صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : علل بروز بواسیر در کودکان چیست؟
ads

علل بروز بواسیر در کودکان چیست؟

images 1721544719 669cb00f870ac

بواسیر در کودکان

بیماری بواسیر یکی از بیماری‌های ناحیه نشیمنگاهی است که می‌تواند افراد بزرگسال و حتی کودکان را درگیر کند. این بیماری در کودکان نیز شایع است و شاید برای بسیاری از افراد سؤال باشد که علت بروز بواسیر در کودکان چیست. از جمله عللی که می‌توانند باعث بواسیر در کودکان شوند موارد زیر هستند:

  • یبوست: یکی از شایع‌ترین علل بواسیر در کودکان یبوست است. یبوست باعث فشار و تلاش زیاد در هنگام دفع مدفوع می‌شود که می‌تواند منجر به بواسیر گردد.
  • نشستن طولانی‌مدت روی توالت: کودکان ممکن است زمان زیادی را روی توالت بگذرانند که این مسئله می‌تواند بر رگ‌های مقعد فشار وارد کند و باعث بواسیر شود.
  • رژیم غذایی نامناسب: کمبود فیبر در رژیم غذایی می‌تواند منجر به یبوست شود. در رژیم‌های کم فیبر از میوه‌ها، سبزی‌ها، و غلات کامل بسیار کم استفاده می‌شود.
  • ژنتیک: عوامل ژنتیکی نیز می‌توانند در بروز بواسیر در کودک نقش داشته باشند. اگر یکی از والدین یا اعضای خانواده کودک بواسیر داشته باشد، احتمال ابتلای کودک به بواسیر افزایش می‌یابد.
  • اسهال مزمن: اسهال مکرر نیز می‌تواند به رگ‌های مقعدی آسیب بزند و باعث ایجاد بواسیر شود.
  • فعالیت کم: فعالیت بدنی کم می‌تواند باعث کاهش حرکت روده و بروز یبوست شود که می‌تواند منجر به بواسیر گردد.

برای پیشگیری و درمان بواسیر در کودکان، اصلاح رژیم غذایی، افزایش مصرف فیبر، مصرف مایعات کافی و افزایش فعالیت بدنی توصیه می‌شود. در موارد شدیدتر بیماری، مشاوره با پزشک برای درمان مناسب ضروری است.

تشخیص بواسیر در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

درمان بواسیر کودکان بسیار اهمیت دارد و پیش از درمان پزشک باید به تشخیص بواسیر در کودکان بپردازد. زمانی که کودک برای تشخیص بواسیر نزد پزشک برده می‌شود در ابتدا پزشک از علائم و نشانه‌های فیزیکی بیمار سؤال خواهد کرد و پس از آن جهت تشخیص بواسیر در کودکان از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • معاینه: جهت معاینه فیزیکی پزشک بدون استفاده از ابزاری خاص ناحیه مقعد کودک را به شکل کامل بررسی می‌کند.
  • معاینه داخل راست روده: برای این معاینه پزشک دستکش به دست می‌کند و با انگشت خود به بررسی داخل مقعد و راست روده می‌پردازد تا وجود برآمدگی‌ها و ناهنجاری‌ها را در این ناحیه بررسی کند.
  • آنوسکوپی: در روش آنوسکوپی پزشک لوله‌ای را که به دوربین مجهز است وارد مقعد می‌کند تا داخل این ناحیه را به خوبی ببیند.
  • کولونوسکوپی: در صورتی که پزشک لازم ببیند از دستگاه کولونوسکوپی که یک لوله مجهز به دوربین است برای بررسی راست روده و روده بزرگ استفاده می‌کند.
مهاجرت به قبرس شمالی از طریق خریدملک و خانه
بیشتر بخوانید

تشخیص بواسیر در کودکان با استفاده از راه‌های نام برده انجام می‌شود. همه این روش‌ها برای تشخیص بواسیر لازم نیستند و در صورتی که پزشک لازم ببیند از یک یا چند روش برای تشخیص استفاده می‌کند.

تشخیص بیماری بواسیر در کودکان برای شروع روند درمان این بیماری بسیار اهمیت دارد. پس از تشخیص بیماری پزشک می‌تواند تصمیم بگیرد که درمان با استفاده از مراقبت‌های خانگی و دارویی و یا روش جراحی یا لیزر چگونه صورت گیرد.

درمان بواسیر در کودکان

هموروئید یا بواسیر چیست و چگونه درمان می‌شود؟

هموروئید یا بواسیر یکی از بیماری‌های بسیار شایع نشیمنگاهی است که حدود ۵۰ درصد از افراد بزرگسال را در طول زندگی درگیر می‌کند. هموروئید به دو شکل داخلی و یا خارجی می‌تواند بیمار را درگیر کند:

هموروئید داخلی

هموروئید داخلی درون رکتوم (راست‌روده) و در بالای خط دندانه‌ای ایجاد می‌شود و معمولاً با چشم قابل دیدن نیست. این نوع بواسیر معمولاً بدون درد است؛ زیرا در ناحیه‌ای از رکتوم قرار دارد که عصب‌های حسی کمتری وجود دارد.

هموروئید داخلی خود دارای ۴ درجه است:

  • درجه ۱: در این وضعیت توده بواسیری از رکتوم خارج نمی‌شود.
  • درجه ۲: در این مرحله توده بواسیری از رکتوم خارج می‌شود و به شکل خودبه‌خود به داخل باز می‌گردد.
  • درجه ۳: توده بواسیریهنگام دفع مدفوع از رکتوم خارج می‌شود و باید با دست به داخل بازگردانده شود.
  • درجه ۴: توده بواسیری از رکتوم خارج می‌شود و با دست به داخل باز نمی‌گردد.

هموروئید خارجی

هموروئید خارجی در زیر پوست اطراف مقعد و در پایین خط دندانه‌ای به وجود می‌آید. این نوع بواسیر معمولاً دردناک است؛ زیرا در ناحیه‌ای از مقعد قرار دارد که دارای عصب‌های حسی بسیاری است. هموروئید خارجی می‌تواند به شکل هموروئید ترومبوزه نیز دیده شود. در این شکل از هموروئید خون در داخل توده لخته می‌شود و درد شدید و تورم ناگهانی را در پی دارد.

درمان هموروئید یا بواسیر از اهمیت بالایی برخوردار است. درمان این عارضه با توجه به نوع بواسیر توسط پزشک انتخاب می‌گردد. اگر هموروئید یا بواسیر در مراحل ابتدایی خود باشد مراقبت‌های خانگی و استفاده از داروها توسط پزشک پیشنهاد می‌گردد. در صورتی که هموروئید پیشرفت کرده باشد روش‌هایی همچون جراحی یا لیزر بواسیر جهت درمان انتخاب می‌شوند.

معرفی انواع عقیق
بیشتر بخوانید

درمان‌های پزشکی هموروئید یا بواسیر به شکل‌های زیر انجام می‌شود:

  • تزریق اسکلروتراپی
  • بستن باند لاستیکی
  • انعقاد با لیزر یا مادون قرمز
  • جراحی هموروئیدکتومی
  • روش استاپلینگ
  • لیزر درمانی بواسیر

درمان هموروئید یا بواسیر با لیزر از جمله درمان‌های اصلی در مرکز تخصصی درمان فوری است که توسط متخصصان کولورکتال این مرکز انجام می‌شود و این بیماری را برای همیشه درمان می‌کند.

دکتر بواسیر کودکان

فوق تخصص هموروئید برای درمان این عارضه از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟

فوق تخصص هموروئید در واقع همان پزشک فوق تخصص کولورکتال است که تخصص خود را در زمینه بیماری‌های روده و  ناحیه مقعد به دست آورده و می‌تواند بیماری‌های نشیمنگاهی همچون هموروئید را به شکل کامل درمان کند. اینکه فوق تخصص هموروئید چه روش درمانی را برای مداوای این بیماری در نظر می‌گیرد پس از معاینه بیمار مشخص می‌شود. همان‌طور که گفته شد بواسیر انواع مختلفی دارد و با توجه به نوع بواسیر و شدت آن فوق تخصص هموروئید می‌تواند درمان‌های مختلفی همچون مراقبت‌های خانگی، استفاده از داروها، انواع جراحی و لیزردرمانی را پیشنهاد دهد.

بسیار مهم است که بیماران جهت تشخیص بیماری خود در ابتدا به پزشک مراجعه کنند تا فوق تخصص هموروئید بتواند با توجه به وضعیت بیمار درمان مناسب را به آنها پیشنهاد دهد.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

یک + نوزده =