صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : ساعت طرح ترافیک تهران ۱۴۰3
ads

ساعت طرح ترافیک تهران ۱۴۰3

images 1726393340 66e6abfcadd41

ساعت طرح ترافیک تهران ۱۴۰۳

گسترش حمل‌ونقل و افزایش تعداد خودروها در سطح شهر، به‌خصوص کلان‌شهرهایی مانند تهران، موجب ایجاد ترافیک‌های سنگین و مشکلات عبور‌ومرور وسایل نقلیه شده‌است. به‌منظور رفع این مشکل راهکارهای مختلفی ارائه شده که یکی از آن‌ها طرح ترافیک است. براساس این طرح، تردد در بعضی معابر، در ساعاتی خاص برای برخی از وسایل نقلیه ممنوع است و به‌جز خودروهایی که شامل طرح می‌شوند، هیچ خودرویی امکان ورود به محدوده طرح را ندارد. این طرح که امروزه در بیشتر کلان‌شهرها اجرا می‌شود، راهی برای ایجاد نظم در معابر مهم و پرترافیک است. در این مطلب به بررسی ساعت و شرایط طرح ترافیک تهران و نکات مهم درمورد آن می‌پردازیم.

images_1726393325_66e6abed56fa7.png

طرح ترافیک چیست؟

طرح ترافیک یکی از مصوبه‌های راهنمایی‌ورانندگی است که مطابق آن، برخی خودروها در ساعات و زمان مشخص امکان ورود به مناطقی مشخص را نخواهند داشت. طرح ترافیک تهران صرفا برای خودروهای شخصی اعمال می‌شود و خودروهای خاص مانند آتش‌نشانی، وسایل حمل‌ونقل عمومی و… را شامل نمی‌شود.

طرح ترافیک تهران تا چند سال پیش تحت‌عنوان طرح زوج‌وفرد معرفی می‌شد که براساس آن عبورومرور خودروها براساس زوج یا فرد بودن پلاک آن‌ها مشخص می‌شد. از ابتدای تابستان سال 98 اما این طرح با طرح آلودگی هوا جایگزین شد. مطابق طرح آلودگی هوا، خودروها بدون درنظرگرفتن پلاک یا روز هفته، تنها تا 20 روز در هر فصل امکان ورود رایگان به محدوده طرح را داشته و بعد از آن باید هزینه طرح را پرداخت کنند.

ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک، بعد از تغییرات اعمال‌شده در قوانین طرح تنها در صورتی امکان‌پذیر است که در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشند. درصورت عدم ثبت‌نام، حتی یک بار ورود در طرح هم باعث اعمال جریمه شده و خلافی آن برای خودرو ثبت می‌شود. ثبت‌نام در این سامانه فرایند سختی ندارد، اما انجام آن برای همه خودروهایی که در تهران تردد دارند، اعم از خودروهای پلاک تهران، شهرستان و… ضرورت دارد.

محدوده طرح ترافیک تهران

درحال‌حاضر محدوده طرح ترافیک تهران از شمال شهر به خیابان مطهری و خیابان فاطمی و از جنوب به خیابان شوش است. همچنین خیابان‌های شریعتی و 17 شهریور جزو طرح ترافیک در ناحیه شرق هستند و بخش غربی نیز خیابان‌های کارگر شمالی و کارگر جنوبی را شامل می‌شود.

قیمت ایمپلنت دندان در کشورهای مختلف
بیشتر بخوانید

برای اطلاع دقیق از وضعیت طرح ترافیک تهران و عدم ورود و جریمه درصورت ورود به طرح، توصیه می‌کنیم نقشه طرح ترافیک را که در بیشتر سایت‌ها موجود است، دریافت کرده و براساس شرایط خود، مسیر رفت‌وآمد را تعیین کنید. درصورتی‌که مدت‌زمان 20روزه شما برای استفاده رایگان از طرح به‌اتمام رسیده باشد، باید هزینه طرح را پرداخت کرده و در غیر این صورت جریمه ورود به مناطق طرح را پرداخت کنید.

images_1726393340_66e6abfcadd41.png

زمان و ساعت طرح ترافیک تهران در سال ۱۴۰۳

یکی از سوالات رایج درمورد طرح ترافیک تهران، روز و ساعت طرح ترافیک است. قوانین مربوط به طرح ترافیک سالانه تغییر می‌کنند و درصورتی‌که اهل تهران نیستید و قصد سفر به این شهر با خودروی شخصی را دارید، بهتر است قبل از اقدام به سفر درمورد جزئیات طرح اطلاعات کسب کنید.

درحال‌حاضر طرح ترافیک تهران از شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 6:30 صبح تا 18 اعمال می‌شود. برای رعایت حال شهروندان و باتوجه‌به تعطیلی بیشتر ادارات و مراکز مختلف در روزهای پنجشنبه، این طرح در روز پنجشنبه اعمال نشده و شهروندان این امکان را دارند که بدون هیچ مشکلی در روز پنجشنبه به عبورومرور در منطقه طرح بپردازند.

در روز جمعه نیز این طرح اعمال نمی‌شود و رفت‌وآمد در مناطقی که شامل طرح می‌شوند، بدون هیچ محدودیتی امکان‌پذیر است. ساعت و روزهای طرح آلودگی هوا هم دقیقا مانند طرح ترافیک، از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ الی ۱۸ است.

تمامی خودروها در هرکدام از چهار فصل سال، تنها 20 روز امکان تردد در مناطق مربوط به طرح آلودگی هوا را دارند؛ به این معنی که 20 روز در هر فصل، امکان ورود رایگان و بدون اعمال جریمه به طرح آلودگی هوا وجود دارد. بعد از این مدت درصورت ورود به طرح شامل جریمه خواهید شد؛ حتی اگر ورود شما به طرح آلودگی به میزان چند دقیقه باشد.

علاوه‌بر روزهای پنجشنبه و جمعه، در سایر روزهای تعطیل نیز طرح ترافیک اعمال نشده و شهروندان امکان تردد بدون درنظرگرفتن طرح در مناطق مختلف شهری را دارند. نکته مهمی که در اینجا باید به آن توجه کرد، عدم وجود تفاوت میان پلاک‌های تهران و شهرستان‌ها در قانون طرح ترافیک است. درواقع خودروهای شهرستانی و مسافرانی که به تهران سفر می‌کنند هم برای حضور در محدوده آلودگی هوا باید حتما در سامانه تهران من ثبت‌نام کنند و اقدام به خرید و رزرو مجوز طرح ترافیک در سامانه تهران من کنند.

بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن و مرد【قانون جدید】
بیشتر بخوانید

رزرو طرح ترافیک از سامانه

تمام افرادی که قصد تردد در شهر تهران با خودرو را دارند، براساس قوانین شهری باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده و هزینه‌های لازم برای حضور در طرح را پرداخت کنند. به‌منظور ثبت‌نام در این سامانه به اطلاعاتی نیاز است. این اطلاعات شامل اطلاعات خودرو برای ورود به طرح، اطلاعات گواهی‌نامه برای ثبت خلافی درصورت عدم رعایت قوانین و اطلاعات تماس مطابق با کد ملی گواهی‌نامه و مالک خودرو است.

ثبت‌نام در این سامانه پروسه چندان سختی ندارد و باید مشخصات خودروی موردنظر خود را به حساب کاربری خود اضافه کنید. برای این کار بعد از ورود به سامانه باید گزینه «خدمات حمل‌ونقل» را انتخاب و روی گزینه «افزودن خودرو» کلیک کنید. سپس مشخصات خودروی خود را وارد کنید تا خودرو به پروفایل شما اضافه شود.

بعد از آن باید برای رزرو مجوز روزانه اقدام کنید که در بخشی به همین نام امکان‌پذیر است. رزرو مجوز ورود به طرح تنها درصورتی امکان‌پذیر است که ظرفیت منطقه موردنظر پر نشده باشد؛ در این‌ صورت می‌توانید طرح را برای روز و زمان موردنظر رزرو کرده و با انتخاب گزینه «پرداخت» حساب خود را شارژ کنید.

images_1726393353_66e6ac0935f37.png

سخن پایانی

اطلاع از ساعت طرح ترافیک تهران کمک می‌کند که با زمان‌بندی مناسب در مناطق محدوده طرح حضور پیدا کنید و از مشکلاتی مانند جریمه و اعمال خلافی برای خودروی خود جلوگیری کنید. طرح ترافیک شهر تهران با هدف کاهش میزان ترافیک و آلودگی هوا ایجاد شده و درحال‌حاضر نتایج موفقی داشته‌است؛ به‌ همین دلیل رعایت قوانین آن به همه رانندگان توصیه می‌شود. به این نکته دقت داشته باشید که حتی اگر در شهر تهران سکونت نداشته باشید هم اجرای قوانین طرح ترافیک برای شما الزامی است و باید با رعایت طرح، در زمان مشخص و با شرایط مشخص در محدوده تعیین‌شده رفت‌وآمد کنید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

18 − چهارده =