نام انگلیسی: Broken Rage
نام فارسی: فیلم خشم ناجور
محصول: ۲۰۲۴ – ژاپن
ژانر: اکشن، کمدی
ردهی سنی: ۱۳+
امتیاز: ۲.۵ از ۴
مصطفی ملکی
سینما هنری وسیع است و بهنوعی در آن میتوان دست به هر کاری زد. سینما برخلاف هنرهایی چون نقاشی که دورهی پرعظمتی را در ساختار کلاسیک و باروک از سر گذراندهاند، در زمانی پا به حیات گذاشت که همهی هنرها در دورانی بهسر میبردند که ساختار مدرن در حال گذر از نظم کلاسیک بود. حال سینما همچون هنری مدرن دائم شاهد ساختارشکنی از سوی فیلمسازان در سرتاسر جهان است.
بدون شک یکی از فیلسمازان معاصر ژاپنی که این ساختارشکنیها را بهخوبی میشناسد «تاکشی کیتانو» است. در باب کیتانو در مرور فیلم «گردن» نوشتیم و از این گفتیم که فرم سینمایی او بهخوبی تلفیقی از تکنیکهای در حین تولید و تکنیکهای اتاق تدوین است. حال او در یکی دیگر از آثار خود دست به بازی زیبایی با کلیشههای اکشن زده است.
فیلم خشم ناجور سه شروع یکسان از یک کاراکتر دارد. این کاراکتر را با نام «موش» میشناسند. او به یک کافه میرود و صاحب کافه بستهای را از سوی آقای «ام» به او تحویل میدهد. موش یک قاتل حرفهای است.
بخش اول ۲۷ دقیقه است و کاراکتر موش را در مسیری تصویر میکند که پس از دو قتل موفق توسط پلیس دستگیر میشود و سپس بهعنوان مأمور مخفی وارد یک گروه مافیایی میشود. آنچه در این بخش برای مخاطب ناآشنا با سینمای کیتانو تعجبآور است تضاد بین سن این قاتل و قتلهایی است که انجام میدهد. بهنوعی در این بخش با صحنههایی مواجه هستیم که گویی فیلمسازی خسته با بازی خودش در نقش اول سعی دارد همهچیز را به طریقی وصلهپینه کند. اما زمانی که دنیای کیتانو را بشناسید کمی صبر میکنید تا او دلیل این کار را بگوید.
کیتانو پس از دقیقهی ۲۷ مخاطب را با تیتر اسپینآف مواجه میکند و اینبار قرار است موش خود را همچون یک دستوپاچلفتی در ساختار سینمای کمدی فکاهی-پارودی بهتصویر بکشد. او در دو بخش یک کاراکتر دارد، اما این کاراکتر در هر بخش باورناپذیرتر از بخش دیگر است و کارگردان با مخاطب بازی ژانری بهراه میاندازد. او کمدی و اکشن را با یکدیگر تلفیق میکند اما با دستور پخت خودش.
کیتانو حتی در بین دو بخش مکالماتی فرضی را از سوی مخاطبان سینمای اکشن در برابر مخاطب قرار میدهد که انتظارشان چیست و چرا فیلم او اینقدر زود تمام شد. در نهایت تصمیم میگیرد فیلم را از زاویهای دیگر کش دهد. این بازی ساده و وسیع با ژانر و خود روایت است که سینمای کیتانو را تافتهای جدابافته ارائه میدهد.
در زیبایی کار آقای کیتانو همین بس که بخش سومی هم در اثر خود دارد که در یک صحنه به پایان میرسد. او در فیلم خشم ناجور خود نه خسته است و نه حتی نشانی از تکرار دارد.
کیتانو در فیلم خشم ناجور بازی زیبایی را با لحن سینمایی، کلیشهها و در نهایت دنیای کمدی خودش ارائه میدهد. مخاطب در این بازی ساده یاد میگیرد و میخندد. در فیلم جدید تاکشی کیتانو شما فرصت لذتی یک ساعته را دارید که طی آن واقعاً به حماقتهای غلوشده، موقعیتهای کمدی و دیالوگهای ابزورد میخندید.