فیلم مرید
فیلم مرید (به انگلیسی: فیلم The Disciple ) یک فیلم درام زبان مراتی هند در سال 2020 است که توسط Chaitanya Tamhane نوشته ، کارگردانی و تدوین شده است. در آن آدییتا موداک ، آرون دراوید ، سومیترا باهو ، دیپیکا بهید باگاوات و کیران یدنیوپاویت بازی می کنند. آلفونسو کوارون به عنوان تهیه کننده اجرایی فعالیت می کند.
در 77 امین جشنواره بین المللی فیلم ونیز به بخش اصلی مسابقه وارد شد و اولین فیلم هندی پس از عروسی مونسان (2001) بود که در این جشنواره شرکت می کرد. در ونیز ، فیلم مرید جایزه منتقدان بین المللی FIPRESCI را که توسط فدراسیون بین المللی منتقدان فیلم (FIPRESCI ، اختصار فدراسیون بین المللی فیلمبرداری فدراسیون بین المللی) و جایزه بهترین فیلمنامه را به دست آورد ، به دست آورد. همچنین در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو 2020 به نمایش در آمد ، جایی که به عنوان برنده جایزه تقویت صدای شناخته شد.
تاریخ پخش فیلم مرید
نتفلیکس حق پخش فیلم مرید را به دست آورد و از طریق بستر پخش در تاریخ 30 آوریل 2021 اکران شد.
نقد فیلم مرید
گاهی اوقات ما آنقدر هنر را دوست داریم که فراموش می کنیم لزومی ندارد او ما را دوست داشته باشد. ” فیلم مرید ” نویسنده / کارگردان Chaitanya Tamhane با روایت داستان شاراد (آدیتیا موداک) ، که تمام زندگی خود به دنبال چنین حقیقت تلخ و شیرینی بوده است ، این موضوع را به ما یادآوری می کند. در تلاش برای تبدیل شدن به یک خواننده استاد در موسیقی کلاسیک هند ، خوشبختی او خاموش شده است. و مهم نیست که او چقدر بتهای خود را مطالعه می کند ، یا شب ها تمرین می کند ، و خودش را از یک اشتباه به دیگری عبور می دهد. در موسیقی چیزی بیشتر از تکنیک و زمان وجود دارد. ” فیلم مرید ” ، به روش قدرتمند خود ، در مورد یک پزشک مشتاق است که هر چیزی برای این رویا می دهد ، اما “آن را ندارد”.
شراد این را از کودکی می خواست. پدرش او را به طور گسترده تربیت کرد ، او را فراتر از سالها در مورد موسیقی و نظریه آن آگاه ساخت ، و با استیصال از اینکه عالی بود ، به شاراد تعلق گرفت. در حال حاضر ، او با مادربزرگش زندگی می کند و روزانه با تبدیل ضبط های قدیمی کلاسیک به قالب های صوتی جدید ، بایگانی موسیقی هایی که مردم دیگر به سختی آن را گوش می دهند و دوستش دارد ، حداقل درآمد کسب می کند. شب ، او در اطراف بمبئی دوچرخه سواری می کند و به نوارهای آموزش bootleg از استادی به نام Maai گوش می دهد ، که توصیه های آواز او شامل یافتن خلوص ، چشم انداز و حقیقت درونی است. این صحنه ها با حرکت آهسته رویایی ، برای مطابقت با پهپاد تانپورا ، ابزاری پشتیبانی می شود که صدا پشتیبانی می کند. و این سکانس ها اغلب بیش از یک دقیقه اجرا می شوند و بیننده را مجبور می کنند سرعت خود را کم کند. چنین شکوفایی ها معاملات قابل توجهی را به رویکرد داستان درگیر کردن شما در داخل سر شاراد اضافه می کنند.
Tamhane رویکرد درخشان برای درگیر کردن بیننده در بسیاری از سکانس های موسیقی فیلم دارد ، خواه قبلاً موسیقی کلاسیک هند گوش داده باشد یا نه. در ابتدا مربوط به صحنه سازی است: قبل از شنیدن هر موسیقی ، قاب بندی Tamhane در حال حاضر با لرزش با افرادی که روی صندلی های خود حرکت می کنند ، خودشان را باد می زنند ، به روش های کوچک اما تجمعی فرز می کنند. (در کل فیلم غیر معمول نیست که افراد در پس زمینه در زمان های دقیق وارد و خارج از قاب می شوند.) اما وقتی صحبت از اجرا می شود ، Tamhane توجه شما را با اینكه به ما می گوید كدام موسیقی دان را باید نگاه كنیم ، بلكه توجه كنید عبارات همه این یک فیلم با موسیقی است که همه چیز در مورد چهره ها است ، یعنی مربوط به مجریان ، شناخت اینکه چگونه نوازندگان می توانند مونولوگ های خاموش خود را داشته باشند در حالی که دستان آنها به سازهای آنها متمرکز است. مدت ها قبل از اینکه دوربین Tamhane به آرامی به نگاه شاراد فشار بیاورد ، عبارات آن از حالت حمایتگر ، فروتن ، حسود و ناامن برمی گردد ، تا تمرکز بر روی تانپورای او متمرکز شود و دوباره برگردد ، می دانیم که باید بیش از مردی که مشغول جنگ است به او توجه کنیم. گلو در مرکز قاب با کنترل نفس بی عیب و نقص و اعتماد به نفس میکروتونال ، Guruji او.
” فیلم مرید ” یک نمونه عالی از زمان ساخت فیلم و بازیگری است که مکمل یکدیگر هستند و این پیوند است که احساس می کند قسمت قابل توجهی از آنچه فیلم Tamhane را بسیار خاص و بسیار طاقت فرسا کرده است. در خارج ، موداک تغییر شکل فیزیکی متفاوتی را در فیلم پشت سر می گذارد ، و مکمل روایت چند ده ساله Tamhane است تا اینکه در یک چشم به هم زدن ، به عقب و جلو برود. اما کار داخلی حتی جذاب تر است: موداک یک استیصال احساسی را ایجاد می کند که به اندازه دوربین ایستا Tamhane ارگانیک است ، بازیگر با هر شکست ، احساسات عظیم احساسات خود را در پشت لبخندهای مودبانه و انزجار شدید از خود سرکوب می کند. نوازنده خوب بودن نیاز به حضور خاصی در لحظه دارد. بازیگری نیز همین است. عملکرد باورنکردنی موداک ، به ویژه هنگامی که روی صحنه است یا به تنهایی تمرین می کند ، از این دو ایده فراتر رفته و به نوع خلوصی که شاراد آرزو می کند ، می رسد.
به چشمان تدریجی ضعیف و ضعیف شاراد که نگاه می کردم ، به موسیقی دان خسته فیلم دیگری فکر کردم که با کلاسیک ها دست و پنجه نرم می کرد: لولین دیویس. این شخصیت از شاهکار برادران کوئن “در داخل لووین دیویس” نیز موسیقی ای را دوست داشت که دیگر هیچ کس نمی خواست آن را بشنود و بخاطر تبلیغ عظمت آن منزوی شد. اما ” فیلم مرید ” حتی نسبت به “درون لویین دیویس” تیره تر است ، زیرا حداقل شخصیت اسکار آیزاک احساس اساسی موسیقی را مهار می کند – تفاوت بین تکرار ساده آنچه که قبلا شنیده شده است ، “آن” است. شراد علیرغم اینکه گفته شده کسانی که به آنها نگاه می کنند ، این احساس را پیدا نمی کنند و تامنه با تعجب اینکه آیا واقعاً احساس اصلاً مهم است ، مفهوم را حتی بیشتر مبهم می کند. مخصوصاً وقتی صحبت از آثار کلاسیک می شود ، که تامنه به عنوان علتی بیش از گربه دوست Llewyn دوست دارد.
” فیلم مرید ” با پریدن از خاطرات مختلف او در دوران کودکی ، ورود 24 ساله به مسابقات و بعداً یک مرد سی ساله ، یک زندگی کامل از شخصی بودن مانند شراد را به تصویر می کشد. این یک رویکرد غیرمنتظره است: وقتی اوضاع کمی برای کار حرفه ای شراد بهتر می شود ، هیچ مونتاژ پیشرفت بزرگی وجود ندارد که مهارت های او را نشان دهد ، بلکه نشانه ای از این است که اصرار او ممکن است در نهایت او را به سطح بعدی برساند. (عکسبرداری در آینده سبیل ، دسته ای از وزن شکم و عکاسی را به او یادآوری می کند که باید لبخند بزند.) صحنه ادراکی دیگری نیز در فیلم وجود دارد که در آن شراد با منتقدی روبرو می شود که میراث همه موسیقی هایی را که به چالش می کشد ، به چالش می کشد. احترام می گذارد این بیشتر آزار دهنده است که به عنوان یک بازگشت به عقب مورد استفاده قرار می گیرد ، گویی این یک گفتگوی تغییر دهنده دوره است که او برای دهه ها سعی در انکار آن داشته است. اما این جزئیات شخصی است که حداقل در اولین بازدید از ” فیلم مرید ” ، با ویرایش غیر زمانشناختی Tamhane بیش از حد ترسیم می شود. با مطالعه شخصیت طی دو ساعت گذشته با لحن جدی خود ، جهش ها به عنوان رشد ناگهانی و کمی سرد نسبت به رشد عاطفی که در اوایل فیلم حیرت انگیز بود ، در دوران رشد دستگیرش ، یا زمانی که موفق به داشتن یک رابطه عاشقانه سالم نیست ، ثبت می شوند.
در اینجا فیلمی وجود دارد که باید بدانید مخصوصاً غم انگیز است ، اما این همان چیزی است که آن را بسیار معنی دار می کند. این فیلم اشتیاق شاراد به موسیقی کلاسیک هند را به اشتراک می گذارد ، چند سکانس طولانی و پراکنده را به نمایش آن اختصاص می دهد و درباره آن صحبت می کند ، اما ” فیلم مرید ” جرات می کند به شور به عنوان یک حالت ذهنی با درد قابل توجه نگاه کند. سفر شراد که می خواهد مانند بتهایش باشد ، پر از آب و هوا است – که توسط استادش خوانده می شود ، یا گاهی اوقات خودش صدا می کند – و هر بار که یک مشت کوچک به روده می شوند ، اما آه بسیار قابل تشخیص است. و با این وجود او با درجه ای از استقامت که معمولاً پیروزمندانه است ، این کار را ادامه می دهد. در واقعیت غیر احساسی فیلم Tamhane ، فوق العاده ویران کننده و صادقانه است.
فیلم مرید را در Netflix مشاهده بکنید.