صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : تقه زدن گیربکس دنده‌ای
ads

تقه زدن گیربکس دنده‌ای

images 1704648377 659adeb9db203

استفاده از گیربکس اتوماتیک باعث آسان‌تر شدن رانندگی برای ما شده است. با این حال این فناوری به‌روز و مدرن هم، چندان خالی از مشکل نیست و گاهی اوقات تقه‌ زدن گیربکس خودروها می‌تواند به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شود. در صورت تجربه چنین وضعیتی، باید بلافاصله نسبت به بررسی و تعمیر احتمالی آن اقدام کرد؛ زیرا در صورت جدی نگرفتن آن، مشکل می‌تواند بزرگ‌تر و اساسی‌تر شود. در این مطلب به دلایل تقه‌ زدن گیربکس اتوماتیک خودروها و موارد مرتبط به آن می‌پردازیم.

images 1704648377 659adeb979d16

دلایل تقه‌ زدن گیربکس دستی خودرو چیست؟

علت تقه‌ زدن گیربکس دستی وضعیتی است که اغلب هنگام استفاده طولانی‌مدت و روشن بودن زیاد خودرو شما رخ می‌دهد. برای این مشکل دلیل مشخصی بیان نشده و تحت شرایط و وضعیت‌های مختلف، یک عامل خاص می‌تواند مقصر این مشکل باشد؛ اما در هر صورت، هنگام تجربه چنین وضعیتی باید فورا آن را به یک تعمیرکار متخصص نشان دهید. در ادامه به بررسی دلایل این مشکل در خودروها می‌‌پردازیم.

ضعف سوپاپ و شیرهای برقی

وضعیت گیربکس اتوماتیک خودرو تا حد زیادی متاثر از روغن موجود در آن است. شیرهای برقی همراه با سوپاپ، کنترل فشار روغن را انجام می‌دهند و اگر هر یک از این بخش‌ها درگیر مشکل خاصی باشد و به درستی کار نکند، فشار روغن کافی به درون گیربکس وارد نمی‌شود و این موضوع مشکلاتی همچون تقه‌ زدن گیربکس را به‌وجود می‌آورد.

وجود اختلال در اتصالات گیربکس اتوماتیک

شل بودن اتصالات در گیربکس اتوماتیک در گذر زمان سبب استهلاک بیشتر این قسمت‌‌ها می‌شود. به احتمال زیاد این ضربه‌‌ها حتی بعد از تعمیر گیربکس اتوماتیک نیز تکرار خواهند شد. جدی نگرفتن این مشکل سبب خرابی گیربکس و دسته موتور خواهد شد.

رانندگی نامناسب و خطرناک

در بسیاری از موارد، دلیل اصلی مشکل گیربکس خودرو، نوع رانندگی صاحب آن است که سبب تقه‌ زدن گیربکس می‌شود. رانندگی با خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک شرایط خاصی دارد و البته نیازمند تجربه کافی درباره آن است. مثلا اگر فشار پا روی گاز نامنظم و ناگهانی باشد، شاهد اختلال در عملکرد گیربکس خواهیم بود.

خراب شدن شیر رادیاتور روغن

خراب بودن شیر رادیاتور از جمله مسائلی است که فرآیند خنک‌کردن روغن را مختل می‌‌کند و افزایش دمای آن را به همراه دارد. شیرهای رادیاتور در برخی خودرو‌ها الکتریکی بوده و در برخی دیگر نیز هیدرولیکی هستند. برای تعمیر گیربکس اتومات در این شرایط، حتما باید سراغ یک تعمیرگاه گیربکس اتوماتیک حرفه‌‌ای بروید.

آشنایی با مرکز زبان گات
بیشتر بخوانید

images 1704648377 659adeb988b1e

آلودگی فیلتر روغن یا ناکارآمد بودن روغن گیربکس

روغن گیربکس برای کاهش دمای قسمت‌های مختلف گیربکس استفاده می‌شود و درصورتی‌که به خوبی کار نکند، شاهد افزایش اصطکاک و بالا رفتن دما در این بخش خواهیم بود. در چنین وضعیتی رفته‌رفته بخش‌های مختلف گیربکس همچون چرخ دنده‌ها، سوپاپ‌ها، پمپ روغن و شیر‌ها دچار مشکل می‌‌‌شوند و به احتمال زیاد، شاهد تقه‌ زدن گیربکس خودرو در یک دنده خاص خواهید بود.

نشانه‌های تعمیر گیربکس خودرو

یکی از نشانه‌هایی که رویت آن در خودرو، هر کسی را به فکر تعمیر گیربکس فرو می‌برد، بحث لغزش گیربکس است. هنگامی که RPM خودرو عدد بالای 3500 را نشان دهد، این مشکل ناشی از لغزش گیربکس است. از سوی دیگر، زمانی که اتومبیل شما عمل تعویض دنده را بدون هیچ دلیل خاص و مشخصی انجام دهد، می‌توان پی برد که مشکل لغزش گیربکس وجود دارد.

در صورت رخ دادن هر یک از مشکلات ذکر شده، این احتمال وجود دارد که روغن گیربکس اتومبیل کاهش پیدا کرده باشد. این مشکل می‌تواند حتی به خاطر کهنه بودن چرخ دنده‌های گیربکس رخ دهد. در هر حال نیاز به تعمیر گیربکس با وجود شواهد ذکر شده در بالا الزامی است.

تعمیرگاه هادیلو، مرجع تخصصی تعمیر گیربکس اتوماتیک و دستی

تعمیر گیربکس اتوماتیک مسئله‌ای حساس و نیازمند تجربه و تخصص بالاست. ازآنجایی‌که تقه‌ زدن گیربکس اتوماتیک خودروها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، موضوع عیب‌یابی رایگان، ارزش و اهمیت زیادی پیدا می‌کند. تعمیرگاه گیربکس هادیلو با بیش از ۱۳ سال سابقه فعالیت و ارائه خدمات مختلف در این حوزه و همچنین بهره‌مندی از متخصصین ماهر در زمینه تخصصی گیربکس اتوماتیک می‌تواند مشکل‌گشای کار شما باشد.

تعمیرگاه هادیلو با استفاده از ابزارآلات به‌روز و تخصصی و همچنین ارائه قطعات گیربکس اتوماتیک استوک و نو، به انجام کلیه خدمات مربوط به گیربکس اتوماتیک مثل تعمیرات گیربکس، تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، تعویض قطعه و تبدیل گیربکس دنده‌ای به اتومات می‌پردازد. تعمیرگاه گیربکس هادیلو، تعمیر اکثر خودروهای مختلف از برندهای خارجی و ایرانی را نیز پوشش می‌دهد. همچنین در کنار ۶ ماه گارانتی و تحویل ۴۸ ساعته گیربکس، می‌توانید نسبت به حل مشکلات ناشی از تقه‌زدن گیربکس اتوماتیک خودرو خود نیز آسوده خاطر باشید.

images 1704648377 659adeb9db203

سخن نهایی

تقه‌ زدن گیربکس خودرو می‌تواند یک موضوع نگران‌ کننده و حساس تلقی شود؛ زیرا پرواضح است که این وضعیت یک عملکرد نامناسب را در خودروی شما نشان می‌دهد. مهم‌ترین مسئله‌ای که باید به آن توجه داشت، این است که هنگام بروز چنین مشکلاتی، سریعا به تعمیرکارهای تخصصی و باتجربه مراجعه کنید تا از وارد آمدن خسارت بیشتر و تحمیل هزینه‌های سنگین‌تر جلوگیری کنید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

سیزده + دو =