صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن و مرد【قانون جدید】
ads

بررسی عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن و مرد【قانون جدید】

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

چکیده : مهریه یکی از مهم ترین حق زن در قانون اساسی است که می تواند در هر زمان که بخواهد به دادگاه مراجعه کرده  آن را اجرا گذاشته و طلب نماید، اما برای برخی سوال است که سوالات قاضی در دادگاه مهریه چیست و نحوه دفاع در دادگاه مهریه چگونه است؟ در جواب این سوال باید این نکته را ذکر کنیم که اگر زنی بخواهد مهریه خود را طلب نماید باید به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و درخواست مهریه را ثبت نماید

عواقب اجرا گذاشتن مهریه

مهریه که در زمان کهن تر به آن کابین و یا صداق نیز گفته می شد، حق قانونی و شرعی زن است. هنگامی که خطبه عقد بین زن و مرد خوانده می شود مرد موظف به پرداخت مهریه می شود در ادامه مطلب به بررسی موضوعات مهمی از جمله عواقب اجرا گذاشتن مهریه و به مطالب مفید دیگری که در طلب مهریه می تواند کمک بزرگی به شما کند میپردازیم، همچنین شما می توانید با مراجعه به وکیل از راه های اجرا گذاشتن مهریه تان مطلع شوید، در ادامه با ما همراه باشید.

اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

ابتدا قبل از اینکه به بررسی موضوع مهریه بدون طلاق بپردازیم باید بیشتر در مورد مهریه و انواع آن اطلاعات کسب کنیم، مهریه به دو دسته تقسیم بندی می شود، مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالاستطاعه در مطالب ذیل بیشتر درباره آنها توضیح می دهیم:

  • مهریه عندالمطالبه به مهریه ای گفته میشود که بعد از جاری شدن خطبه عقد، مرد موظف به پرداخت آن به زن می شود و یا زن در هر زمانی که بخواهد می تواند این مهریه را طلب نماید.
  • مهریه عندالاستطاعه برخلاف مهریه عندالمطالبه، مهریه عندالاستطاعه طبق توانایی مالی مرد محاسبه می شود، این موضوع به این معناست که زن نمی تواند هر موقع که می خواهد مهریه اش را طلب نماید و مرد هر زمانی که توانایی پرداخت مهریه به زن را داشته باشد میتواند آن را پرداخت کند.

اغلب افراد فکر می کنند که فقط در پایان زندگی مشترک می توانند مهریه خود را طلب کنند، اما این فکر کاملا اشتباه است اخذ مهریه حتی در طول زندگی مشترک نیز امکان پذیر است در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا راه های اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق را مورد بررسی قرار دهیم:

  • همانطور که میدانید مهریه حق قانونی زن محسوب میشود و می تواند هر موقع که می خواهد آن را طلب کند.
  • همانطور برای گرفتن مهریه حتما لازم نیست که طلاق بین زن و شوهر شکل بگیرد، آنها می توانند طبق توافقی که بینشان انجام شده، زن در هر زمانی که بخواهد اقدام به اخذ مهریه خود کند.
  • زن میتواند مدارکی که شامل لیست تمامی اموال شوهر خود است را به دادگاه ارائه داده تا بتواند از تمامی اموال همسرش بهره مند شود.
  • همینطور زوجه میتواند با مراجعه به بهترین وکیل تبریز از شرایط گرفتن مهریه بدون طلاق مطلع شود.
چرا خرید آنلاین و خرید اینترنتی آینده‌ی خرید کردن را متحول می‌کند؟
بیشتر بخوانید

اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق

سوالات قاضی در دادگاه مهریه

مهریه یکی از مهم ترین حق زن در قانون اساسی است که می تواند در هر زمان که بخواهد به دادگاه مراجعه کرده  آن را اجرا گذاشته و طلب نماید، اما برای برخی سوال است که سوالات قاضی در دادگاه مهریه چیست و نحوه دفاع در دادگاه مهریه چگونه است؟ در جواب این سوال باید این نکته را ذکر کنیم که اگر زنی بخواهد مهریه خود را طلب نماید باید به دفتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کرده و درخواست مهریه را ثبت نماید یا روش دیگری که زن میتواند درخواست مهریه کند این است که مستقیما به دادگاه مراجعه کرده قاضی در مورد مقدار مهریه تصمیم گیری کند.

اما نکته حائز اهمیت این است که در دادگاه مهریه چه سوالاتی از طرف قاضی پرسیده می شود؟ در صورتی که مهریه عندالمطالبه باشد قاضی سخت گیری نکرده و سوالات جزئی میپرسد، اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد ویا زنی مهریه را از قبل به شوهر بخشیده باشد اما پشیمان شده باشد و یا مرد در طول زندگی مشترک مهریه زن را پرداخت کرد باشد، روند پرونده دچار پیچیدگی می شود. در ادامه برخی از مهم ترین سوالات قاضی در دادگاه مهریه  را بررسی میکنیم:

  • اگر مهریه عندالمطالبه باشد سوالات قاضی مبنی بر مهریه به این صورت است، قاضی از مرد سوال میکند که آیا در طول زندگی مشترک مهریه همسرش را داده است یا خیر، و از زن می پرسد که آیا مهریه ای اخذ کرده است یا خیر؟
  • و همچنین اگر مهریه عندالاستطاعه باشد سوال قاضی از مرد در مورد مقدار اموال است که طبق آن مهریه زن قسط بندی میشود، همچنین در مورد اینگونه از مهریه باید گفت که زن باید اسنادی مبنی بر مقدار اموال شوهر به دادگاه ارائه داده تا قاضی بتواند از پایمال شدن حق زوجه جلوگیری کند.
  • اگر زنی مهریه خود را با رضایت کامل به مرد بخشیده باشد و حال مدعی مهریه شده باشد مرد باید مدرکی دال بر ثابت کردن این موضوع به دادگاه ارائه دهد، این مدارک شامل ارائه اسنادی که این امر را ثابت کند و وجود شاهدانی که به این امر واقف هستند، در دادگاه الزامی است، در خصوص ابراء مهریه توسط زن و پشیمانی از بخشیدن مهریه در این باره توسط قاضی پذیرفته نمیشود و زن باید بتواند در دادگاه ثابت کند که از سوی مرد دچار فشار اجباری قرار گرفته است در اینصورت است که زن می تواند دوباره مهریه ابراء شده خود را اخذ نماید.
آیا نمایندگی جنرال گلد خدمات نصب ارائه می‌دهد؟
بیشتر بخوانید

عواقب به اجرا گذاشتن مهریه

همانطورکه در مطالب بالا نیز بسیار به آن اشاره شده این است که مهریه حق قانونی زن است و میتواند هر زمان که بخواهد آن را طلب نماید، اما این اجرا گذاشتن مهریه اصولا با عواقب و پیامد هایی برای زن و مرد همراه است، یکی از عواقبی که اجرا گذاشتن مهریه توسط زوجه برای زن و مرد به همراه دارد می توان به تنش و حتی طلاق بین زوجین اشاره کرد، زیرا برخی از آقایان با خودت فکر میکنند که زن فقط در زمان طلاق می تواند مهریه خود را مطالبه کند در ادامه به برخی از عواقب به اجرا گذاشتن مهریه می پردازیم:

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای مرد:

  • توقیف اموال مرد: اگر مهریه عندالمطالبه باشد بلافاصله بعد از ثبت درخواست گرفتن مهریه توسط زن اموال مرد توقیف شده و به آن 10 روز مهلت میدهند تا مهریه زن را پرداخت کند، اگر در طول این مدت مهریه ای به زن پرداخت نشود اموال مرد به مزایده گذاشته می شود و به فروش میرسد تا مهریه زن پرداخت شود، بعد از اینکه مهریه زن از اموال فروش رفته پرداخت شد مابقی مال به مرد برگردانده میشود.
  • درخواست اعسار مهریه: مرد برای اینکه  مهریه را یکجا پرداخت نکند اموال خودش رابه نام شخص دیگری انتقال می دهد و درخواست اعسار برای پرداخت مهریه میکند، اعسار مهریه به شخصی تعلق می گیرد که دسترسی به اموال خود نداشته و یا شرایط مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، در اینصورت از دادگاه مهلت گرفته و یا پرداخت مهریه را قسطی میکند.
  • ممنوع الخروج شدن مرد: هنگامی که زن مهریه خود را به اجرا میگذارد می تواند از دادگاه حکم ممنوع الخروج کردن مرد و یا حکم بازداشت مرد را خواستار شود، در اینصورت مرد باید تا زمان پذیرش درخواست اعسار مهریه در بازداشت باشد.

عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن:

  • اگر زنی بخواهد مهریه خود را به اجرا بگذارد باید تمامی هزینه های دادرسی را پرداخت کند، در صورتی که زن از طریق مراجع قضایی خواستار اخذ مهریه شود علاوه بر اینکه زمان زیادی را صرف میکند هزینه بالایی را باید پرداخت کند که خودش یک معضل برای زن به حساب می آید.
  • در صورت اجرا گذاشتن مهریه توسط زن ابتدا زن باید مبلغ 200 میلیون ریال معادل 20 میلیون تومن یعنی 3.5٪ درصد از مهریه خودش را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کند.
  • اگر زنی از طریق ثبت اسناد مطالبه مهریه اش را درخواست کند ممکن است دچار ضرر نیز شود، به دلیل اینکه ثبت اسناد قیمت سکه را به روز محاسبه نکرده و قیمت سکه را در زمانی که حکم وصول مهریه اجرا شده است محاسبه میکند.
فوتبال‌ دستی، ورزش یا سرگرمی؟
بیشتر بخوانید

سوالات قاضی در دادگاه مهریه

سخن پایانی

مقاله به پایان رسید، در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در زمینه عواقب اجرا گذاشتن مهریه برای زن و مرد و همچنین سوالات قاضی در جلسه دادگاه مهریه، اجرا گذاشتن مهریه بدون طلاق را برایتان به نگاشتن در آوریم امیدوارم مطالب برایتان مفید واقع شده باشد تشکر که وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دادید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

1 × 3 =