نقد فیلم حرص : ” فیلم حرص ” اریش فون اشتروهایم (1925) ، مانند ونوس دو میلو ، علی رغم از دست دادن چندین قسمت که توسط خالق آن ضروری به نظر می رسد ، به عنوان یک کلاسیک تحسین می شود. تاریخچه ناراضی آن به خوبی شناخته شده است.
با مقاله نقد فیلم حرص با بامدادی ها همراه باشید.
نقد فیلم حرص
فیلم اصلی فون استروهایم بیش از نه ساعت طول کشید. پس از برش ، برش و برش مجدد ، در حدود 140 دقیقه آزاد شد ، در نسخه ای که او رد کرد – و این باعث ایجاد یک مشت زدگی با لوئیس بی مایر شد. این نسخه است که غالباً به عنوان یکی از برترین فیلمهای تاریخ شناخته می شود.
الهام از ” فیلم حرص ” McMeeg بود ، رمانی از فرانک نوریس در مورد پسر خشن و ساده یک معدنچی مست ، که دندان پزشکی را از یک قاچ یاد می گیرد ، به سانفرانسیسکو نقل مکان می کند ، با زنی که بخیل است ازدواج می کند و بعد در دره مرگ پایان می یابد به بدن رقیب خود برای زن و برنده های قرعه کشی او. این یک داستان تلخ و ناراحت کننده برای دهه 20 Roaring بود ، و نه مایر و نه شریک جدید MGM او ، ایروینگ تالبرگ ، فکر نمی کردند که مردم خواهان آن هستند – مطمئنا نه در ساعت نه به علاوه.
برای فون استروهایم ، یک مارتینت که لباس ، بلبرینگ و مونوکل یک افسر پروسی را تحت تأثیر قرار داد ، مخالفت آنها مانند لعنتی بود که به دنبال او آمد. در یونیورسال ، جایی که تالبرگ در آن زمان استخدام شد ، فیلم “همسران احمق” (1922) توسط فون اشتروهایم توسط یک سوم قطع شد و تالبرگ او را از فیلم بعدی خود ، “Merry-Go-Round” اخراج کرد.
او برای ساخت ” فیلم حرص ” که 750 هزار دلار هزینه داشت و فیلمبرداری آن یک سال به طول انجامید ، به MGM گریخت ، اما در آنجا تالبرگ توانست در آنجا با او مقابله کند و خواستار برش های بیشتر شود.
کسی که اکنون زنده است نسخه اصلی آن را ندیده است ، اما یک منتقد درام سانفرانسیسکو به نام Idwal Jones در اولین نمایش استودیوی خود حضور داشت که از ساعت 10 صبح شروع شد و بدون استراحت برای ناهار یا هر چیز دیگری ادامه داشت ، به عنوان نمونه ای برای دیگران. جونز یکی از دوستان کارگردان بود ، اما روایت او از این تجربه حسادت ما را بر نمی انگیزد.
او بخشهای فردی را به اندازه کافی دوست داشت. فقط تعداد آنها زیاد بود: “هر قسمت به طور کامل ، هر ویرگول کتاب قرار داده می شود ، همانطور که هست.” وی خاطرنشان كرد كه فون اشتروهایم “واقع گرایی را مانند یك ایده آل انتزاعی می پرستد ؛ آن را بیشتر می پرستد و از دستاوردش بیشتر رنج می برد ، نسبت به مردان دیگر برای ثروت یا شهرت.”
نقد فیلم حرص
در واقع فیلم حرص واقع بینانه است. صحنه های افتتاحیه در معدن طلایی که نوریس درباره آن نوشت ، فیلمبرداری شد. برای فیلم بازگشایی شد. مطب دندانپزشکی سانفرانسیسکو یک مجموعه نبود بلکه یک مطب واقعی طبقه دوم بود که هنوز هم وجود دارد. فون استروهایم می توانست صحنه های کویر خود را در خارج از پالم اسپرینگز فیلمبرداری کند ، اما اصرار داشت که در گرمای 120 درجه خود دره مرگ عکسبرداری کند.
دوربین باید با حوله های یخ زده خنک شود. برخی از خدمه او دست به شورش زدند و برخی دیگر شکایت کردند. فون استروهایم با تپانچه خود خوابید ، و در حالی که دو بازیگر او درگیر مبارزه مرگ بودند او فریاد زد: “بجنگ! بجنگ! سعی کن از هم متنفر باشی همانطور که از من متنفر هستی!”
این خاطرات و خاطرات دیگر در کتابی درباره فون استروهایم توسط توماس کوین کورتیس ، دوست قدیمی کارگردان ، که تا سالهای اخیر منتقد فیلم پاریس هرالد-تریبیون بود ، یادآوری می شود. او به یاد می آورد که یک روز ناهار را در پاریس با لوئیس بی مایر ، که داستان جنگش با فون استروهایم را برای او تعریف کرده بود ، می گذارد.
عصر همان روز ، کورتیس شام را با کارگردان صرف کرد ، وی گفت: “این کاملا دقیق است.” درگیری آنها زمانی آغاز شد که فون اشتروهایم دستکشهای خود را برداشت تا از دفتر مغول ساقه شود. مایر گفت: “من فکر می کنم شما من را خزعبل می دانید.” فون اشتروهایم گفت: “حتی اینطور نیست.” مایر چنان به او ضربه زد که فون اشتروهایم از در دفتر و به زمین افتاد و هنوز دستکش و عصا را چنگ زد. وی به منشی مایر گفت: “می بینید ، دستان من اشغال شده بود.”
چرا مزاج آنها اینقدر ملتهب بود؟ تا حدودی به این دلیل که از نظر مایر ثروتی در تصویری غیر قابل انتشار به هدر رفته بود. اما همچنین به این دلیل که نگاه فیلم به طبیعت انسان بسیار ترش و بدبینانه بود. مک تیگ (گیبسون گولند) کاکایی است که پس از کلروفرم دادن روی صندلی خود ابتدا عاشق ترینا (زاسو پیتس) می شود و سپس به او خم می شود تا عطر موهای او را استشمام کند.
ترینا یک بخیل است که در یک روز بارانی از کرایه اتوبوس 5 سانتیمتری برای مرد خود طلب می کند و سکه هایش را صیقل می دهد تا زمانی که روی آنها براق شود. خواستگار اصلی ترینا ، مارکوس (ژان هرشولت ، جایزه بشردوستانه) اساساً او را به مک تیگ می دهد و پس از برنده شدن در یک قرعه کشی خواهان بازگشت او است. و یک احتمال خوب وجود دارد که مک تیگ و ترینا در رابطه جنسی قبل از ازدواج ، که در سال 1925 رسوایی بود ، انجام دهند. (بیشتر به کارت عنوان بستگی دارد که می گوید: “لطفا! اوه ، لطفا!”) ؟)
هفت ساعت از دست رفته ” فیلم حرص ” را مقدس مقدس سینما خوانده اند. ظاهراً آنها برای استخراج نیترات نقره مورد استفاده در ساخت آنها از بین رفته اند. فیلمی که در دهه 1920 جریان مناسبی داشت و بعدا توسط کوین براونلو مورخ فیلم های صامت بازیابی شد.
نقد فیلم سوپ اردک
آن نسخه است که یک شاهکار محسوب می شود. در حال حاضر یک رویکرد جاه طلبانه جدید توسط ریک اشمیدلین ، مرمتگر فیلم ، که یک سری از عکسهای اصلی تولید و یک کپی از فیلمنامه اصلی فیلمبرداری 330 صفحه ای فون اشتروهایم را کشف کرده است ، به این ماده پرداخته شده است.
وی این مطالب را گرفته و بهمراه فیلم برجای مانده ویرایش کرده و نسخه چهار ساعته ای تولید کرده است که در کانال TCM به نمایش درآمد و به صورت ویدیویی در دسترس خواهد بود.
با مقایسه این دو نسخه ، می توان فهمید که چگونه نه تنها طول بلکه حساسیت های احتیاط آمیز به کار MGM عمل می کند. در اوایل رابطه ، مک تیگ و ترینا با قطار بین شهری به حومه شهر می روند. همانطور که آنها در ایستگاه ایستاده اند ، در کارت عنوان Trina در نسخه کوتاه شده MGM آمده است: “این اولین روزی است که هفته ها باران باریده نشده است.
من فکر کردم که خوب است به یک پیاده روی بروم.” در بازسازی اشمیدلین از روی فیلم نامه ، چنین آمده است: “بیایید آن طرف برویم و روی فاضلاب بنشینیم” ، و همین کار را می کنند و روی یک پوشش سوراخ سوراخ نشسته اند.
نسخه اصلی ” فیلم حرص ” شاید شاهکاری باشد که بیشتر از آنکه از دست رفته باشد ، گلایه مند است. نکته ای وجود دارد که پس از آن مخاطبان به سادگی ساکت نخواهند نشست. حتی دوست فون استروهایم ، جونز ، تعجب می کرد که آیا می توان آن را “در برنامه اقساطی” نشان داد ، و همچنین در مورد چگونگی نشستن “اساتید آلمانی برای سالها قبل از اینکه رشد کنند ،” به سختی تحت عنوان تلنگرهای آهن تعبیر می شود.
احساس خودم ، با دیدن هر دو نسخه ، این است که دوستداران فیلم می خواهند با فیلم آشنا 140 دقیقه ای (که به هر حال یک تجربه عالی است) شروع کنند و سپس ، اگر کنجکاوی آنها برانگیخته شود ، به نسخه اشمیدلین نگاه کنند تا ایده بگیرند از همه آنها از دست رفته است.
” فیلم حرص ” که زنده مانده است یک تمرین سازش ناپذیر در طبیعت گرایی است و زندگی خشن طبقه کارگر شهرهای جدید ایالات متحده را به تصویر می کشد ، جایی که سالن ها به دو برابر اتاق نشیمن تبدیل می شوند.
و درگیر اوضاع مک تیگ ، که ممکن است در پایان یک قاتل مضاعف باشد ، اما اساساً یک روح لطیف و ساده دل است ، واقعاً یک رنج و سخت است. یکی از صحنه های بریده شده توسط MGM توسط اشمیدلین بازسازی می شود. این نشان می دهد که مک تیگ برای مهمانی نامزدی خود بلیط تئاتر خریداری می کند.
او بلیط ها را در سمت راست تئاتر می خواهد. “همانطور که با صحنه روبرو می شوید یا مخاطب؟” از فروشنده بلیط می پرسد. مک تیگ گیج می گوید: “طرف دور از طبل ها” و بعد از اینکه اطمینان پیدا کرد مرد با او بازی می کند ، منفجر می شود.
اینجا مردی است که فقط می خواهد دندانپزشک شود و رایحه دوست داشتنی ترینا را استشمام کند و استخوان هایش در دره مرگ پایان می یابد. آخرین اقدام او آزاد کردن قناری حیوان خانگی اش است که کمی به هم می زند و می میرد. جای تعجب نیست که مایر و تالبرگ فکر می کردند عصر جاز برای این فیلم آماده نیست.
پایان مقاله نقد فیلم حرص
منبع سایت مداد
بیشتر بخوانید:
نقد فیلم سوپ اردک|نقد فیلم تهیهکنندگان|نقد انیمیشن Up|بهترین فیلم های تاریخی|بهترین سریال های خارجی|بهترین مینی سریال های نتفلیکس|نقد فیلم پدر|نقد سریال گامبی وزیر|فیلم رودخانه سرخ|نقد فیلم نشانی از شر|نقد فیلم شام من با آندره