صفحه اصلی > مطالب انگیزشی : خود را در هیچ کاری باور ندارید؟ این راه حل کاربردی را امتحان کنید
ads

خود را در هیچ کاری باور ندارید؟ این راه حل کاربردی را امتحان کنید

1613815862Ms

بذر موفقیت در تمام آدم ها وجود دارد. تنها کاری که می‌توانید انجام دهید پرورش و آبیاری و تغذیه درست این بذر ها می‌باشد. اما چرا اکثریت مردم در راه پیشرفت و تحقق پتانسیل خود شکست می‌خورند؟ یک مورد از مورد توجه ترین دلیل آن نداشتن اعتماد بنفس است . آدم ها خود را باور ندارند.

اگر ارزش واقعی خود را درک نکنید و روی آن حساب نکنید، هیچوقت نمی‌توانید مدت زمان و پشت کار مورد نیاز را برای پیشرفت و خواسته هایتان در نظر داشته باشید . اگر در این یک مورد شک دارید، نکات زیر را زیر نظر داشته باشید:

  • داشتن اعتماد به نفس، یکی از مهم ترین عوامل در هر فرد

اگر ایمان داشته باشید که فردی هستید بی ارزش، نمی‌توانید بر ارزش های خود اضافه کنید.

  • کمبود اعتماد به نفس، پتانسیل را محدود می‌کند

اگر نیاز شما 10، اما اعتماد به نفس خود 5 باشد هیچوقت نخواهید توانست در حد 10 باشید و فقط در سطح 5 یا پایین تر خواهید بود. کسی نمی‌تواند در سطحی بالا در از انتظار خود عمل کند.

  • شایستگی که خودمان تایین می‌کنیم برای خود اصولا ارزشی می‌باشد که اطرافیان برایمان دارند

شوربختانه اکثر آدم ها بر طبق باور ها و اعتقاداتی که دیگران دارند زندگی خود را می‌گذراند زیرا ارزشی را که دیگران به آنها می‌دهند بدون انتقادی می‌پزیرند. مثلا اگر اطراف مهم زندگی شان به آنها بگویند که هیچی نمی‌شوند، آن ها هم همین را باور کرده .و انتظار همین اتفاق را خواهند داشت.

این شرایط فقط در یک صورت به نفع شما خواهد شد که دورتان را کسانی گرفته باشند که به شما ایمان دارند. اما اگر اینگونه نباشد چه باید کرد؟

به افکار دیگران درمورد خودتان اهمیت ندهید. این مسئله مهم است که خودتان چه افکاری در مورد خودتان دارید. اگر برای خود ارزشی نداشته باشید، دیگران به ارزش شما اضافه نمی‌کنند. اگر دوست دارید به موفقیت دست یابید و به رویا هایتان برسید حتما در مرحله اول باید خود را باور داشته باشید.

از توصیه های زیر می‌توانید استفاده کنید:

» 1- از گفت و گو های ذهنی خود مراقبه کنید:

شامل از اینکه بدانید یا نه، مرتب صحبتی در ذهن شما درجیان دارد، چگونه با خود رفتار می‌کنید؟ به خود روحیه می‌دهید؟ آیا مدام از خود انتقاد می‌کنید؟ اگر مثبت هستید، می‌توانید مسیر خد را هم مثبت کنید. اما اگر منفی باشید برای خودتان ارزشی قائل نمی‌شوید.

داستان مرد ثروتمند
بیشتر بخوانید

اگر دوست دارید که زندگی تان تغییر کند باید افکار خود را هم در مورد خودتان تغییر دهید و برای به عمل رساندن آن باید گفت و گو های ذهنی خود را تغییر دهید. هر چقدر سنتان بیشتر شود در مقابل فکر هایتان و رفتار هایی که خواهید داشت مسئولیت پذیری بیشتری خواهید داشت.

به خودتان امید و روحیه بدهید. با هر بار کار خوب انجام دادن آن را کوچک نشان ندهید؛ از خودتان برای انجان دادن این کار تعریف کنید . هر بار که انتخاب می‌کنید شکیبایی و نظم خود را با افراط جایگزین کنید، به خود نگویید به هر حال باید این کار را انجام می‌دادم؛ قدر لطفی که از این روش به خود می‌کنید را بدانید. هر بار که اشتباهی انجام دادید اشتباهات و خطا های گذشته را یادآوری نکنید؛ به خود بگویید این تاوانی است که این خسارتی است که در مقابل رشد کردن بپردازم و این اشتباهات برایم تجربه خواهند شد.

با گفتن هر نکته مثبت به خودتان یاری رسانده اید.

»  2- خود را با کسی مقایسه نکنید:

مقایسه خود با اطرافیان فقط الکی ذهنتان را درگیر می‌کند. فقط می‌توانید خود را با یک نفر مقایسه کنید آن هم خودتان است. وظیفه شما این است که هر روزتان را بهتر از دیروزتان شروع کنید و این کار از راه داشتن تمرکز بر کاری که اکنون در مسیر موفقیت های فراوانی است امکان پذیر می‌باشد. با خودتان این کار را تکرار کنید تا زمانی که هفته ها یا سال های گذشته خود را با اکنون خود مقایسه کنید، طی کردن پله های ترقی باعث امیدواری تان شود.

» 3- اعتقادات مزاحم را کنار بگذارید:

متأسفانه اکثریت مردم اعتقاد دارند توانایی رسیدن به موفقیت های بزرگ را ندارند، اما یکی از بزرگ ترین محدودیت هایی که انسان ها در زندگی خود میبینند اصولا کسانی هستند که بر خودشان تکلیف می‌کنند، به عنوان مثال فرض بگیرید شما می‌خواهید برای موفقیت در کار یا خوش حال بودن از تعطیلات یک زبان جدید یاد بگیرید، ولی با خود فکر می‌کنید که توانایی اش را ندارید.

هنگامی که همچین فکر هایی در سرتان می‌آید فکر کنید یاد نگرفتن این زبان جدید چگونه باعث می‌شود محدود شوید. اما موقعیت خود را پس از فرا گیری این زبان در ذهن داشته باشید. حستان چیست؟ چه کار هایی می‌توانید انجام دهید؟ چه نکات مثبتی در کار هایتان اضافه می‌شود؟

11 راز موفق شدن در کار و زندگی
بیشتر بخوانید

بعد از آن یک جمله مثبت در اثبات توانایی که دارید در زبان آموزی ، مسیر درست و یادگیری آن و اثرات آن بر چگونگی رشد خود را بنویسید.

در آخر به یاد داشته باشید، چیزی که مانع رشدتان می‌شود ، چیزی است که فکر می‌کنید نیستید.

داشتن ایمان به خود یکی از راه های کسب موفقیت است. هر چه باور به خود را تقویت کنیم و راه هایی که مانع این امر مهم می‌شود را شناسایی و از مسیر حذف کنیم، می‌توانیم بر خود تسلط داشته باشیم، توانایی های خود را بشناسیم و در راه رسیدن به پیشرفت و موفقیت قدم برداریم.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

یک × 2 =