صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : علائم عفونت گوش + آنتی بیوتیک های موثر برای درمان آن
ads

علائم عفونت گوش + آنتی بیوتیک های موثر برای درمان آن

علائم عفونت گوش

علائم عفونت گوش + آنتی بیوتیک های موثر برای درمان آن

 

عفونت گوش که به عنوان اوتیت میانی نیز شناخته می شود، وضعیتی است که زمانی رخ می دهد که التهاب و عفونت در گوش میانی، فضای واقع در پشت پرده گوش وجود داشته باشد. این عارضه به خصوص در کودکان بسیار شایع است، اما می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. در این مقاله قصد داریم که علت عفونت گوش را مورد بررسی قرار دهیم.

علت عفونت گوش

دو نوع اصلی عفونت گوش وجود دارد:

اوتیت میانی حاد (AOM)

این نوع عفونت معمولاً توسط باکتری ایجاد می شود و معمولاً به طور ناگهانی ایجاد می شود. اغلب باعث درد و ناراحتی در گوش آسیب دیده، همراه با تب بالقوه و ضعف عمومی می شود.

اوتیت میانی با افیوژن (OME)

همچنین به عنوان “مایع در گوش” شناخته می شود، این وضعیت شامل تجمع مایع در گوش میانی بدون علائم قابل توجه عفونت حاد است. ممکن است به دنبال یک عفونت حاد یا به خودی خود رخ دهد. OME بیشتر در کودکان یافت می شود و ممکن است باعث درد نشود اما می تواند منجر به از دست دادن موقت شنوایی شود.

شیپور استاش، لوله کوچکی است که گوش میانی را به پشت گلو متصل می کند، به تنظیم فشار هوا و تخلیه مایع از گوش میانی کمک می کند. عفونت ها اغلب زمانی رخ می دهند که شیپور استاش مسدود می شود و به باکتری ها اجازه می دهد در مایع به دام افتاده رشد کنند.

علائم رایج عفونت گوش

مطمئناً در اینجا علائم رایج عفونت گوش وجود دارد:

گوش درد

درد در گوش یکی از بارزترین علائم عفونت گوش است. درد می تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و ممکن است تیز یا مبهم باشد. اغلب هنگام دراز کشیدن بدتر می شود.

تحریک پذیری

در کودکان، عفونت گوش می تواند منجر به تحریک پذیری، بی قراری و مشکل در خواب شود. آنها ممکن است به دلیل ناراحتی گوش خود را بکشند یا بکشند.

images 1693120429 64eaf7ad44185

تخلیه مایعات

گوش عفونی ممکن است مایعی تولید کند که می تواند شفاف، زرد یا حتی خونی باشد. این زهکشی می تواند نشان دهنده پارگی پرده گوش باشد که می تواند فشار را کاهش دهد و همچنین باعث کاهش موقت شنوایی شود.

بهترین نوع ایمپلنت دندان چیست ؟
بیشتر بخوانید

کم شنوایی

کم شنوایی موقت می تواند به دلیل تجمع مایع و التهاب در گوش میانی رخ دهد. این امر به ویژه در مورد اوتیت میانی همراه با افیوژن (OME) رایج است.

تب

عفونت‌های گوش، به‌ویژه عفونت‌های حاد، می‌توانند منجر به تب با درجه پایین یا دمای بدن بالاتر شوند.

مشکل تعادل

گوش در حفظ تعادل نقش دارد، بنابراین عفونت گوش ممکن است باعث احساس سرگیجه یا عدم تعادل شود.

احساس فشار

برخی از افراد ممکن است احساس پری یا فشار در گوش آسیب دیده را تجربه کنند.

کاهش اشتها

کودکان مبتلا به عفونت گوش ممکن است به دلیل ناراحتی و درد کاهش اشتها داشته باشند.

مشکل در خواب

درد و ناراحتی می تواند خواب مناسب را برای کودکان و بزرگسالان چالش برانگیز کند.

مهم است که توجه داشته باشید که شدت و ترکیب علائم می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. اگر شما یا شخص دیگری مشکوک به عفونت گوش هستید، به خصوص اگر همراه با درد شدید، تب بالا، یا علائمی باشد که بدتر می شود، توصیه می شود از یک متخصص به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. آنها می توانند تشخیص مناسب را ارائه دهند و درمان مناسب را توصیه کنند.

آنتی بیوتیک های موثر برای درمان عفونت گوش

چندین آنتی بیوتیک معمولا برای درمان عفونت های باکتریایی گوش استفاده می شود. انتخاب آنتی بیوتیک به عواملی مانند نوع عفونت، سن بیمار و هرگونه آلرژی شناخته شده بستگی دارد. در اینجا برخی از آنتی بیوتیک هایی که اغلب برای درمان عفونت گوش تجویز می شوند آورده شده است:

آموکسی سیلین

این یک آنتی بیوتیک پرکاربرد برای درمان عفونت گوش، به ویژه در کودکان است. این دارو به گروه آنتی بیوتیک های پنی سیلین تعلق دارد و در برابر بسیاری از انواع باکتری هایی که باعث عفونت گوش می شوند موثر است.

آگمنتین (آموکسی سیلین/کلاوولانات)

آگمنتین یک آنتی بیوتیک ترکیبی است که شامل آموکسی سیلین همراه با کلاوولانات است که به افزایش اثربخشی آنتی بیوتیک در برابر طیف وسیع تری از باکتری ها کمک می کند. اغلب زمانی که نگرانی در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی وجود دارد یا زمانی که عفونت به تنهایی به آموکسی سیلین پاسخ نمی دهد، تجویز می شود.

سفدینیر

این یک آنتی بیوتیک سفالوسپورینی استc که می تواند برای انواع خاصی از عفونت های باکتریایی گوش تجویز شود.

از بین بردن زنگ زدگی آهن
بیشتر بخوانید

سفوروکسیم

یکی دیگر از آنتی بیوتیک های سفالوسپورینی، سفوروکسیم، گاهی اوقات زمانی که آموکسی سیلین یا سایر آنتی بیوتیک ها موثر نیستند استفاده می شود.

images 1693120429 64eaf7ad4ce5c

آزیترومایسین

این آنتی بیوتیک متعلق به کلاس ماکرولید است و برای افرادی که به پنی سیلین حساسیت دارند استفاده می شود. اغلب به عنوان یک دوره کوتاه درمانی تجویز می شود.

کلاریترومایسین

کلاریترومایسین مشابه آزیترومایسین، آنتی بیوتیک ماکرولید دیگری است که می تواند برای درمان عفونت گوش استفاده شود.

سیپروفلوکساسین

در مواردی که عفونت توسط باکتری‌های مقاوم‌تر ایجاد می‌شود یا زمانی که سایر آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر نبوده‌اند، سیپروفلوکساسین، یک آنتی‌بیوتیک فلوروکینولون، ممکن است در نظر گرفته شود. این اغلب در بزرگسالان و کودکان بزرگتر به دلیل عوارض جانبی احتمالی استفاده می شود.

توجه به این نکته مهم است که مقاومت آنتی بیوتیکی یک نگرانی رو به رشد است و انتخاب آنتی بیوتیک باید توسط یک متخصص هدایت شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی قبل از تجویز آنتی‌بیوتیک، عواملی مانند سابقه پزشکی بیمار، باکتری‌های خاص عامل عفونت (در صورت شناخته شدن) و هر گونه حساسیت را در نظر می‌گیرد.

تکمیل دوره کامل آنتی بیوتیک، حتی در صورت بهبود علائم، برای جلوگیری از عود و ایجاد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک بسیار مهم است. اگر مشکوک به عفونت گوش هستید، بهتر است برای تشخیص دقیق و درمان مناسب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

جمع بندی

در نتیجه، عفونت گوش که به عنوان اوتیت میانی شناخته می شود، وضعیتی است که با التهاب و عفونت در گوش میانی مشخص می شود. این می تواند طیف وسیعی از علائم، از جمله درد گوش، تحریک پذیری، تخلیه مایعات، کاهش شنوایی، تب و غیره را ایجاد کند. دو نوع اصلی وجود دارد: اوتیت میانی حاد (AOM)، که یک عفونت باکتریایی ناگهانی است، و اوتیت میانی با افیوژن (OME) که با تجمع مایع در گوش میانی مشخص می شود.

تشخیص عفونت گوش معمولاً توسط یک متخصص پزشکی از طریق معاینه فیزیکی و در صورت لزوم استفاده از اتوسکوپ برای بررسی کانال گوش انجام می شود. درمان اغلب شامل آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین یا آگمنتین برای عفونت های باکتریایی است. همچنین ممکن است داروهای مسکن برای مدیریت ناراحتی توصیه شود. در برخی موارد، تخلیه مایع یا ارزیابی پزشکی بیشتر توسط متخصص گوش، حلق و بینی ممکن است ضروری باشد.

چرا باید هنگام ورزش کفش و لباس مناسب بپوشیم؟
بیشتر بخوانید

اگر به عفونت گوش خود یا شخص دیگری مشکوک هستید، برای تشخیص دقیق و درمان مناسب، مراجعه به پزشک توصیه می شود. مراقبت به موقع و مناسب می تواند به کاهش علائم و جلوگیری از عوارض احتمالی کمک کند.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دو + 20 =