صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : چرا بیشتر درمانگاه های دندانپزشکی شبانه روزی، واقعا ۲۴ ساعته نیستند؟
ads

چرا بیشتر درمانگاه های دندانپزشکی شبانه روزی، واقعا ۲۴ ساعته نیستند؟

معرفی دندانپزشکی شبانه روزی 24 ساعته

چکیده : تصور کنید در نیمه‌های شب، دندان شما دچار آسیبی جدی شده و یا درد، اجازه خوابیدن به شما ندهد. شاید هم به دلیل سفر یا مشغولیت خاصی ناچار باشید به سرعت یک متخصص دندانپزشک، مثل جراح فک و صورت شبانه روزی پیدا کنید. در این صورت چه خواهید کرد؟

مواجهه با درد دندان شدید شبانه و ناگهانی برای هرکسی ناراحت‌کننده است. اما بدتر از آن، پیدانکردن یک دندانپزشکی شبانه روزی مطمئن (مثل درمانگاه‌های وزارت بهداشت یا کلینیک‌های شبانه روزی باسابقه مثل اینجا) با حضور متخصص در ساعات پس از نیمه‌شب در شهری مثل تهران است. در واقع پیدا نکردن یک دندانپزشکی شبانه روزی در تهران تجربه‌ای که خیلی از افراد ممکن است آن را تجربه کرده باشند و اضطراب آن ساعات را هرگز از خاطر نبرند.

اوضاع وقتی بدتر می‌شود که وقتی با بسیاری از کلینیک‌های به اصطلاح شبانه‌روزی تماس میگیرید، یا ساعات کاری شبانه خود را به ۲ یا ۳ بامداد محدود کرده‌اند و یا اصولا متخصصی در کلینیک حضور ندارد.

آیا تا به حال در نیمه های شب اورژانس دندانپزشکی داشته اید تا متوجه شوید که کلینیک دندانپزشکی که همیشه به آن مراجعه می کنید تعطیل است؟ خب، این دقیقاً همان چیزی است که چند ماه پیش برای من اتفاق افتاد. تجربه ترسناکی بود.

تجربه از علیرضا مجیدی، یک پزشک

کدام کلینیک دندانپزشکی باز است؟ راهنمای پیدا کردن دندانپزشکی واقعا ۲۴ ساعته در تهران

کلینیک‌های دندانپزشکی شبانه روزی، با ارائه خدمات درمانی در تمامی ساعات شبانه روز و ایجاد دسترسی فوری به درمان‌های دندانپزشکی می‌توانند چاره کار خیلی از مردم باشند. از دردهای ناگهانی و آسیب‌های جدی شبانه به دندان‌ها گرفته تا افرادی که به دلیل کمبود وقت در ساعات عادی مدت‌هاست که نمی‌توانند به کلینیک‌های دندانپزشکی عادی مراجعه کنند.

کلینیک‌های شبانه روزی علاوه بر اینکه توانایی درمان درد دندان در اثر تروما یا عفونت و دیگر اورژانس‌های دندانپزشکی را دارند، به افراد امکان می‌دهند تا در زمان‌هایی که دسترسی به مراکز دندانپزشکی محدود است (مثل ایام تعطیلات عید یا دیگر تعطیلات رسمی)، از خدمات تخصصی بهره‌مند شوند.

به همین دلیل در این مقاله از وب سایت بامدادی ها تصمیم گرفتیم راهنمایی برای انتخاب خدمات درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی برای شما تهیه کنیم

راهنمای خرید کیس گیمینگ ارزان
بیشتر بخوانید

چطور یک کلینیک دندانپزشکی مطمئن پیدا کنیم؟ راهنمای گام به گام

معمولا مهمترین مشکلی که در انتخاب درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی وجود دارد، کمبود اورژانس دندانپزشکی شبانه روزی در تهران نیست. چرا که در حال حاضر بسیاری از دندانپزشکی‌ها حتی در شهرستان‌های کوچک هم در نام خود به درمان فوری دندان درد شبانه اشاره کرده‌اند. مشکل از جایی آغاز می‌شود که:

  1. راهی برای بررسی سطح کیفی و تخصص کلینیک وجود ندارد.
  2. اطلاعی از امکانات رفاهی و تجهیزات دندانپزشکی در دسترس نیست.

متأسفانه بسیاری از اطلاعاتی که درباره نظرات مردم درباره مراکز دندانپزشکی شبانه روزی تهران روی پلتفرم‌های مثل ***!دکتر و ***۲۴ و حتی نظرات نقشه گوگل وجود دارد، توسط کاربران واقعی نوشته نشده‌اند. همچنین برخی از امکانات مورد نیاز، اصولا امکان برآورده شدن توسط کلینیک را نداشته و یا نادیده گرفته شده‌اند. امکاناتی مثل:

  • خدمات درمانی مناسب اطفال و بزرگسالان
  • کامل بودن تجهیزات کلینیک
  • طرف قرارداد با بیمه‌های مختلف
  •  نوبت‌دهی اورژانسی
  • فضای بازی برای نگهداری کودکان
  • موقعیت مکانی و دسترسی‌پذیری راحت
  • امکانات رفاهی مناسب مثل پارکینگ و آسانسور
  • تامین امنیت ساختمان کلینیک
  • 24 ساعته بودن خدمات با حضور متخصص

images 1696690066 65216f92998a3

خدمات درمانی مناسب اطفال و بزرگسالان

دندان درد شبانه می‌تواند والدین کودکان خردسال واقعا نگران کند. مهم نیست که درد دندان شدید شبانه برای کودک شما اتفاق افتاده است (که در این صورت بعید است بتوانید کار را به فردا موکول کنید) بلکه حتی زمانی که خود والدین به درمان‌های دندانپزشکی نیاز دارند، بزرگترین نگرانی آن‌ها جایی برای نگهداری کودک است. به همین دلیل توجه درمانگاه دندانپزشکی شبانه روزی، به این مشکل، می‌تواند به عنوان راهی برای قضاوت در مورد سطح حرفه ای دندان پزشکی شبانه روزی در نظر گرفته شود.

معمولا هر دندانپزشکی شبانه روزی کودکان (خصوصا مراکز تخصصی و فوق تخصصی) مکانی را به عنوان اتاق کودک در نظر می‌گیرند. علاوه بر این، در بسیاری از کشورهای جهان در نظر گرفتن مکانی به عنوان اتاق مادر و کودک در حال رایج شدن است. این موضوع از نظر کاهش سطح اضطراب در شرایط استرس‌زا برای مراجعان اهمیت زیادی داشته و یکی از راهکارهای Sedation Dentistry محسوب می‌شود.

بنابراین دفعه بعد هنگام تماس با مراکز دندانپزشکی اطفال شبانه روزی، از آن‌ها درباره امکانات رفاهی مناسب کودکان هم سوال کنید.

جدید ترین مدل دیوارپوش ماربل شیت و ترمووال
بیشتر بخوانید

کامل بودن تجهیزات کلینیک

یکی دیگر از مواردی که هم در کلینیک دندانپزشکی کودکان شبانه روزی و هم کلینیک‌های تخصصی بیماری‌های دندان باید مورد توجه قرار گیرد، کامل بودن تجهیزات دندانپزشکی و همچنین کیفیت ملزومات مورد استفاده در آن‌ها است. باز هم در کمال تأسف، در سال‌های اخیر به دلیل نوسانات ارزی و افزایش شدید تجهیزات و ملزومات پزشکی، برخی از کلینیکهای دندانپزشکی 24 ساعته رو به استفاده از تجهیزات بی‌کیفیت ساخت چین و حتی تجهیزات دست چندم قدیمی روی آورده‌اند. تجهیزاتی که علاوه بر افزایش ریسک خطای دندانپزشک، به دلیل عملکرد نامناسب درد زیادی را هنگام تراش فرز به اعصاب وارد می‌کنند و حتی گاهی به آسیب فیزیکی منجر می‌شوند.

طرف قرارداد با بیمه‌های مختلف

اورژانس دندانپزشکی همان طور که از نام پیداست، قابل تعویق و پشت گوش انداختن نیست و کار لازم روی دندان باید به سرعت انجام شود. در این حالت و با توجه به هزینه‌های دندانپزشکی که خودتان حتما از آن اطلاع دارید، ممکن است به شکل غیرمنتظره هزینه‌های زیادی به شما تحمیل شود. به همین دلیل انتخاب شماره یک اکثر مراجعان در مراجعه به کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی، درمانگاه ها و کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تامین اجتماعی است. حال آن که شاید در ساعات پس از ۱۲ نیمه شب، شاید به سختی بتوان یک بیمارستان دندانپزشکی طرف قرار داد با تامین اجتماعی یا بیمه‌های دیگر (بیمه نیروهای مسلح، حکمت کارت و….) را پیدا کرد.

بنابراین وقتی در حال انتخاب یک مرکز دندانپزشکی ۲۴ ساعته و در ایام تعطیل هستید، بهتر است پیش از هر چیز به بیمه های طرف قرار داد آن توجه کنید.

 نوبت‌دهی اورژانسی

یکی از نکات بامزه در بسیاری از مراکز ۲۴ ساعته، عدم نوبت دهی فوری شبانه به موارد فوری است.  اورژانس دندانپزشکی همان طور که باز هم از نام آن پیداست پیش از هر چیز وظیفه درمان فوری دندان های آسیب دیده را دارد. بنابراین قبل از شال و کلاه و حرکت به سمت مرکز دندانپزشکی شبانه، بد نیست تا با تماس تلفنی بررسی کنید که‌ آیا امکان پذیرش شما را دارند یا خیر؟

امکان نوبت دهی اورژانسی می‌تواند یکی از موارد مهمی باشد که در انتخاب کلینیک به عنوان درمانگاه ۲۴ ساعته واقعی در نظر گرفته شود.

نمایندگی کانن
بیشتر بخوانید

دسترسی راحت و سریع

یکی دیگر از مشکلات مهم در پیدا کردن دندانپزشکی شبانه روزی در تهران، امکان دسترسی پذیری و مواردی مثل جای پارک در شب است. همچنین ممکن است زمان مراجعه شما در ساعات نزدیک به بامداد بوده تا زمان تمام شدن درمان، ساعات طرح ترافیک در منطقه شروع شوند. نیاز به اشاره نیست که وقتی کسی به دنبال یک کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی در شمال تهران است، علاقه‌ای به مراجعه به کلینیک‌های غرب تهران و یا مناطق بسیار جنوبی شهر را نداشته باشد.

از این رو بد نیست پیش از مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی شبانه، به جز موارد بالا نکاتی مثل این موارد را هم بررسی کنید:

  1. دسترسی پذیری از طریق اتوبان‌های مهم مثل همت، صدر و مدرس
  2. فاصله از خیابان های اصلی شهر
  3. موقعیت جغرافیایی نسبت به مناطق مهم پایتخت
  4. جای پارک در نزدیکی محل کلینیک

بنابراین اگر تصمیم گرفتید به یک کلینیک دندانپزشکی در میرداماد مراجعه کنید، حتما مسیرهای دسترسی خود را بررسی کرده و یا از قبل با کلینیک تماس گرفته و امکان قرار دادن پارکینگ در اختیار مراجعان را از آن‌ها جویا شوید.

موارد تکمیلی دیگر (اما بسیار مهم)

از دیگر مواردی که تصویه می‌شود کلینیک‌های دندانپزشکی باید آن را در نظر بگیرند، این موادر قابل اشاره اند:

  • حضور کادر حراست در محل برای ایجاد حس امنیت پس از نیمه شب
  • امکانات راهی مناسب مثل اتاق استراحت، آسانسور و…

images 1696690119 65216fc7e6bb9

چرا نباید مراجعه به کلینیک را به تعویق بیندازیم؟

علل دندان درد متنوع بوده دلایلی مثل ترک‌های دندان، بیماری‌ها و عفونت لثه، عفونت دندان، ترکیبی از آسیب‌ها و یا حتی از بین رفتن عصب دندان داشته باشد. این درد می‌تواند شدید و به شدت آزاردهنده باشد و در صورت درمان نکردن آن ممکن است تا نابودی و مرگ دندان پیش رود. معمولا درد دندان از سمت دندانپزشکان بسیار جدی گرفته شده و به عنوان یک نشانه قابل اعتنا از مرگ دندان و رسیدن عفونت به ناحیه زنده یا پالپ دندان تلقی شود.

خصوصا در مورد بیماری‌های لثه باید به این موضوع توجه زیادی شود. این درمان ممکن است حتی شامل اقداماتی چون اجرای عملیات جراحی (که نیازمند حضور جراح فک و صورت شبانه روزی و همین طور متخصص بیهوشی است) باشد. به همین دلیل، ارائه اورژانس دندانپزشکی و کارآمد برای دندان درد امری ضروری است.

طرح های کاغذ دیواری برای اتاق ۱۲ متری
بیشتر بخوانید

 بامدادی‌های به شما پیشنهاد می‌کند در صورت هر گونه احساس درد و یا پوسیدگی روی دندان‌های خود، به هر طریق ممکن در اسرع وقت به دندانپزشک متخصص ترمیمی مراجعه کنید. حتی اگر این به معنی رزرو وقت در ساعات پس از نیمه شب و در دندانپزشکی های شبانه روزی باشد .

در پایان از یاد نبرید که بسیاری از دندانپزشکی های شبانه روزی از بهترین کلینیک های تهران محسوب شده و جمعی از بهترین متخصصین اندودنتیست، ایمپلنتولوژیست و دیگر تخصص‌های ترمیمی و درمانی در آن‌ها حضور دارند. بنابراین در صورت توجه به نکات مهم در انتخاب کلینیک شبانه روزی، نیاز نیست نگران موارد دیگر باشید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × سه =