نوزدهم پدید آمده‌اند و بعد از آن در اوایل قرن بیستم به سایر مناطق گسترش یافته‌اند؛ هر دو سبک نت غمگین بلو هستند که از تغییر فرم یک نت مخصوص به ربع پرده یا نیم پرده ایجاد شده است و هر رو سبک از بداهه نوازی الگو می گیرند .

معرفی سبک موسیقی بلوز

معرفی سبک موسیقی بلوز

جز و بلو هر دو بسیار تاثیر مستقیم و زیادی بر موسیقی پاپ در کشور آمریکا داشته‌اند و در اصل میتوان گفت از عناصر کلیدی در سبک پاپ، سول، ریتم اند بلوز و راک اند رول همگی ریشه ای از سبک بلوز دارند و تمام این سبک ها به نوعی دومینو وار به هم متصل هستند.

در سال 1902 یک ترانه بلوز به اسم crazy blues انتشار پیدا کرد و به موفقیت فراوانی و فروش فوق العاده ای رسید .

این دستاورد بزرگ جا پای هنرمندان سیاهپوست  را در استودیوهای ضبط ترانه و موزیک بسیار محکم کرد و در واقع انتقلابی در سبک موسیقی بلوز بپا کرد و مدیران شرکت‌های پخش و انتشار موسیقی را به فکر دعوت کردن از نوازندگان و خوانندگان نه چندان معروف سیاه‌ پوست انداخت.

معرفی موسیقی کلاسیک
بیشتر بخوانید

البته ترانه crazy blues را به طور دقیق نمیتوان یک ترانه در سبک بلوز دانست. در اصل همچنین ترانه هایی آمیزه‌ای از ادغام موسیقی جاز و بلوز آن دوره است. در اصل  ترانه Papa’s Lawdy Lawdy Blues را می‌توان نخستین ترانه رسمی بلوز دانست.

ویژگی‌های اصلی سبک بلوز

در این ژانر موسیقی ریتم از اهمیت فراوانی برخورددار است . دراوایل پیدایش این سبک که افراد سیاه پوست می‌خواندند ذات و ماهیتی آوازی داشت و در بیشتر مواقع هیچ آلات موسیقی ای در میان نبود و سیاه پوستان به کف زدن بسنده می‌کردند، فقط در برخی مواقع یک ساز کوبه‌ای آن‌ها را همراهی می‌کرد.

در این سبک هر بند ترانه اکثرا دارای 3 خط است که خط نخست و دوم غالبا تکراری است و به یک فرمی خوانده می‌شود تا مخاطب آمادهٔ‌ گوش دادن به خط سوم شود که ملودی آن کاملا متفاوت است.

در این ژانر زیبا ریتم از اهمیت فروانی برخورددار است. در اوایل آهنگ هایی که سیاه‌پوستان می‌خواندند ذات و ساختاری آوازی داشت و اکثرا هیچ آلات موسیقی در آن استفاده نمی شد و سیاهان به کف زدن بسنده می‌کردند، تنها در حالت ویژه و بخصوصی یک ساز کوبه‌ای در کنار آن استفاده می کردند.

این سبک پر طرفدار را به‌نوعی می‌توان کشاکش متداول و ادامه دار ملودیک دانست که با طرح پرسش و بوجود آوردن تنش آغاز می‌شود و با پاسخ دادن به رفع تنش منجر می گردد .

هر چقدر این ادامه دار بودن ملودیک زیاد تر باشد موسیقی در گوش کسی که آن را می شنود بیشتر بلوزی می‌شود.

یکی از زیر شاخه های سبک زیبای بلوز Acoustic Blues است که تقریباً هر نوع بلویی را که می توانید با یک ساز موسیقی غیر الکتریکی بنوازید در بر می گیرد.

این شامل طیف وسیعی از سبک های گیتار و موسیقی مثل فولکلور ، اسلاید ، انگشت برداری و تمام گونه های منطقه ای (شیکاگو ، دلتا ، لوئیزیانا ، می سی سی پی و غیره) است.

بلوز آکوستیک محدود به موسیقی گیتار نیست ، ولیکن وسعت آن بسیار بیشتر می شود و شامل ماندولین ، پیانو ، بانجو ، سازدهنی و غیره می شود. جان لی هوکر و ممفیس اسلیم از برترین هنرمندان در این سبک بخصوص هستند.

تعریف کلی موسیقی
بیشتر بخوانید

این مطلب ادامه دارد پس با مجله بامدادی ها همراه باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

سه + 16 =