صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : جرم پخش فیلم در فضای مجازی
ads

جرم پخش فیلم در فضای مجازی

0f7f75d2 410f 4175 a2cc c3b4478f28ce

حرمت و حریم خصوصی افراد همواره توسط قانونگذار محترم شمرده شده است. کسی حق ندارد با انگیزه آسیب زدن یا تخریب شأن دیگران، فیلم شخصی شان را بر روی شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارد.

اگر کسی با نیت زیان رساندن به دیگران چنین کاری انجام دهد، به عنوان مرتکب جرم انتشار فیلم شخصی در فضای مجازی شناخته شده و طبق قانون به مجازات تعیین شده برای این عمل غیرقانونی در دادگاه کیفری رسیگی و شخص محکوم خواهد شد.

7dffa99a 2bef 44e8 a10c 4c955bf80810

فرض کنید دو خانم که روابط دوستانه ای با یکدیگر داشتند، به دلیل اختلافات، دوستی شان به دشمنی کشیده می شود. اگر یکی از این بانوان با نیت آسیب رساندن به اعتبار دوست سابق خود، فیلم های خصوصی او را در شبکه های اجتماعی منتشر کند، طبق قانون به جرم پخش فیلم شخصی و آسیب رساندن به حریم خصوصی مجرم شناخته شده و مستحق مجازات خواهد بود.

گاهی اوقات، حتی خویشاوندان و بستگان که با فرد پیوندهای فامیلی دارند، در صورت وجود اختلاف، دشمنی یا حسادت، ممکن است به انتشار فیلم های خصوصی فرد بپردازند. چنین اقداماتی آسیب جدی به شأن و حیثیت بزه دیده وارد کرده و موجب نقض حریم خصوصی می شود که قطعاً طبق قانون قابل پیگیری و مجازات است.

مجازات پخش فیلم چیست؟

هر زمانی که شخصی بدون رضایت فرد دیگری، فیلم خصوصی او را منتشر کند، به عنوان فرد مرتکب قابل مجازات خواهد بود. اگر این کار به زیان و تخریب حیثیت فرد منجر شود، آن شخص به جرم پخش فیلم خصوصی در فضای مجازی محکوم خواهد شد.

فرض کنید که شخصی به جشن تولد یک همکار دعوت شده است. این شخص با نیت بد و در پی آسیب رساندن به آبروی همکارش، تصاویری از این مراسم را در فضای مجازی منتشر می کند که این عمل به تخریب شهرت او در اجتماع و محل کار می انجامد.

فرد منتشر کننده بدون رضایت همکارش، به جرم انتشار فیلم خصوصی تحت پیگرد قانونی قرار می گیرد.

جرم پخش فیلم دوربین مدار بسته

انتشار تصاویر دوربین مداربسته با هدف آسیب رساندن به شهرت دیگران یا ایجاد تنش در جامعه، به عنوان یک جرم قابل پیگیری قانونی است. مرتکب این کار به جرم پخش تصاویر دوربین مداربسته محکوم خواهد شد.

مزایای سرمایه گذاری و انجام معاملات فارکس در اینوسلو
بیشتر بخوانید

به تصور بکشید که فردی فیلمی از دوربین مداربسته را پخش می کند و ادعا می کند که همسایه اش مواد مخدر می فروشد. در حالی که این فرد هیچ مدرکی برای اثبات ادعای خود ندارد و صرفاً با پخش این فیلم به آبروی همسایه خود آسیب می زند.

اگر همسایه با ارائه دلایل و مدارک مناسب بتواند ثابت کند که این بسته های کوچک شامل مواد مخدر نبوده و در واقع داروی مربوط به حیوان خانگی اش است، فرد پخش کننده فیلم تحت تعقیب قرار می گیرد و ممکن است به دلیل اتهامات بی اساس و آسیب رساندن به شهرت دیگران مجازات شود.

فرض کنید شخصی با نیت آسیب زدن به شهرت فرد دیگری، بدون داشتن هیچ دلیل موجهی ادعا می کند که آن شخص با فردی غیر از همسرش در رابطه است. این شخص بدون تأمل، فیلمی در فضای مجازی منتشر می کند تا به آبروی آن شخص ضرر برساند.

پس از مدتی مشخص می شود که فرد موجود در فیلم، خواهر فرد مذکور است. این انتشار ناروا در فضای مجازی باعث آسیب جدی به حیثیت و شأن فرد شده و او می تواند برای پیگیری حقوقی این موضوع به دادگاه مراجعه کند. متهم به اتهام پخش فیلم دوربین مداربسته بدون مجوز و بر پایه ادعاهای بی اساس، محکوم خواهد شد.

مجازات تغییر فیلم و انتشار آن

انتشار عکس و فیلم خصوصی افراد، خواه بدون تغییر یا با تغییراتی، به عمد انجام شود، می تواند تحت عنوان جرم قلمداد شود. در برخی موارد، مجرم ابتدا تصویر، فیلم یا صدای شخص را تغییر داده و سپس آن ها را منتشر می کند. چنین تغییراتی و انتشار بعدی این اطلاعات خصوصی، می تواند به عنوان جرم جعل رایانه ای تلقی شود و مجازات قانونی دارد.

0f7f75d2 410f 4175 a2cc c3b4478f28ce

مجازات برای تغییر و سپس انتشار عکس، فیلم خصوصی و صدای افراد بدون اجازه آن ها، در ماده 16 قانون جرایم رایانه ای تعیین شده است.

این ماده مقرر می دارد که هرگونه تغییر و انتشار غیرمجاز داده های شخصی به منظور آسیب رساندن یا تحت تأثیر قرار دادن دیگران، به عنوان جرم جعل رایانه ای شناخته شده و بر اساس آن مجازات های مربوطه اعمال می شود. این می تواند شامل جرایم مالی، مجازات های حبس، جریمه نقدی و یا سایر تنبیهات باشد که به تخطی از حقوق فردی و حفظ حریم خصوصی افراد می پردازد.

نکات خرید کوپلر الکتروفیوژن و تبدیل الکتروفیوژن
بیشتر بخوانید

هر فردی که از طریق سامانه های رایانه ای یا مخابراتی اقدام به تغییر یا تحریف فیلم، صوت، یا تصویر شخص دیگری کند و با علم به این تغییرات آن را منتشر سازد، در صورتی که این عمل عرفاً موجب هتک حیثیت فرد شود، مجازات هایی شامل حبس از نود و یک روز تا دو سال، جریمه نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال، یا هر دو را به همراه خواهد داشت.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

20 + پانزده =