مبانی مقیاس های موسیقی
پایه های اصلی مقیاس های رنگی و دیاتونیک نیم مرحله و کل مرحله است ، دو کوچکترین فاصله بین نت ها در موسیقی غربی.
مقیاس های موسیقی چیست؟
در زبان نظریه موسیقی ، یک گام فاصله بین نت های مختلف زمین است. نیم مرحله ، یا نیمه ، کوچکترین فاصله بین نت ها در موسیقی غربی است. یادداشت هایی که مستقیماً در کنار یکدیگر قرار دارند – مانند E و F ، یا A تیز و B – نیم قدم با یکدیگر فاصله دارند. دو نیم قدم برابر یک قدم کامل است. نت های G و A یک قدم از هم فاصله دارند ، همچنین نت های B مسطح و C.
نیم مرحله مقیاس های موسیقی چیست؟
در نظریه موسیقی غربی ، نیم مرحله یا نیمه کوچک کوچکترین فاصله بین دو نت است. در صفحه کلید پیانو ، نت C یک نیم پله پایین تر از C تیز (یا معادل آن با هم آهنگی D تخت) قرار دارد. یادداشت های C و C♯ روی صفحه کلید مجاور هستند و هیچ یادداشتی بین آنها وجود ندارد.
هر مقیاسی که فقط در نیم مرحله حرکت می کند ، مقیاس رنگی است. وقتی مقیاس رنگی را روی صفحه کلید پیانو می نوازید ، هر کلید سفید و کلید سیاه را به ترتیب – همه دوازده تن – می نوازید. آهنگسازان و نوازندگان به ندرت از مقیاس های رنگی خالص استفاده می کنند ، زیرا فاقد مرکز تناژ هستند. با این حال ، عبارات مختصر رنگی در بسیاری از ژانرها استاندارد است ، که مهمترین آنها جزء جاز و کلاسیک معاصر است.
مراحل کامل مقیاس های موسیقی چیست؟
یک مرحله کامل فاصله بین دو نت است که یک نت در بین آنها وجود دارد. به عبارت دیگر ، یک مرحله کامل برابر است با دو نیم مرحله یا دو نیمه صدا. اگر نت C را روی پیانو می زنید ، نت D یک پله بالاتر از آن و B مسطح یک پله کامل زیر آن قرار دارد.
هر مقیاسی که در فواصل مرحله ای پیش می رود یک مقیاس تن کامل است. این نوع مقیاس ناپایدار و تقریبا اثیری به نظر می رسد. اگر تا به حال شنیده اید که یک فیلم قدیمی صدای “رویاها” یا “سفر در زمان” را تداعی کند ، ممکن است با صدای کل مقیاس لحن آشنا باشید.
الگوی نیم مرحله ای و کل مرحله ای در مقیاس های موسیقی های اصلی
سنگ بنای موسیقی غربی مقیاس اصلی است که از هفت نت تشکیل شده است. با شروع از پایین ترین نت – ریشه مقیاس – و بالا رفتن ، همه مقیاس های اصلی بدون توجه به امضای کلیدی در الگوی زیر پیشرفت می کنند: ریشه ، کل مرحله ، کل مرحله ، نیم مرحله ، کل مرحله ، کل مرحله ، کل مرحله ، نیم مرحله (بازگشت به ریشه یک اکتاو بالاتر).
الگوی نیم مرحله ای و کل مرحله ای در مقیاس های موسیقی های جزئی
مقیاس جزئی بخش اساسی موسیقی غربی است. در واقع سه مقیاس جزئی وجود دارد – مقیاس مینور طبیعی ، مقیاس مینور هارمونیک و مقیاس مینور ملودی – اما این مقیاس مینور طبیعی است که بیشتر در موسیقی غربی رایج است. تمام مقیاس های جزئی طبیعی در الگوی زیر پیشرفت می کنند: ریشه ، کل مرحله ، نیم مرحله ، کل مرحله ، کل مرحله ، نیم مرحله ، کل مرحله ، کل مرحله (بازگشت به ریشه یک اکتاو بالاتر).
پایان مقاله مبانی مقیاس های موسیقی
مجله نگاه
بیشتر بخوانید:
کتاب های آلبر کامو | نقد و بررسی انیمیشن Vivo | نقد فیلم منهتن | فیلم پیکنیک در هنگینگ راک | آموزش نوشتن رزومه : ۴ روش برای ثبت رزومه قوی | فیلم شیرینی شانس | بهترین مینی سریال های نتفلیکس | نقد فیلم خیابان ترس | راهنمای تزئینات Hygge : چگونه سبک Hygge را به خانه خود اضافه کنیم | نقد فیلم احضار ۳ |