صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : جزیره مارها و مرجان‌ها: رازهای نهفته در جزیره شیدور
ads

جزیره مارها و مرجان‌ها: رازهای نهفته در جزیره شیدور

images 1713276797 661e877da230a

در هر گوشه از این مرز‌و‌بوم، مناطق پر‌رمز‌و‌رازی به‌چشم می‌خورند که با گشت‌وگذار در آن‌ها می‌توانید عجایبی را کشف کنید. اگر تابه‌حال سری به جزایر جنوبی کشور زده باشید، معنای این جمله را به‌خوبی درک می‌کنید. قدم‌به‌قدم خاک این جزایر پر از شگفتی‌های گوناگونی است که انتظار مسافران را می‌کشند تا آن‌ها را کشف کنند. یکی از جزایر زیبای آب‌های خلیج‌فارس، «جزیره شیدور» است. اگر تابه‌حال از این جزیره بازدید نکرده‌اید، همراه ما باشید تا مطالب حیرت‌انگیزی را با هم مرور کنیم. در انتها نیز نحوه رزرو هتل بندر لنگه را معرفی خواهیم کرد.

images 1713276797 661e877d97804

جزیره شیدور کجاست و نحوه دسترسی به آن چگونه است؟

استان هرمزگان یکی از استان‌های جنوبی کشور ماست که با خلیج همیشه فارس هم‌مرز بوده و سواحل بی‌نظیری دارد؛ علاوه‌بر‌آن، تقریبا ۱۵ جزیره کوچک و بزرگ دارد که کیش و قشم را می‌توان شناخته‌شده‌ترین آن‌ها دانست؛ بااین‌حال، علاوه‌بر این جزایر بزرگ و توسعه‌یافته، چند جزیره کوچک نیز وجود دارند که همچنان بکر و دست‌نخورده باقی مانده‌اند. یکی از این جزایر، جزیره شیدوَر است که با نام جزیره مارو نیز شناخته می‌شود. شیدور جزیره‌ای کوچک و خالی از سکنه در قلب خلیج‌فارس است و از توابع بندر لنگه محسوب می‌شود.

این جزیره از آن‌چه که تصور می‌کنید کوچک‌تر است و تنها یک کیلومترمربع وسعت دارد؛ به‌عبارتی، می‌توان آن را هم‌اندازه با ۱۰ زمین فوتبال دانست. چیزی که سبب محبوبیت شیدور می‌شود، طبیعت بکر و فوق‌العاده آن است. این جزیره از دسته جزایر مرجانی محسوب می‌شود و سطح جزیره نیز با شن سفید پوشیده شده است. به‌همین‌خاطر است که شیدور را مالدیو ایران معرفی می‌کنند. باید بدانید که مارو یا همان شیدور، جزیره‌ای است که می‌توانید بخشی از روز را به بازدید از آن اختصاص دهید و برای اقامت، می‌بایست هتل بندر لنگه را رزرو کنید. این جزیره در ۱.۵کیلومتری جزیره لاوان قرار دارد. برای دسترسی به جزیره شیدور باید ابتدا بلیط قطار بندرعباس را تهیه کرده و سپس به‌سمت غرب استان حرکت کنید. پس از عبور از بندر لنگه، به بندر مقام خواهید رسید. از بندر مقام می‌توانید با قایق موتوری به‌سمت لاوان و شیدور حرکت کنید. این مسیر، بهترین روش دسترسی به مالدیو ایران است.

images 1713276797 661e877d9e651

اطلاعاتی درباره طبیعت جزیره شیدور

جزیره شیدور را می‌توان یکی از مهم‌ترین منابع طبیعی کشور دانست که از هر نظر غنی و قابل توجه است. این جزیره به‌شکل ذوزنقه بوده و تقریبا ۱۰ متر از سطح دریا فاصله دارد. درباره سواحل شیدور باید بگوییم که اغلب آن‌ها صخره‌ای هستند؛ اما ممکن است شاهد سواحل ماسه‌ای به طول ۲۰۰ متر هم باشید؛ بااین‌حال، چیزی که سبب اهمیت بیشتر شیدور می‌شود، تخصیص ۹۸ کیلومترمربع از وسعت جزیره به پناهگاه حیات‌وحش است.

بهترین کادوی تولد برای دوست
بیشتر بخوانید

نکته مهم‌تر این است که ۷۸۰ هکتار از خاک جزیره نیز به تالاب شیدور اختصاص یافته است. این تالاب را به‌عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان که در کنوانسیون رامسر به‌ثبت رسیده، می‌شناسیم. همین موضوع بر اهمیت جزیره می‌افزاید و آن را به یک اکوسیستم غنی تبدیل می‌کند. تالاب شیدور محل اجتماع بسیاری از پرندگان مهاجر و حتی سایر گونه‌های جانوری مانند لاک‌پشت‌هاست. باز هم این تمام ماجرا نیست. شیدور تنها آبسنگ مرجانی در کشور است که تحت حفاظت قرار گرفته و در اتحادیه بین‌المللی حفاظت از منابع طبیعی نیز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آبسنگ‌های مرجانی دنیا معرفی شده است. می‌بینید که جزیره شیدور پر از جاذبه‌هایی است که باید ساعاتی را به بازدید از آن‌ها اختصاص دهید. بدون شک تماشای سواحل نیلگون خلیج‌فارس از جزیره شیدور آن‌قدر جذاب است که شما را شیفته و مبهوت خود می‌کند.

چرا شیدور را با نام «مارو» نیز می‌شناسند؟

نام اصلی جزیره‌ای که درباره آن صحبت می‌کنیم، شیدوَر است؛ اما ممکن است محلی‌ها آن را با نام جزیره «مارو» نیز به شما معرفی کنند؛ اما علت این نام‌گذاری چیست و چرا به این تکه از بهشت، جزیره مارو می‌گویند؟ پاسخ ممکن است کمی وحشتناک باشد. حقیقت این است که در زیر شن و ماسه‌های جزیره، معمولا مارهای زنگی متعددی وجود دارند که گردشگران آن‌ها را نمی‌بینند. این مارها سمی و خطرناک هستند و هنگام بازدید از جزیره باید حواس‌تان به آن‌ها باشد و اقدامات محافظتی لازم را انجام دهید.

چه تفریحاتی در جزیره شیدور وجود دارند؟

همان‌طور‌که گفتیم، شیدور یک جزیره غیرمسکونی و خالی از سکنه محسوب می‌شود که هیچ‌کس به‌طور دائم در آن اقامت ندارد؛ ازاین‌رو، هیچ‌گونه امکانات تفریحی و رفاهی هم در این جزیره وجود ندارد. همین‌که خودتان را با قایق موتوری به جزیره می‌رسانید، یک تفریح جذاب است و خلیج همیشه فارس شما را مات و مبهوت خود می‌کند. همچنین می‌توانید در ساحل جزیره غواصی کنید و از آن لذت ببرید. بسیاری از مسافران طلوع آفتاب را زمان مناسبی برای انجام یوگا یا سایر ورزش‌های هوازی در جزیره می‌دانند.‌ قدم‌زدن در سواحل صخره‌ای جذاب و خیره‌کننده شیدور نیز از دیگر کارهایی است که حس خوبی به شما می‌بخشد. لازم به ذکر است که جزیره مارو چیزی شبیه به یک عکس زیبای کارت‌پستالی است و به‌محض ورود به آن، احساس می‌کنید به فیلم‌ها و مستندها سفر کرده‌اید؛ ازاین‌رو، اغلب مسافران بخش قابل‌توجهی از سفرشان را به عکاسی از طبیعت اختصاص می‌دهند. پس از لذت‌بردن از طبیعت زیبای جزیره شیدور، حتما به شهر برگردید و شب را در هتل بندر لنگه بگذرانید.

10 سایت ساز برتر ایران و جهان + (معرفی و لینک هر سایت )
بیشتر بخوانید

images 1713276797 661e877da230a

رزرو بهترین هتل بندر لنگه از سایت فلای تودی

آن‌چه در این مقاله گفته شد، تنها گوشه‌ای از زیبایی‌های هرمزگان و جزایر آن بود. با سفر به جنوب و اقامت در هتل بندر لنگه، بی‌شک با مناظر شگفت‌انگیز دیگری نیز آشنا خواهید شد. برای آغاز سفر کافیست به یک پلتفرم جامع نظیر فلای تودی مراجعه کنید. این مجموعه، پیش فروش بلیط قطار را آغاز کرده و مسافران می‌توانند از این فرصت برای تهیه بلیط استفاده کنند. همچنین این امکان وجود دارد که بلیط هواپیما را با قیمتی اقتصادی تهیه کرده و اقامتگاه‌های موردنظر خود را نیز با حداقل قیمت رزرو کنند. برای خرید اینترنتی قطار، همین‌حالا سری به فلای تودی بزنید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × چهار =