صفحه اصلی > بیوگرافی/مشاهیر و علم و فناوری : بیوگرافی بنیانگزار اپل استیو جابز
ads

بیوگرافی بنیانگزار اپل استیو جابز

استیو جابز

در سال 1976، استیو جابز با همکاری استیو وزنیاک، شرکت کامپیوتری اپل را تأسیس کرد. تحت هدایت جابز، این شرکت پیشگام مجموعه ای از فناوری های انقلابی از جمله آیفون و آی پد بود.

استیو جابز که بود؟

استیو جابز مخترع، طراح و کارآفرین آمریکایی بود که یکی از بنیانگذاران، مدیر اجرایی و رئیس شرکت اپل بود. او در سال 1955 در دو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه ویسکانسین متولد شد که او را به فرزندخواندگی رها کردند، استیو جابز باهوش بود اما بی جهت بود و ترک تحصیل کرد. قبل از تأسیس اپل با استیو وزنیاک در سال 1976، در کالج و تجربه در زمینه های مختلف فعالیت می کرد.

استیو جابز در سال 1985 شرکت را ترک کرد و استودیوی انیمیشن پیکسار را راه اندازی کرد، سپس بیش از یک دهه بعد به اپل بازگشت. محصولات انقلابی این غول فناوری، که شامل آیفون، آی‌پد و آی‌پاد می‌شود، تکامل فناوری مدرن را دیکته کرده است. جابز در سال 2011 پس از مبارزه طولانی با سرطان پانکراس درگذشت.

حقایق

نام کامل: استیون پل جابز
متولد: 24 فوریه 1955
درگذشت: 5 اکتبر 2011
محل تولد: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا
همسر: لورن پاول (1991-2011)
بچه ها: لیزا، رید، ارین و ایو
علامت نجومی: حوت

والدین و فرزندخواندگی استیو جابز

استیو جابز در 24 فوریه 1955 در سانفرانسیسکو در خانواده جوآن شیبل (بعدها جوآن سیمپسون) و عبدالفتاح “جان” جندالی، دو دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه ویسکانسین به دنیا آمد. این زوج پسر ناشناس خود را برای فرزندخواندگی واگذار کردند. جابز در دوران نوزادی توسط کلارا و پل جابز به فرزندی پذیرفته شد و استیون پل جابز نام گرفت. کلارا به عنوان حسابدار کار می کرد و پل یک کهنه سرباز گارد ساحلی و ماشین کار بود.

بیشتر بخوانید: بیوگرافی بیل گیتس

پدر زیستی جابز، جندلی، استاد علوم سیاسی سوریه بود. مادر بیولوژیکی او، شیبله، به عنوان گفتار درمانگر کار می کرد. اندکی پس از اینکه جابز برای فرزندخواندگی قرار گرفت، والدین بیولوژیکی او ازدواج کردند و صاحب فرزند دیگری به نام مونا سیمپسون شدند. جابز 27 ساله بود که توانست اطلاعات والدین بیولوژیکی خود را کشف کند.

سنین جوانی و تحصیل

استیو جابز با خانواده فرزندخوانده خود در مونتین ویو، کالیفرنیا، در منطقه ای که بعدها به نام دره سیلیکون شناخته شد، زندگی می کرد. او از کودکی کنجکاو بود، گاهی اوقات به ضرر او. به گفته مجله ساینس فوکوس بی‌بی‌سی، جابز در دوران کودکی دو بار به اورژانس منتقل شد – یک بار پس از چسباندن سنجاق به پریز برق و سوزاندن دستش، و بار دیگر به دلیل خوردن سم. مادرش کلارا تا زمانی که مهدکودک را شروع کرد به او خواندن آموخت.

به عنوان یک پسر، جابز و پدرش روی لوازم الکترونیکی در گاراژ خانواده کار می کردند. پل به پسرش نشان داد که چگونه وسایل الکترونیکی را جدا کرده و بازسازی کند، سرگرمی که اعتماد به نفس، سرسختی و قدرت مکانیکی را در جابز جوان القا کرد.

استیو جابز

استیو جابز

اگرچه استیو جابز همیشه متفکری باهوش و مبتکر بود، اما دوران جوانی او با ناامیدی از تحصیل رسمی همراه بود. جابز در مدرسه ابتدایی به دلیل کسالت یک شوخی بود و معلم کلاس چهارم او برای درس خواندن باید به او رشوه می داد. با این حال، جابز آنقدر خوب آزمایش کرد که مدیران می خواستند او را به دبیرستان بفرستند – پیشنهادی که والدینش آن را رد کردند.

جابز در حین تحصیل در دبیرستان هومستد به کلوپ کاوشگر در هیولت پاکارد پیوست. آنجا بود که برای اولین بار یک کامپیوتر دید. او حتی پس از تماس با موسس شرکت بیل هیولت و درخواست قطعات برای فرکانس شماری که در حال ساخت بود، تابستانی با HP کار کرد. در اچ پی بود که جابز نوجوانی با شریک آینده خود و بنیانگذار رایانه اپل، استیو وزنیاک، که در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی تحصیل می کرد، ملاقات کرد.

پس از دبیرستان، جابز در کالج رید در پورتلند، اورگان ثبت نام کرد. او پس از شش ماه از دانشگاه کناره گیری کرد و یک سال و نیم بعد را صرف کلاس های خلاقیت در مدرسه کرد. جابز بعدها بازگو کرد که چگونه یکی از رشته های خوشنویسی عشق او را به تایپوگرافی افزایش داد.

بیوگرافی آندره تارکوفسکی
بیشتر بخوانید

در سال 1974، جابز به عنوان طراح بازی های ویدیویی در شرکت آتاری مشغول به کار شد. چند ماه بعد، او شرکت را ترک کرد تا در هند روشنگری معنوی پیدا کند، بیشتر سفر کرد و داروهای روانگردان را آزمایش کرد.

تاسیس و ترک شرکت اپل.

در سال 1976، زمانی که جابز فقط 21 سال داشت، او و وزنیاک شرکت اپل کامپیوتر را در گاراژ خانواده استیو جابز راه اندازی کردند. استیو جابز اتوبوس فولکس واگن خود را فروخت و وزنیاک ماشین حساب علمی محبوب خود را برای سرمایه گذاری برای سرمایه گذاری کارآفرینی خود فروخت. از طریق اپل، این مردان با دموکراتیک کردن فناوری و کوچک‌تر کردن، ارزان‌تر کردن، بصری‌تر و در دسترس‌تر کردن ماشین‌ها برای مصرف‌کنندگان روزمره، انقلابی در صنعت رایانه به‌وجود آوردند.

بیشتر بخوانید: بهترین فیلم های دنی بویل

وزنیاک مجموعه‌ای از رایانه‌های شخصی کاربرپسند را طراحی کرد و – با مسئولیت بازاریابی – جابز، اپل در ابتدا این رایانه‌ها را با قیمت 666.66 دلار به بازار عرضه کرد. Apple I حدود 774000 دلار برای این شرکت درآمد داشت. سه سال پس از عرضه دومین مدل اپل، Apple II، فروش این شرکت به طور تصاعدی به 139 میلیون دلار افزایش یافت.

در سال 1980، Apple Computer به یک شرکت سهامی عام تبدیل شد و ارزش بازار آن تا پایان اولین روز معاملاتی آن 1.2 میلیارد دلار بود. با این حال، چندین محصول بعدی اپل دچار نقص‌های طراحی قابل توجهی شدند که منجر به فراخوان‌ها و ناامیدی مصرف‌کنندگان شد. IBM ناگهان از نظر فروش از اپل پیشی گرفت و اپل مجبور شد با دنیای تجاری تحت سلطه IBM/PC رقابت کند.

استیو جابز به کارشناس بازاریابی، جان اسکالی از پپسی کولا نگاه کرد تا در سال 1983 نقش مدیر عامل اپل را برعهده بگیرد. سال بعد، اپل مکینتاش را منتشر کرد و کامپیوتر را به عنوان بخشی از سبک زندگی ضد فرهنگ بازاریابی کرد: عاشقانه، جوان، خلاق. اما با وجود فروش مثبت و عملکرد برتر از رایانه های شخصی IBM، مکینتاش هنوز با IBM سازگار نبود.

اسکالی معتقد بود جابز به اپل آسیب می رساند و مدیران شرکت شروع به حذف تدریجی او کردند. جابز که در واقع با شرکتی که او بنیانگذارش بود، عنوان رسمی نداشت، به موقعیتی پرحاشیه کشیده شد و در سال 1985 اپل را ترک کرد.

ایجاد NeXT

پس از ترک اپل در سال 1985، استیو جابز شخصاً 12 میلیون دلار برای راه اندازی یک شرکت سخت افزاری و نرم افزاری جدید به نام NeXT Inc سرمایه گذاری کرد. این شرکت اولین رایانه خود را در سال 1988 معرفی کرد و جابز امیدوار بود که برای دانشگاه ها و محققان جذاب باشد. اما با قیمت پایه 6500 دلار، این دستگاه به مراتب از محدوده اکثر خریداران بالقوه خارج بود.

سیستم عامل شرکت NeXTSTEP بهتر عمل کرد و برنامه نویسان از آن برای توسعه بازی های ویدیویی مانند Quake و Doom استفاده کردند. تیم برنرز لی، که اولین مرورگر وب را ایجاد کرد، از یک کامپیوتر NeXT استفاده کرد. با این حال، این شرکت در تلاش برای جلب نظر جریان اصلی آمریکا بود و اپل در نهایت این شرکت را در سال 1996 به قیمت 429 میلیون دلار خرید.

استیو جابز و پیکسار

در سال 1986، استیو جابز یک شرکت انیمیشن سازی را از جورج لوکاس خریداری کرد که بعدها به استودیوی انیمیشن پیکسار تبدیل شد. جابز با اعتقاد به پتانسیل پیکسار، در ابتدا 50 میلیون دلار از پول خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرد.

استیو جابز

استیو جابز

این استودیو به تولید فیلم های بسیار محبوبی مانند داستان اسباب بازی (1995)، Finding Nemo (2003)، شگفت انگیزان (2004)، ماشین ها (2006)، و بالا (2009) ادامه داد. پیکسار در سال 2006 با دیزنی ادغام شد که جابز را به بزرگترین سهامدار دیزنی تبدیل کرد. تا ژوئن 2022، فیلم‌های پیکسار مجموعا 14.7 میلیارد دلار در باکس آفیس جهانی فروش داشتند.

بیوگرافی جورج دبلیو بوش
بیشتر بخوانید

بازگشت به اپل و طراحی مجدد

در سال 1997، استیو جابز به عنوان مدیر عامل اپل به سمت خود بازگشت. همانطور که جابز باعث موفقیت اپل در دهه 1970 شد، او در دهه 1990 شرکت را احیا کرد.

استیو جابز با تیم مدیریتی جدید، گزینه های سهام تغییر یافته و دستمزد سالانه 1 دلاری که توسط خود تحمیل شده بود، اپل را به مسیر خود بازگرداند. محصولات مبتکرانه جابز مانند iMac، کمپین های برندسازی موثر و طراحی های شیک بار دیگر توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کرد.

در سال‌های بعد، اپل محصولات انقلابی مانند مک‌بوک ایر، آی‌پاد و آیفون را معرفی کرد که همگی تکامل فناوری را دیکته کردند. تقریباً بلافاصله پس از عرضه یک محصول جدید اپل، رقبا برای تولید فناوری های مشابه تلاش کردند. برای نشان دادن محصولات گسترده خود، این شرکت رسماً در سال 2007 نام تجاری اپل را تغییر داد.

گزارش‌های سه‌ماهه اپل در آن سال بهبود قابل‌توجهی داشت: ارزش سهام ۱۹۹.۹۹ دلار در هر سهم بود که در آن زمان رکوردشکنی بود و این شرکت به سود خیره‌کننده ۱.۵۸ میلیارد دلاری، ۱۸ میلیارد دلار مازاد در بانک، و بدهی صفر به رخ می‌کشید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ راز موفق شدن در کار و زندگی

در سال 2008، با افزایش فروش آیتونز و آی پاد، اپل پس از Walmart به دومین خرده فروش موسیقی در آمریکا تبدیل شد. اپل همچنین در فهرست فورچون از تحسین‌شده‌ترین شرکت‌های آمریکا در رتبه اول قرار گرفته است و همچنین رتبه اول را در بین شرکت‌های Fortune 500 از نظر بازده به سهامداران کسب کرده است.

اپل از سال 2007 تاکنون ده ها نسخه از آیفون را منتشر کرده است. در فوریه 2023، یک گوشی نسل اول بدون بسته بندی در حراجی به قیمت بیش از 63000 دلار فروخته شد.

دارای مالی

طبق گزارش فوربس، دارایی خالص استیو جابز کمی قبل از مرگش در سال 2011 به 8.3 میلیارد دلار رسید. سلبریتی خالص ورث تخمین می‌زند که این ثروت به 10.2 میلیارد دلار برسد.

ارزش بازار اپل در ژانویه 2022 به 3 تریلیون دلار رسید، به این معنی که سهام اولیه جابز در این شرکت از سال 1980 حدود 330 میلیارد دلار ارزش داشت – به اندازه ای که اگر زنده بود، او را به راحتی به ثروتمندترین فرد جهان نسبت به ایلان ماسک بنیانگذار تسلا تبدیل کرد. . اما بر اساس گزارش نیویورک پست، جابز در سال 1985، تمام سهام اپل را به جز یکی فروخت.

بیشتر دارایی خالص جابز از سهم تقریباً 8 درصدی دیزنی حاصل شد که او با فروش پیکسار در سال 2006 به دست آورد. بر اساس ارزش دیزنی در سال 2022، این سهم – که او به همسرش واگذار کرد – 22 میلیارد دلار ارزش دارد.

همسر و فرزندان

استیو جابز و لورن پاول در 18 مارس 1991 ازدواج کردند. این زوج در اوایل دهه 1990 در مدرسه بازرگانی استنفورد، جایی که پاول دانشجوی MBA بود، آشنا شدند. آنها با سه فرزند خود در پالو آلتو زندگی کردند: رید (متولد 22 سپتامبر 1991)، ارین (متولد 19 اوت 1995) و ایو (متولد 9 ژوئیه 1998).

استیو جابز

استیو جابز

استیو جابز همچنین در 17 مه 1978، زمانی که او 23 سال داشت، پدر دختری به نام لیزا برنان-جابز با دوست دخترش کریسان برنان داشت.

او در اسناد دادگاه پدری دخترش را انکار کرد و ادعا کرد که او عقیم است. لیزا در کتاب خاطراتش Small Fry نوشت که آزمایش‌های DNA نشان می‌دهد که او و جابز در سال 1980 همسان بودند و او باید شروع به پرداخت هزینه‌های پدری به مادرش که از نظر مالی دچار مشکل شده بود، کند. جابز تا 7 سالگی با دخترش رابطه برقرار نکرد.

وقتی لیزا نوجوان بود، برای زندگی با پدرش آمد. در سال 2011، جابز گفت: “من کارهای زیادی انجام داده ام که به آنها افتخار نمی کنم، مانند باردار کردن دوست دخترم در 23 سالگی و روشی که با آن رفتار کردم.”

بیوگرافی دوآ لیپا
بیشتر بخوانید

تشخیص سرطان پانکراس و چالش های سلامتی

در سال 2003، استیو جابز متوجه شد که دارای یک تومور عصبی غدد درون ریز است، یک نوع نادر اما قابل عمل از سرطان پانکراس. جابز به جای انتخاب فوری جراحی، رژیم غذایی پسکو-گیاهخواری خود را در حالی که گزینه های درمانی شرقی را بررسی می کرد، تغییر داد.

به مدت 9 ماه، استیو جابز جراحی را به تعویق انداخت و هیئت مدیره اپل را عصبی کرد. مدیران اجرایی نگران این بودند که اگر اخباری مبنی بر بیمار بودن مدیرعامل منتشر شود، سهامداران سهام خود را از بین ببرند. اما در نهایت، محرمانه بودن جابز بر افشای سهامداران اولویت داشت.

در سال 2004، جابز یک عمل جراحی موفقیت آمیز برای برداشتن تومور پانکراس انجام داد. جابز در سال‌های بعد کمی در مورد سلامتی خود فاش کرد.

در اوایل سال 2009، گزارش‌هایی در مورد کاهش وزن جابز منتشر شد، برخی پیش‌بینی می‌کردند که مشکلات سلامتی او بازگشته است، از جمله پیوند کبد. جابز در پاسخ به این نگرانی ها اظهار داشت که با عدم تعادل هورمونی روبرو است. چند روز بعد به مرخصی شش ماهه رفت.

استیو جابز در یک پیام ایمیلی به کارمندان گفت «مسائل مرتبط با سلامتی او پیچیده‌تر از آن چیزی است که او فکر می‌کرد»، سپس تیم کوک، مدیر اجرایی وقت اپل را به‌عنوان «مسئول عملیات روزانه اپل» معرفی کرد.

پس از نزدیک به یک سال دوری از کانون توجه، جابز یک سخنرانی کلیدی در یک رویداد فقط دعوت شده اپل در 9 سپتامبر 2009 ایراد کرد. او در بیشتر سال 2010 به عنوان استاد تشریفات، که شامل رونمایی از iPad بود، خدمت کرد.

در ژانویه 2011، استیو جابز اعلام کرد که به مرخصی پزشکی می رود. در ماه آگوست، او از سمت مدیرعاملی اپل استعفا داد و زمام امور را به کوک سپرد.

مرگ و آخرین کلمات

استیو جابز در 5 اکتبر 2011 در سن 56 سالگی در خانه خود در پالو آلتو، کالیفرنیا درگذشت. علت رسمی مرگ او ایست تنفسی مربوط به سالها مبارزه او با سرطان پانکراس ذکر شد.

نیویورک تایمز گزارش داد که در آخرین هفته‌های زندگی، جابز آنقدر ضعیف شده بود که به سختی از پله‌های خانه‌اش بالا رفت. با این حال، او توانست با برخی از همکاران قدیمی خود از جمله باب ایگر، مدیرعامل دیزنی خداحافظی کند. با زندگی نامه او صحبت کنید. و در مورد رونمایی از آیفون 4 اس به مدیران اپل مشاوره ارائه دهید.

در مداحی برای استیو جابز ، خواهر مونا سیمپسون نوشت که درست قبل از مرگ، استیو جابز برای مدت طولانی به خواهرش، پتی، سپس همسر و فرزندانش نگاه کرد، سپس از کنار آنها گذشت و آخرین کلمات خود را گفت: “اوه وای. اوه وای. اوه وای.”

نزدیکترین خانواده و دوستان استیو جابز او را در یک گردهمایی کوچک به یاد آوردند، سپس در 16 اکتبر، مراسم خاکسپاری جابز در محوطه دانشگاه استنفورد برگزار شد. از شرکت کنندگان قابل توجه می توان به بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت اشاره کرد. خواننده جوآن بائز که زمانی با استیو جابز قرار داشت. ال گور معاون سابق رئیس جمهور؛ بازیگر تیم آلن; و روپرت مرداک، رئیس News Corporation.

استیو جابز در یک قبر بی نشان در پارک یادبود آلتا مسا در پالو آلتو دفن شده است. پس از اکران فیلم استیو جابز در سال 2015، طرفداران برای یافتن این مکان به گورستان رفتند. از آنجایی که گورستان اجازه ندارد مکان قبر را فاش کند، بسیاری از آنها پیام هایی را برای جابز در یک کتاب یادبود گذاشتند.

فیلم و کتاب در مورد استیو جابز

استیو جابز قبل از مرگش به نویسنده و روزنامه نگار والتر آیزاکسون اجازه داد تا زندگی نامه رسمی خود را بنویسد. جابز بیش از 40 مصاحبه با ایزاکسون داشت که با بیش از 100 نفر از خانواده، دوستان و همکاران جابز نیز صحبت کرد. استیو جابز که در ابتدا برای تاریخ انتشار در نوامبر 2011 برنامه ریزی شده بود، در 24 اکتبر، درست 19 روز پس از مرگ جابز، وارد بازار شد.

بیوگرافی برتولت برشت
بیشتر بخوانید

زندگی استیو جابز موضوع دو فیلم مهم بوده است. اولین آن که در سال 2013 منتشر شد، به سادگی جابز نام داشت و اشتون کوچر در نقش جابز و جاش گاد در نقش استیو وزنیاک، بنیانگذار اپل، بازی کردند.

بیشتر بخوانید: جملات انگیزشی؛ ۲۵ جمله‌ای که خواندن‌شان یک روز پرانرژی

وزنیاک در سال 2013 به The Verge گفت که با او تماس گرفته شد تا روی فیلم کار کند، اما نتوانست این کار را انجام دهد، “من یک فیلمنامه را تا جایی که می‌توانستم خواندم و احساس کردم که کار مزخرفی است.” اگرچه او بازیگران را تحسین کرد، اما به Gizmodo گفت که احساس می کند شخصیت او و جابز به درستی به تصویر کشیده نشده است.

در عوض، وزنیاک با سونی پیکچرز در فیلم دوم، استیو جابز، که از بیوگرافی ایزاکسون اقتباس شده و در سال 2015 منتشر شد، کار کرد. مایکل فاسبندر در نقش جابز و ست روگن در نقش وزنیاک بازی کردند. فاسبندر نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد و کیت وینسلت همبازی اش برای بازی در نقش مدیر بازاریابی اپل و نکست، جوانا هافمن، نامزد بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد.

در سال 2015، الکس گیبنی، فیلمساز، زندگی و میراث جابز را در مستند استیو جابز: مردی در ماشین بررسی کرد.

استیو جابز

استیو جابز

نقل قول ها

آیا می خواهید بقیه عمر خود را صرف فروش آب قندی کنید یا می خواهید فرصتی برای تغییر دنیا داشته باشید؟ [دعوت مشاغل از یک مدیر اجرایی برای پیوستن به اپل]
دزد دریایی بودن بهتر از پیوستن به نیروی دریایی است.

از دیدگاه من… علم و علوم کامپیوتر یک هنر لیبرال است. این چیزی است که همه باید بدانند که حداقل چگونه از آن استفاده کنند و در زندگی خود از آن استفاده کنند.

در DNA اپل است که فناوری به تنهایی کافی نیست. این فناوری است که با هنرهای لیبرال پیوند خورده است، با علوم انسانی پیوند خورده است که به ما نتیجه ای می دهد که قلب ما را به آواز می اندازد.

یک جمله قدیمی وین گرتزکی وجود دارد که من آن را دوست دارم – “من به جایی که می خواهم اسکیت بزنم، نه جایی که بوده است” – و ما همیشه در اپل سعی کرده ایم این کار را انجام دهیم.

شما نمی توانید فقط از مشتریان بپرسید که چه می خواهند و سپس سعی کنید آن را به آنها بدهید. تا زمانی که آن را بسازید، آنها چیز جدیدی می خواهند.

من فکر می‌کنم که انسان‌ها اساسا ابزارساز هستند و کامپیوتر برجسته‌ترین ابزاری است که تا به حال ساخته‌ایم.

شما فقط بهترین محصولی را که می توانید تولید می کنید، و تا زمانی که احساس نکنید درست است آن را بیرون نمی گذارید.

با آی پاد، گوش دادن به موسیقی دیگر هرگز مثل قبل نخواهد بود.

چیزها نباید دنیا را تغییر دهند تا مهم باشند.

من تمام فناوری خود را با یک بعدازظهر با سقراط عوض می کردم.

اگر می خواهید به عنوان یک هنرمند زندگی خود را به شیوه ای خلاقانه زندگی کنید، نباید زیاد به گذشته نگاه کنید. شما باید حاضر باشید هر کاری که انجام داده اید و هر کسی که بوده اید را بردارید و آنها را دور بریزید.

ثروتمندترین مرد قبرستان بودن برای من مهم نیست. شب‌ها به رختخواب می‌روم و می‌گویم ما کار فوق‌العاده‌ای انجام داده‌ایم – این چیزی است که برای من مهم است.

من دوست دارم باور کنم که زندگی پس از مرگ وجود دارد. من دوست دارم باور کنم که خرد انباشته شده نه تنها با مرگ شما ناپدید می شود، بلکه به نوعی، دوام می آورد. اما شاید درست مثل یک کلید روشن/خاموش و کلیک باشد—و شما رفته اید. شاید به همین دلیل است که من دوست نداشتم سوئیچ های روشن/خاموش را در دستگاه های اپل قرار دهم.

دیدگاهتان را بنویسید

5 + 11 =