صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : همه چیز درمورد کارشناس رسمی تاسیسات
ads

همه چیز درمورد کارشناس رسمی تاسیسات

کارشناس تاسیسات

چکیده : اگر کارشناسان رسمی تاسیسات وجود نداشته باشند بسیاری از قواعد برای ساختمان‌سازی رعایت نمی‌شود که می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای افراد به وجود آورد. برخی از پیمانکاران به دلیل کاهش هزینه در ساختن ساختمان‌های تجاری و مسکونی موارد قانونی زیادی را رعایت نمی‌کنند و به‌همین دلیل وجود کارشناسان رسمی تاسیسات برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اهمیت پیدا کرده است.

کارشناس رسمی تاسیسات یکی از شغل‌های بسیار مهم برای جلوگیری از مشکلات قانونی در پروژه‌های مختلف است. دادگستری در زمینه‌های مختلف افرادی را استخدام می‌کند تا بتواند روی پروژه‌هایی که در صنایع گوناگون انجام می‌شوند تمرکز داشته باشد تا هیچگونه ایرادی در انجام مراحل یک پروژه به وجود نیاید. اگر می‌خواهید در مورد کارشناس رسمی تاسیسات اطلاعاتی به دست آورید مطالعه این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله سعی داریم اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار دهیم.

کارشناس تاسیسات

کارشناس رسمی دادگستری تأسیسات ساختمانی

افرادی که به‌عنوان کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات شناخته می‌شوند باید از نظر صلاحیت در گروه تخصصی صنعت و فن قرار بگیرند. این افراد باید دانش و مهارت کافی در این زمینه داشته باشند و به‌دلیل وسعت بسیار زیاد پروژه‌هایی که در این زمینه انجام می‌شوند باید تعداد کارشناسان نیز به حد نصاب باشد. اهمیت این گروه بسیار زیاد است و باید تخصص کافی در ارتباط با مشاغل مختلف داشته باشند.

کارشناسان پس از اخذ پروانه فعالیت حرفه‌ای به‌عنوان کارشناسان رسمی دادگستری باید در حوزه خود صلاحیت داشته باشد و بتواند فعالیت خود را با توجه به شرایط و صلاحیت انجام دهند. افرادی که تقاضای فعالیت در این شغل را داشته باشند به راحتی استخدام نمی‌شوند و باید مراحل مختلفی را طی کنند تا بتوانند در این زمینه مشغول به فعالیت شوند‌. هر یک از کارشناسان دادگستری با آزمون‌های مختلف و مصاحبه وارد حیطه شغلی خودشان می‌شوند. در صورتی که افراد صلاحیت کامل برای انجام این کار را نداشته باشند در آزمون رد شده و باید در آزمون‌های بعدی مورد ارزیابی قرار گیرند.

میتوانید در مورد زمان آزمون کارشناسان دادگستری سال 1402 این مطلب رو مشاهده نمایدد.

کارشناس رسمی رشته تأسیسات ساختمانی

در اکثر شهرها فعالیت‌های زیادی برای ساخت ساختمان‌های تجاری و مسکونی انجام می‌شود. برای ساخت هر ساختمان نیاز به هزینه‌های بسیار زیادی برای تاسیسات ساختمان است. تاسیسات ساختمان به دو بخش تاسیسات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی تقسیم می‌شوند. کارشناس رسمی باید اطلاعات کاملی درباره این دو بخش داشته باشد تا بتواند به طور کامل روی آنها تمرکز کند. این فرد باید در بخش تاسیسات الکتریکی سیستم‌های روشنایی، اعلام حریق، آسانسورها، بالابرهای برقی و غیره را مورد بررسی قرار دهد. این موارد باید علاوه بر طراحی مناسب، متناسب با نوع کاربری ساختمان نیز به‌طور اصولی طراحی شوند. استفاده از تجهیزات و مواد استاندارد برای انجام هر یک از مراحل تاسیسات ساختمانی اهمیت بسیار زیادی دارد که کارشناس دادگستری وظیفه دارد به این موارد رسیدگی کند. بخش تاسیسات مکانیکی ساختمان‌سازی نیز به دو دسته تاسیسات سرمایشی و گرمایشی تقسیم می‌شوند. در این دو بخش نیز طیف وسیعی از تجهیزات وجود دارند که باید با کیفیت بسیار بالا در یک ساختمان قرار گیرند. از تاسیسات سرمایشی می‌توان به سیستم‌های سرمایشی، چیلرها، پکیج‌ها، اسپیلت و غیره اشاره کرد.‌ تاسیسات گرمایشی نیز شامل دیگ‌های بخار، سیستم‌های اطفاء حریق، تامین آب گرم ساختمان و غیره می‌شوند. هر کدام از این سیستم‌ها نقش بسیار مهمی در یک ساختمان دارند به‌همین دلیل باید حتماً به طور دقیق و به‌صورت استاندارد در تاسیسات ساختمان وجود داشته باشند.

چطور بفهمم دانش زبان انگلیسی من در چه سطحی است؟
بیشتر بخوانید

وظایف کارشناس رسمی تاسیسات

کارشناسان رسمی در زمینه تاسیسات وظایف مهم و مختلفی را برعهده دارند. این افراد باید تمامی وظایف خود را بشناسند و با توجه به شرایطی که یک ساختمان دارد آنها را موردارزیابی قرار دهند. از وظایف کارشناس رسمی تاسیسات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی و رسیدگی به امورآسانسورها، بالابرها و پله‌های برقی
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات آب و فاضلاب و تأسیسات پمپاژ ساختمانی و شهری
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات حرارتی و برودتی ساختمان‌
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات و تجهیزات سردخانه‌
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات الکتریکی ساختمان‌
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات تولید و توزیع بخار و هوای فشرده
  • ارزیابی و رسیدگی به تأسیسات سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق ساختمان‌ها
  • تعیین اجاره‌بها و اجرت‌المثل و حق الامتیاز
  • رسیدگی به اختلاف فی‌مابین پیمانکاران و مشاوران و کارفرمایان در امور تخصصی
  • رسیدگی و ارزیابی تأسیسات و لوازم خاص

شرایط ثبت‌نام کارشناس رسمی تاسیسات ساختمانی

در صورتی که شخصی متقاضی کارشناس رسمی تاسیسات ساختمانی باشد باید شرایط ثبت نام آن را نیز داشته باشد. متقاضیان اخذ این پروانه باید بر طبق ماده ۱۵ قانون دارای شرایط زیر باشند:

  • متدین به دین اسلام یا یکی از اقلیت‌های دینی شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  • وفاداری به نظام مقدس جمهوری اسلامی
  • تابعیت ایرانی
  • نداشتن پیشینه
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • نداشتن وابستگی و عضویت و هواداری در گروه‌های غیرقانونی، یا مخالف اسلام
  • داشتن دانشنامه کارشناسی یا بالاتر
  • معادل بالا در رشته مورد تقاضا از یکی از دانشگاه‌های معتبر داخلی (اعم از دولتی یا غیردولتی) یا خارجی مورد تأیید وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  • داشتن حداقل ۵ سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا بعد از اخذ مدرک تحصیلی
  • داشـتن حـداقل ۲۵ سال سن
  • داشتن معافیت یا کارت پایان خدمت وظیفه عمومی
  • داشتن سلامت جسمی
  • عدم مصرف داروهای خاص و تاییدیه سلامتی متقاضی

شرایط اختصاصی ثبت‌نام کارشناس رسمی دادگستری تاسیسات ساختمانی

علاوه بر موارد بالا اگر شخصی متقاضی شرکت در آزمون پذیرش باشد باید شرایط اختصاصی زیر را داشته باشد:

  • مدرک معتبر از رشته‌های مهندسی الکترومکانیک، مکانیک، مهندسی برق، مهندسی تاسیسات، مهندسی تهویه و تبرید.
  • داشتن پنج سال سابقه کار تجربی در رشته مورد تقاضا (پس از اخذ مدرک کارشناسی یا بالاتر)
  • ارائه اصل مدرک هنگام مصاحبه علمی و تجربی
آی آر امکو چیست؟
بیشتر بخوانید

کارشناس تاسیسات

چرا وجود کارشناسان رسمی تاسیسات اهمیت دارد؟

اگر کارشناسان رسمی تاسیسات وجود نداشته باشند بسیاری از قواعد برای ساختمان‌سازی رعایت نمی‌شود که می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را برای افراد به وجود آورد. برخی از پیمانکاران به دلیل کاهش هزینه در ساختن ساختمان‌های تجاری و مسکونی موارد قانونی زیادی را رعایت نمی‌کنند و به‌همین دلیل وجود کارشناسان رسمی تاسیسات برای جلوگیری از چنین مشکلاتی اهمیت پیدا کرده است.

در صورتی که این افراد شناخت کامل به تاسیسات ساختمانی داشته باشند می‌توانند از سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی بی‌کیفیت و نصب آنها جلوگیری کرده و تاسیسات ساختمان به بهترین نحو خود انجام می‌شود. این افراد وظایف بسیار مهمی را بر‌عهده دارند به همین دلیل آزمون انتخابی کارشناسان رسمی تاسیسات بسیار دشوار است و هرکسی نمی‌تواند در این آزمون قبول شود. برای دریافت خدمات بیشتر در این زمینه و کسب اطلاعات و مشاوره می‌توانید از مجموعه ما کمک بگیرید.

منبع: گروه کارشناسان رسمی دادگستری مفروز https://mafrooz.com/

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

15 + 19 =