صفحه اصلی > نقد فیلم : نقد و بررسی فیلم پرندگان | The birds ۱۹۶۳
ads

نقد و بررسی فیلم پرندگان | The birds ۱۹۶۳

فیلم پرندگان

تجربه تماشای مجدد « فیلم پرندگان » همچنان تکان دهنده و جذاب است.این فیلم در لیست ترسناک ترین فیلم های جهان جایگاه ویژه ای دارد. به ندرت می توان فیلمی را پیدا کرد که ما را پر از تنش و ترس کند، پس از پایان فیلم عمیقاً به فکر فرو بریم، و ما را وادار به تماشای یک فیلم سرگرم کننده کند، حتی اگر می دانیم در چند دقیقه آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، هر بار که آن را تماشا می کنیم.

ژانر: ترسناک، دلهره‌آور

کارگردان: آلفرد هیچکاک

فیلمنامه‌: ایوان هانتر

بر پایه: رمان کوتاه «پرندگان» از دافنه دوموریه

بازیگران: تیپی هدرن، راد تیلور، جسیکا تندی، سوزان پلشت، ورونیکا کارترایت، روث مک‌دویت

موسیقی: اسکار سالا، رمس گسمن، برنارد هرمان

فیلم‌برداری: رابرت برکس

تدوین‌: جرج توماسینی

تهیه‌کننده: آلفرد هیچکاک

توزیع‌: یونیورسال استودیوز

اکران: ۲۸ مارس ۱۹۶۳

 مدت زمان: ۱۱۹ دقیقه

محصول کشور: ایالات متحده

زبان: انگلیسی

خلاصه داستان فیلم پرندگان

«ملانی دنیلز» (تیپی هدرن) دختری ثروتمند و ماجراجو است که شیفته عشق و عاشقی است، به همین دلیل به «بای بودگا» می رود تا با وکیل جوانی که در آنجا زندگی می کند، میچ برنر (راد تیلور) ملاقات کند. شهر بندری را پیدا کنید. این دو با هم سفر می کنند تا یک هدیه تولد به خواهر کوچکترشان که دو مرغ عشق هستند تحویل دهند. اما خیلی زود اتفاقات عجیبی در شهر می افتد و گروهی از پرندگان مختلف بدون دلیل خاصی به مردم حمله می کنند.

فیلم پرندگان

نقد و بررسی فیلم پرندگان

سه سال پس از وحشت روانی، آلفرد هیچکاک به دنبال ایده جدیدی برای یک فیلم ترسناک خوب بود. او به داستانی از دافنه دو موریه برخورد کرد، اما به سرعت آن را رها کرد و فقط به عنوان و ایده اصلی حمله پرنده متوقف شد. پرندگان هیچکاک تمرینی آهسته، عمدی و خلاقانه در «ترس کور» است، با گروهی از پرندگان که به یک شهر کوچک و قهرمان خود راضی فیلم حمله می‌کنند.

خود هیچکاک موضوع اصلی فیلمش را اینگونه خلاصه کرد: «آنچه می توانی در مورد پرندگان بگوییم این است که طبیعت گاهی با شما ظلم می کند. اما او بعداً فاش کرد که الهام‌بخش اصلی او برای این فیلم، خاطرات بمب‌گذاری‌شده‌اش در زمان جنگ بوده است.

نقد فیلم ماه سرکش: فرزند آتش Rebel Moon
بیشتر بخوانید

غم مردم در شیری با مردم محبوس شده در هوا چندان فرقی ندارد، هیچکس نمی داند کجا برود و چه کار کند! همه به نوعی درمانده و زندانی هستند. اغلب در فیلم های ترسناکی که حملات طبیعی را نشان می دهند، حیواناتی که در شرایط عادی خطرناک هستند (کوسه، مار، پرنده شکاری) انتخاب می شوند.

یا در اثر تشعشعات، آلودگی، مهندسی ژنتیک، جادو یا سایر جهش ها به هیولاهای هیولایی تبدیل می شوند و هیچکس نمی تواند جلوی آنها را بگیرد، یعنی (مورچه های قاتل جهش یافته غول پیکر، خرگوش قاتل جهش یافته غول پیکر، گوجه فرنگی قاتل غول پیکر و غیره).

انگیزه های استفاده شده در فیلم ها اغلب ساده و جالب هستند. اما تفکری که هیچکاک و ایوان هانتر دنبال کردند متفاوت بود. آنها داستان خود را بر اساس یک کمدی رمانتیک کلاسیک دهه 1940 قرار دادند که در آن اتفاقات بدی رخ می دهد.

فیلم پرندگان هیچکاک ؛ کلاسیکی جادوانه

زندگی روزمره شخصیت های فیلم پرندگان ، وحشت آن را واقعی و دراماتیک کرد. یکی از چیزهایی که فیلم را وحشتناک می کند، نبود موسیقی متن است.

برنارد هرمان، آهنگساز مورد علاقه هیچکاک، تنها به عنوان مشاور صدا برای فیلم استفاده شد و تمام موسیقی فیلم از ترکیب الکترونیکی انواع صداهای پرندگان ساخته شد. در سکانس معروف پرندگان هیچکاک که یکی از ترسناک ترین صحنه های تاریخ سینما محسوب می شود، ملانی را در حال سیگار کشیدن در کلاس می بینیم.

در این صحنه حتی بچه های مدرسه ای هم در حال خواندن قافیه مهد کودک هستند و همه چیز عادی به نظر می رسد. اما بعد از مدتی یک کلاغ را پشت سر او می بینم. لحظاتی بعد در حالی که “ملانی” همچنان مشغول سیگار کشیدن است و همه چیز را فراموش می کند، کلاغ های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و… را می بینیم و به زودی صدها نفر از آنها را می بینیم که روی پشت بام و در اتاقی نزدیک نشسته اند، خواهید دید.

در حالی که ملانی و آنی بی سر و صدا بچه ها را از مدرسه جمع می کنند، پرندگانی را می بینند که آنها را تماشا می کنند. آنچه را که آنها می شنوند هم می شنویم: صدای پای بچه ها که فرار می کنند و دسته های پرندگان به آنها حمله می کنند.

نقد فیلم ابلق | حدِ واسطِ حواشی
بیشتر بخوانید

هیچکاک فیلم پرندگان را به مخوف‌ترین شروران ژانر وحشت بدل کرد

نکته قابل توجه فیلم سکانس 13 دقیقه ای داخل رستوران است که مانند یک درام اکشن عمل می کند و گروهی از افراد مختلف را می بینیم که شامل یک جانورشناس مست است که آیات ترسناکی از کتاب مقدس را نقل می کند، ماهیگیر و نگران. مادری که سعی می کند بفهمد این روزها چه دیده است. صحنه جالب دیگر توقف «ملانی» در باجه تلفن است.

تیپی هدرن، یکی از آخرین بورهای داغی که در فیلم‌های هیچکاک بازی کرد، تقریباً چشم خود را در یکی از این سکانس‌های عالی از دست داد: صحنه اتاق زیر شیروانی که هیچکاک بارها و بارها تکرار می‌کند، درست مانند صحنه حمام دلخراش در فیلم روانی. او بارها در زندگی بازیگر اصلی خود پرنده پرتاب کرد.

اما نگران کننده ترین قسمت داستان این است که نه ملانی و نه هیچ یک از شخصیت های فیلم کنترل اوضاع را پس نمی گیرند. آنچه در پرندگان اتفاق می افتد هرگز توضیح یا حل نمی شود. نظریه های مختلفی در پرنده شناسی، کتاب مقدس و روانشناسی ارائه شده است، اما حقیقت موضوع هرگز ثابت نشده است.

در نهایت اهالی شهر خانه های خود را ترک کردند و از زندان فرار کردند. صبح روز بعد فرا می رسد و با محو شدن صحنه در تاریکی، کلمه “به زودی” روی صحنه ظاهر می شود و همه چیز گیج و ناتمام می ماند.

فیلم پرندگان

نظر منتقدان درباره فیلم پرندگان

فیلم پرندگان پس از انتشار اولیه، نقدهای متفاوتی از منتقدان دریافت کرد. بازلی کروتر از نیویورک تایمز نقد مثبتی از پرندگان هیچکاک به عنوان یک فیلم ترسناک ارائه کرد که “حتی شجاع ترین بینندگان را هم می ترساند”.

اما استنلی کافمن از نیو ریپابلیک، پرندگان را “بدترین فیلم ترسناک هیچکاک که به یاد دارم” نامید. ریچارد ال از واشنگتن پست. کو پرندگان را فیلمی سرگرم کننده و جذاب با ردپای کمدی تیره قبلی هیچکاک به نام «مشکل با هری» (1955) می دانست: «از زمانی که کینگ کونگ خود را از ساختمان امپایر استیت آویزان کرد، او فیلمی به این خنده دار ندیده است. من.”

اندرو ساریس از The Village Voice این فیلم را ستود و نوشت: «آلفرد هیچکاک از استعدادهای ادبی دافنه دوموریه و ایوان هانتر برای خلق یک شاهکار استفاده می کند. فیلیپ ک. Scheuer از “لس آنجلس تایمز” با نظر منتقد مخالف بود و در نقد بسیار منفی خود نوشت: “قبلا گفته شده است که هیچکاک از هنرمندان متنفر است. هنرمند. نفرت از همه بشریت.

نقد فیلم Gran Turismo | فیلم اتوموبیل‌رانی سونی
بیشتر بخوانید

با گذشت زمان، جایگاه پرندگان در میان منتقدان بهبود یافت و این فیلم پرندگان بر بسیاری از بزرگان ژانر ترسناک، از جمله فیلمسازانی شبیه به گیلرمو دل تورو و جان کارپنتر، تأثیر گذاشت. Rotten Tomatoes بر اساس 57 نقد، امتیاز 95 از 100 را به پرندگان هیچکاک داده است.

در خلاصه بررسی وب سایت، می خوانیم: “هیچکاک یک بار دیگر ثابت می کند که افزایش تدریجی کلید تعلیق است. او با موفقیت پرندگان را به برخی از وحشتناک ترین شخصیت های شرور در تاریخ ژانر وحشت تبدیل می کند.”

متاکریتیک، یکی دیگر از وب سایت های نقد، نیز امتیاز 90 از 100 را به پرندگان هیچکاک داده است که به معنای “تحسین جهانی” است. دیوید تامسون همچنین فیلم پرندگان را «آخرین فیلم کامل هیچکاک» می‌دانست.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

یک × چهار =