صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد انیمیشن Finding Nemo | جستوجو برای نمو
ads

نقد انیمیشن Finding Nemo | جستوجو برای نمو

انیمیشن Finding Nemo
کارگردان: اندرو استانتون، لی آنکریچ
بازیگران: آلبرت بروکس، الن دی جنرس، الکساندر گولد

در جستجوی نمو همه عناصر سرگرم کننده معمول سبک انیمیشن پیکسار را دارد. این فیلم کمدی و شگفت انگیز داستان اسباب بازی، انجمن هیولاها یا زندگی حشرات را دارد. و او با استفاده از رنگ‌ها و شکل‌ها زیبایی غیرمنتظره‌ای به کارش زیبایی بخشید و به یکی از معدود فیلم‌هایی تبدیل شد که می‌خواهم از ردیف اول سینما تماشا کنم و بگذارم همه آن تصاویر، مرزهای قابل مشاهده، شسته و گرفته شوند.

همچنین. فیلم تقریباً به طور کامل در زیر دریا، در دنیای رنگارنگ ماهی‌های استوایی (گیاهان و جانوران آب گرم) در سواحل استرالیا اتفاق می‌افتد. استفاده منحصربه‌فرد فیلم از رنگ، شکل و حرکت، تماشای جلوه‌های بصری فیلم را جدا از داستانش به خودی خود تجربه‌ای لذت‌بخش کرده بود.

با وجود تمامی زبایی های بصری، یک داستان  وجود دارد. یکی از آن داستان‌های خلاقانه‌ای که پیکسار از آن برای درگیر نگه‌داشتن بچه‌ها با هیجان استفاده می‌کند و در عین حال می‌تواند بزرگسالان را با طنز تلخ انسانی‌اش سرگرم کند.

انیمیشن Finding Nemo

انیمیشن Finding Nemo

پدری محتاط و پسری کنجکاو و سر به هوا

 این فیلم درباره ماجرای نمو کوچک است. دلقک ماهی که با باله های کوچکتر از حد معمولی و کنجکاوی بیش از حد متولد شده. پدرش مارلین به شدت نگران اوست زیرا نمو تنها چیزی است که برایش باقی مانده است. مادرش توسط یک ماهی باراکودا به همراه تمام تخم هایش کشته شد.

وقتی نمو می خواهد برای اولین بار به مدرسه برود، مارلین به او هشدار می دهد که در کلاس بماند و از خطر دوری کند و به آب های عمیق نرود، اما نمو همه چیز را فراموش می کند. و در نهایت، در یک آکواریوم آبی متعلق به یک دندانپزشک در سیدنی اتفاق گرفتار می شود. مارلین شجاعانه همه جا را شنا می کند تا پسر گمشده اش را پیدا کند و در طول مسیر توسط ماهی آبی به نام «دوری» به او کمک می کند. دور از چشمان درشتی که مارلین در طول راه متوجه آنها می شود!

صداپیشگان

صداگذاری این کاراکترها توسط بازیگرانی انجام شده که رفتارهای بازیگری آن ها برای همه ما شناخته شده است. من بیشتر صداها را تشخیص دادم که متعلق به چه کسی هستند، اما حتی صداهای ناشناخته هم رفتار های نقش های گذشته شان در فیلم ها را همراه خود دارند و اینگونه است که به نوعی ماهی ها هم شخصیت انسانی به خود گرفته اند.

نقد و بررسی فیلم How To Blow Awesome از سینمای مستقل
بیشتر بخوانید

برای مثال مارلین که توسط آلبرت بروکس صداگذاری شده به عنوان یک شخصیت بیش از اندازه حامی، عصبی و نگران و «دوری» با بازی الن دو جنرس به عنوان یک شخصیت مفید، شاد با مشکل ذهنی( او با حافظه کوتاه مدتش مشکل دارد) نشان داده می شوند.

انیماتورهای کامپیوتری پیکسار که توسط نویسنده و کارگردان اندرو استنتون مدیریت شده اند، دنیای زیر آبی را به تصویر کشیده اند که تیره و تاریک است، درست همان گونه که باید باشد.

ما در دنیای زیر آب دید تیز و واضحی نداریم یا اینکه نمی توانیم دوردست ها را ببینیم و به همین دلیل، خطرات خیلی سریع اتفاق می افتند و همه چیز نوعی لطافت متمرکز را دارد. یک چیز رویا گونه در مورد جلوه های تصویری انیمیشن Finding Nemo وجود دارد؛ چیزی که به خیال پردازی هامان در مورد غواصی رنگ واقعیت می بخشد.

انیمیشن Finding Nemo

انیمیشن Finding Nemo

بزرگترین اثر فیلم، انتقال نمو از دریا به مخزن بزرگ در مطب دندانپزشکی است. اینجا جایی است که با دیگر اسیران آکواریوم آشنا می شوید. به عنوان مثال، ماهی آفریقایی جیل (با صدای ویلم دافو) که قصد فرار دارد. حالا انگار ماهی فرصت فرار از آکواریوم مطب، بیرون رفتن از پنجره، عبور از بزرگراه و رسیدن به دریا را ندارد، اما هیچ نگاه حساب شده ای قبل از ابتکار و هوش ماهی وجود ندارد.

این موجودات مخصوصاً حالا که از دنیای بیرون همدستی پیدا کرده اند. پلیکان با صداپیشگی جفری راش. ممکن است فکر کنید پلیکان ها به جای نجات ماهی، ماهی می خورند. اما در این فیلم برخی از شخصیت ها به طرز عالی به گیاهخواری روی آوردند.

به عنوان مثال، زمانی که مارلین و دوری به سفر خود می‌روند، با سه موجود گوشتخوار روبرو می‌شوند که فصلی را در فیلم به نام ماهی‌خوار مشخص می‌کنند و این موجودات مدام این جمله را تکرار می‌کنند تا هرگز فراموش نکنند که ماهی نباید به آن غذا داد.

حرف اخر

صحنه ابتدایی انیمیشن Finding Nemo کمی گیج کننده است، اما آن موقع است که متوجه می شوید فیلم در مورد ماهی است، نه انسان (یا اسباب بازی، هیولا یا ماهی های دیگر بر اساس شخصیت های انسانی).

نقد فیلم شبی که ماه کامل شد
بیشتر بخوانید

اما، البته، صنعت انیمیشن مدت‌هاست که تشخیص داده است که می‌توان از انواع دیگر موجودات برای به تصویر کشیدن شخصیت‌های انسانی استفاده کرد و اهمیت ماهی در این زمینه به دلیل توجهی است که به میکی موس، دانلد داک و بامبی شده است. به همان سرعتی که رشد کرد وقتی انیمیشن مانند انیمیشن Finding Nemo را مرور می‌کنم، می‌دانم که اکثر مخاطبان اصلی (یعنی بچه‌ها) نظرات را نمی‌خوانند.

انیمیشن Finding Nemo

انیمیشن Finding Nemo

پدر و مادرشان در حال خواندن کتاب هستند. برای آنها و سایر بزرگسالان بدون فرزند، انیمیشن Finding Nemo  یک تجربه سرگرم کننده برای بزرگسالان است. این فیلم حاوی چیزهای زیادی است که ما می توانیم آنها را درک کنیم، اما کودکان نمی توانند آن ها را درک کنند، مانند پیچیدگی و مشکلات روحی شخصیت آلبرت بروکس و زیبایی نقاشی هایی که موجودات مختلف را به تصویر می کشد که به اندازه زیبایی ماهی شگفت انگیز است.

یک طنز نامفهوم . داخل آکواریوم. موضوع جدیدی که برای این فیلم جای تحسین دارد این است که در حالی که در اکثر انیمه ها مادر شخصیت اصلی است، این بار پدر شخصیت اصلی داستان است.

دیدگاهتان را بنویسید

یک × 5 =