صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : هنگام طراحی زمین بازی کودکان چه اصولی را باید مد نظر قرار داد؟
ads

هنگام طراحی زمین بازی کودکان چه اصولی را باید مد نظر قرار داد؟

images 1709643079 65e715471ef7b

زمین بازی کودکان، فراتر از یک فضای تفریحی ساده، نقشی کلیدی در رشد و پرورش خلاقیت، مهارت‌های اجتماعی و جسمانی آن‌ها ایفا می‌کند. طراحی اصولی و خلاقانه این فضا، می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش و آموزنده را برای کودکان رقم زند.زمین های بازی را می توان در فضاهای مختلفی مانند پارک ها، سالن های سرپوشیده، باغ های بزرگ و … طراحی کرد.

برای طراحی و ساخت این زمین ها باید به اصول خاصی توجه کرد. زمین های بازی استاندارد و مناسب، فرصت بازی دسته جمعی را برای کودکان فراهم می کند و از وسایلی با رنگ های جذاب بهره می برند. تجهیزات زمین بازی باید از ایمنی بالایی برخوردار بوده و به کودک آسیب نرسانند. در ادامه مقاله خواهیم دانست که ویژگی های یک زمین بازی جذاب چیست؟

images_1709642977_65e714e18b3ac.png

زمین بازی چیست؟

شاید تصور کنید که زمین های بازی فقط در پارک ها و فضاهای باز قابل طراحی هستند. اما این زمین ها محدود به پارک ها نیستند. گاهی اوقات زمین های بازی نیز در سالن های سرپوشیده ایجاد می شود و دارای امکانات و وسایل بازی مختلف است.

با این تفاسیر می توان گفت که هر شهربازی حاوی وسایل بازی کودکان به عنوان شهربازی شناخته می شود. برای طراحی این زمینه ها باید به شرایط کودکان و نیازهای آنها توجه زیادی کرد تا فضایی کاملا امن و هیجان انگیز برای آنها فراهم شود.

ویژگی های متمایز زمین های بازی

زمین های بازی و تجهیزات آن می توانند علاوه بر رشد جسمانی، به رشد مهارت های اجتماعی کودکان نیز کمک شایانی کنند. با استفاده از این تجهیزات، فرزندان شما عزت نفس بالایی به دست خواهند آورد. زیرا این سرزمین ها به آنها احساس استقلال می دهد.

به دلیل ضرورت بازی کردن کودکان در پارک و فضای باز ، زمین های بازی باید ویژگی های متمایزی داشته باشند و در طراحی وسایل آن مانند تاب و سرسره پارکی از دقت بالایی استفاده شود. مهم ترین ویژگی های یک زمین بازی جذاب به شرح زیر است:

images_1709643062_65e71536ef27a.png

امکان انجام بازی های گروهی

با ورود به زمین های بازی ایده آل، کودکان می توانند به راحتی با دوستان و سایر کودکان بازی کنند. زمین های استاندارد با طراحی ابتدایی شرایطی را فراهم می کند تا فرزندان شما در بازی های گروهی شرکت کنند و رفتار اجتماعی را بیاموزند. علاوه بر این، بازی های گروهی تاثیرات مثبت زیادی در تقویت مهارت های کلامی و حرکتی دارد و می تواند شرایط ایده آلی را برای فرزندان شما فراهم کند.

آی آر امکو چیست؟
بیشتر بخوانید

بهره گیری از رنگ های جذاب و زیبا

بچه ها علاقه زیادی به رنگ های شاد دارند و این باعث می شود هنگام انتخاب اسباب بازی و سایر وسایل شخصی روی آنها تمرکز کنند. رنگ های شاد توانایی ایجاد حس کنجکاوی در افراد را دارند. بنابراین می توانند به افزایش خلاقیت فرزندان شما کمک زیادی کنند.

با ورود به زمین های بازی می توانید بازی های رومیزی را ببینید که رنگ های شاد و جذابی دارند. در اغلب موارد این موضوع در طراحی سنگفرش پارک نیز رعایت می شود تا فضای هیجان انگیزتری ایجاد شود. نکته ای که باید بسیار مورد توجه قرار گیرد استفاده از کوره و رنگ های الکترواستاتیک برای طراحی تجهیزات بازی است. این رنگ ها مقاومت بالایی دارند و از ایمنی بالایی برخوردار هستند.

استفاده از عناصر طبیعی

کودکان با توجه به خلق و خوی خود بسیار مشتاق کشف رازهای طبیعت هستند. زندگی شهری متأسفانه چنین فضایی را فراهم نمی کند که کودکان به راحتی به این حقایق دست یابند. زمانی که کودکان در طبیعت هستند، می توانند با این محیط ها بیشتر آشنا شوند و همچنان به آنها احترام خاصی قائل شوند.

استفاده از عناصر طبیعی یکی از راهکارهای دستیابی به تقویت مهارت های اجتماعی را در کودکان است که نباید به سادگی از کنار آن گذشت. در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان تجهیزات پارک از این عناصر برای تولید اسباب بازی هایی مانند تاب، سرسره، هاکی روی هوا و غیره استفاده می کنند تا کودکان را به ماجراجویی تشویق کنند.

مصرف آب

آب مایه حیات است و انسان را شاد می کند. در فصول گرم سال، آب می تواند فعالیت های مفرح و هیجان انگیزی را برای کودکان ایجاد کند. جالب است بدانید که انجام چنین بازی هایی می تواند هماهنگی دست و چشم را بهبود بخشد. علاوه بر این، ورزش های آبی به فرزندان شما کمک می کند تا در بازی های گروهی شرکت کنند و لحظات هیجان انگیزی را با دوستان خود تجربه کنند. در کنار این ورزش های آبی می توانید از وسایل بازی دیگری نیز استفاده کنید.

چالش هایی وجود دارد

در طراحی زمین های بازی باید رده سنی کودکان را در نظر گرفت. هر فردی در هر سنی نیازهای خاص خود را دارد و می توان آن را سرزمینی مناسب و جذاب دانست که برای هر گروه سنی قسمت های مجزا دارد. بازی های چالشی یک انتخاب عالی برای زمین های بازی هستند تا کودکان بزرگتر را به انجام بازی های چالش برانگیز و گروهی تشویق کنند. با شرکت در این بازی ها، فرزندان شما می توانند سطح استعداد خود را ارتقا دهند.

بهترین امداد خودرو در نطنز را میشناسید ؟
بیشتر بخوانید

images_1709643079_65e715471ef7b.png

مهمترین اصول طراحی جذاب زمین بازی

شما می توانید هر فضایی را برای طراحی و ساخت زمین بازی انتخاب کنید. اما بهترین آنها سالن های سرپوشیده، پارک ها و باغ های بزرگ هستند. این مکان ها به شما این امکان را می دهد که طرح های جذاب و ابتدایی طراحی کنید. مهم ترین اصولی که در ساخت زمین بازی باید در نظر گرفت شامل موارد زیر است.

انتخاب کفپوش مناسب

کفپوش را می توان برای جلوگیری از اصطکاک هنگام دویدن کودکان مناسب در نظر گرفت. علاوه بر این، این کفپوش ها باید بافت نرمی داشته باشند و در هنگام سقوط، ایمنی را برای کودکان فراهم کنند. اگر بخواهیم به بهترین کفپوش پارکی اشاره کنیم می توان به کفپوش تاتامی، لاستیکی و گرانولی اشاره کرد.

دسترسی آسان

برای طراحی اولیه زمین بازی باید به دسترسی آسان به وسایل و قسمت های مختلف زمین بازی توجه زیادی داشته باشید.

سایر اصول طراحی زمین بازی عبارتند از:

  • ارتفاع مناسب وسایل بازی
  • ایجاد یک استراحتگاه مناسب در نزدیکی زمین بازی
  • ایجاد فضایی ویژه برای بازی خردسالان
  • روشنایی مناسب و تامین روشنایی زمین در شب
  • پوشش تاسیسات خطرناک مانند لوله های آب، سیم های برق و غیره.
  • انتخاب تجهیزات کاربردی و مناسب برای هر گروه سنی

آخرین کلمه

زمین بازی به فضاهایی با امکانات متنوع اطلاق می شود که کودکان می توانند در آن به بازی و تفریح ​​بپردازند. این زمین های بازی باید به طور کامل طراحی شوند و ایمنی کودکان را تضمین کنند. برای انتخاب وسایل شهربازی باید بر اساس گروه سنی آنها تصمیم گرفت تا ایمنی و نیاز کودکان به بهترین شکل ممکن تامین شود. از مهمترین اصول طراحی زمین بازی می توان به نورپردازی مناسب، ایجاد فضاهای خاص، استفاده از تجهیزات کاربردی و ارتفاع مناسب وسایل اشاره کرد.

سوالات متداول

رنگ زمین های بازی چگونه باید باشد؟

برای رنگ آمیزی زمین های بازی باید از رنگ های شاد استفاده کرد. زیرا این رنگ ها باعث افزایش انرژی و نشاط کودکان خواهد شد.

عناصر طبیعی چیست؟

عناصر طبیعی زمین های بازی به حوضچه های پر از ماهی های رنگارنگ، گل ها، درختان، سنگ ها و شن ها اشاره دارد.

مهم ترین وسایل بازی چیست؟

این امکانات شامل تاب و سرسره، نیمکت پارک، آلاچیق، امکانات ورزشی، تاب و غیره است.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

پانزده − 10 =