صفحه اصلی > رپورتاژ آگهی : دفتر نقطه‌ای چیست + ‌۷ ایده جدید و خلاقانه
ads

دفتر نقطه‌ای چیست + ‌۷ ایده جدید و خلاقانه

استفاده از دفتر نقطه ای

دفتر نقطه ‌ای ابزاری همه کاره است که می‌توانید برای اهداف مختلف مانند طراحی، یادداشت برداری، نقاشی و … از آن استفاده کنید. چه دانش آموز باشید چه به‌عنوان یک نقاش حرفه‌ای فعالیت کنید، دفتر نقطه دار می‌تواند به شما کمک کند تا افکار خود را سازمان‌دهی کنید و ایده‌هایی که در ذهن دارید را با وضوح و دقت بیشتری بیان کنید.

 

دفتر نقطه‌ ای برای چیست؟

دفترچه نقطه ‌ای یک انتخاب حساب شده برای کسانی است که می‌خواهند خلاقیت خود را بدون محدودیت بروز دهند. این دفترها در مقایسه با دفترهای خط‌دار یا شطرنجی، انعطاف‌پذیری بیشتری دارند. نقطه‌های موجود روی صفحات این دفترها در صورت نیاز می‌توانند به راهنماهای ظریفی تبدیل شوند که در طراحی نوشتن و نقاشی به شما کمک کنند. اما به‌قدری کمرنگ هستند که می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید و بدون در نظر گرفتن این نقطه‌ها از صفحات دفتر استفاده کنید. درواقع کاربرد دفتر نقطه ‌ای بسیار متنوع است؛ چه بخواهید پروژه‌های خلاقانه و نوآورانه خود را انجام دهید، چه قصد داشته باشید برای آرام کردن طوفان‌های فکری خود، طرح و ایده‌ای که دارید روی کاغذ پیاده کنید، دفترهای نقطه‌دار بهترین گزینه برای شما هستند. حالا که دیگر می‌دانید دفتر نقطه‌ ای برای چیست، وقت آن رسیده تا درباره روش‌های استفاده از دفتر نقطه‌ ای نیز مطالب جالبی را ارائه کنیم!

دفتر نقطه ای

 

7 ایده برای استفاده از دفتر نقطه‌ ای

اگر صاحب یک دفتر نقطه ای هستید، احتمالاً ایده‌های زیادی برای استفاده از آن دارید. اما اگر چیزی به ذهنتان نمی‌رسد و منتظر راهنمایی هستید، می‌توانید از پیشنهادهای نقل شده از گروه هنری ناچو که در این قسمت ارائه می شود، استفاده کنید:

 

1. استفاده از دفتر نقطه ‌ای به‌عنوان بولت ژورنال

دفتر نقطه‌ ای بولت ژورنال بهترین پیشنهادی است که می‌توانیم به شما بدهیم. حالا که یک دفتر نقطه‌ای تهیه کرده‌اید، بهترین زمان است تا برای نوشتن افکار، خاطرات، ایده‌ها و هر آنچه که به ذهنتان می‌رسد از این دفتر نقطه‌دار استفاده کنید. با نوشتن یادداشت‌ها و خاطراتتان می‌توانید از شر استرس و فکر و خیال‌های اضافه راحت شوید. همان‌طور که از دفترهای خط دار استفاده می‌کردید، خیلی راحت می‌توانید از نقاط افقی دفتر هم مانند خطوط دفترهای ساده استفاده کنید و یادداشت‌های خودتان را روی آن‌ها بنویسید. شاید اول سخت باشد، اما بعد از مدتی دستتان راه می‌افتد. مزیت دفترهای نقطه ‌ای این است که خطوط دفتر شما را محدود نمی‌کنند. هر جا که دوست داشته باشید می‌توانید نقاشی کنید، جدول بکشید یا طرح‌های مورد علاقه خودتان را داخل دفتر ثبت کنید.

قیمت و خرید بهترین تشک هتلی بازار از رسپینا لوتوس
بیشتر بخوانید

 

دفتر نقطه دار

2. استفاده از دفتر نقطه ‌ای برای طراحی

بعد از سفارش دفتر نقطه ‌ای، قطعا ایده‌های بسیاری به ذهن شما خواهد رسید. احتمالاً یکی از این ایده‌ها هم طراحی در دفتر نقطه‌ای خواهد بود. نقطه‌هایی که به‌صورت منظم و شبکه مانند روی این صفحات قرار گرفته‌اند، می‌توانند به‌عنوان یک عنصر ساختاری در طراحی به شما کمک کنند. با استفاده از این نقطه‌ها می‌توانید ترکیب‌بندی طراحی را راحت‌تر انجام دهید و بخش‌های مختلف صفحه را برای طراحی تقسیم‌بندی کنید. حتی می‌توانید هنگام ترسیم پرسپکتیو و فرم‌های هندسی از این نقطه‌ها کمک بگیرید.

درنهایت می‌توانید از این نقطه‌ها برای اندازه‌گیری نسبت‌های بین عناصر مختلف در طراحی خود استفاده نمایید. فرض کنید در حال طراحی یک گروه از افراد هستید. برای نظم بخشیدن به طراحی می‌توانید دو نقطه بالا را برای سر کسی در نظر بگیرید که بالاتر از همه قرار دارد و به ترتیب نقاط پایین‌تر را برای افراد دیگر انتخاب کنید. این باعث می‌شود تا طراحی شما با نظم انجام شود و اندازه‌هایی که برای سر افراد در نظر می‌گیرید یکسان باشد. نقاشی رویا از پیکاسو هم قابل اجرا به همین روش است. البته توجه داشته باشید که طراحی باید روی کاغذهایی انجام شود که کیفیت خوبی دارند؛ زیرا باید زیاد از پاک کن استفاده کنید یا گاهی اوقات لازم می‌شود از جوهر استفاده کنید و این کاغذ باید به اندازه کافی کیفیت داشته باشد. پس هنگام خرید دفتر نقطه‌ ای به کیفیت کاغذ آن توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

3. استفاده از دفتر نقطه‌ ای برای خوشنویسی

اگر به خوشنویسی علاقه دارید یا دوست دارید آن را امتحان کنید، استفاده از دفتر نقطه ‌ای برای خوشنویسی یک ایده بسیار جالب است. نقطه‌های موجود در صفحه، نه‌تنها به شما کمک می‌کنند تا حروف خودتان را به‌صورت افقی و منظم در دفتر ثبت کنید. بلکه به خاطر وجود فاصله‌های یکسان بین آن‌ها، می‌توانید بین کلماتی که می‌نویسید یک فاصله استاندارد ایجاد کنید. برخلاف دفترهای خط‌دار که معمولاً خطوط، مزاحم نوشتن هستند. با دفترهای نقطه‌ای خیلی راحت می‌توانید یک متن روان و زیبا ازنظر تناسب و اندازه بنویسید. این دفترها گزینه مناسبی برای دانش آموزان هستند.

اگر تصور می‌کنید که کودک شما بد خط است و نمی‌تواند هنگام نوشتن کلمات بین نشانه‌ها فاصله قرار دهد، با دفترهای نقطه‌ای می‌توانید مشکل را حل کنید. بعضی از بچه‌ها به دلیل اینکه یک کلمه را خیلی بزرگ و کلمه دیگر را کوچک می‌نویسند، خط زیبایی ندارند. اگر برای تمرین کردن از این دفترهای نقطه‌دار استفاده کنند، از فاصله‌های قراردادی که بین این نقطه‌ها وجود دارد می‌توانند به‌عنوان راهنما استفاده کنند که به‌مرورزمان رعایت فاصله استاندارد برای آن‌ها عادت می‌شود و دست خط بهتری خواهند داشت.

چگونه در دام کلاهبرداران بازار مالی نیفتیم؟
بیشتر بخوانید

 

4. استفاده از دفتر نقطه ای برای دودلینگ Doodling

دودلینگ یک هنر بسیار سرگرم‌کننده است که هنرمند تفکرات و ایده‌های خود را با حالتی شوخ طبعانه روی کاغذ می‌آورد. در این روش هنرمند با ترسیم خطوط ساده، شخصیت‌های ناهماهنگ و ناموزونی خلق می‌کند که بسیار به‌هم‌ریخته هستند. این کار برای آرامش ذهن بسیار مفید است و اگر می‌خواهید از یک روش اصلی برای کاهش استرس استفاده کنید، می‌توانید نقاط دفترهای نقطه‌ای را به‌صورت تصادفی به یکدیگر متصل کنید. از این نقاط برای ایجاد گوشه‌های مربع و مستطیل استفاده نمایید و هر نقطه را به نقطه شروع یا تکرار الگوی دیگری تبدیل کنید. مهم نیست که چه طرحی ایجاد می‌کنید، می‌توانید افکار خود را سازمان‌دهی کنید و از شر استرس خلاص شوید.

 

5. استفاده از دفتر نقطه ‌ای برای برنامه ‌ریزی

دفتر نقطه‌ ای فانتزی بهترین انتخاب برای برنامه‌ریزی است. اگر عادت دارید از دفترهای برنامه‌ریزی هفتگی ماهانه یا روزانه استفاده کنید، می‌توانید یک دفتر نقطه ‌ای سیمی تهیه کنید و برنامه‌های خودتان را داخل آن یادداشت کنید. حتی می‌توانید از نقطه‌های موجود برای ترسیم جدول یا باکس‌هایی که می‌خواهید قرار ملاقات‌هایتان را داخل آن یادداشت کنید، استفاده نمایید. این دفترها به شما کمک می‌کنند تا از صبح تا عصر در مسیر وظایفی که تعیین کرده‌اید، بمانید. شما با خرید دفتر نقطه ‌ای می‌توانید هر هفته طرح‌بندی صفحه‌ها را عوض کنید و ساختارهای مختلفی را برای یادداشت کردن کارهای روزانه در نظر بگیرید. این‌طوری می‌توانید ایده‌های خود را تازه کنید. درواقع کاغذ نقطه‌دار به شما آزادی عمل می‌دهد تا افکارتان را به هر شکلی که می‌توانید روی کاغذ بیاورید. این دفترها مکانی برای پیاده کردن طوفان‌های فکری شما هستند.

 

6. استفاده از دفتر نقطه ‌ای برای نوشتن چک لیست

نقاشی در دفتر نقطه‌ ای ایده بسیار جذابی است. اما می‌توانید از این دفترها برای نوشتن چک لیست هم استفاده کنید. مثلاً لیست خرید یا هر لیست دیگری که ممکن است فراموش کنید را می‌توانید داخل این دفترچه‌های نقطه‌ای بنویسید. از نقطه‌های موجود در بخش‌های مختلف می‌توانید برای کشیدن باکس‌های چهارگوشه استفاده کنید و یک مربع توخالی را نیز برای قرار دادن تیک جلوی چک لیست‌ها بکشید. این‌طوری هر یک از کارهایتان که تمام شدن یا خریدهایی که انجام دادید را ا یک تیک کامل می‌کنید. به‌طورکلی دفترهای نقطه‌ای پتانسیل زیادی برای اهداف خلاقانه دارند و این شما هستید که می‌توانید با توجه به خلاقیت خودتان از این دفترها استفاده نمایید.

میزان مصرف سوخت دیزل ژنراتور چقدر است؟
بیشتر بخوانید

 

7. استفاده از دفتر نقطه ‌ای برای طراحی نمودار

با خرید اینترنتی دفتر نقطه ای می‌توانید به‌عنوان دفتر رسم هم از آن‌ها استفاده کنید. این نقطه‌ها گزینه‌های خوبی برای رسم نمودار و گرافیک هستند چه بخواهید نمودارهای میله‌ای بکشید چه بخواهید نمودارهای شکسته را رسم کنید، خیلی راحت می‌توانید از این نقطه‌ها برای رسم نمودارهای مرتب و منظم استفاده نمایید. حتی می‌توانید برای هزینه‌های ماهانه یا میزان پیشرفتتان در کتاب‌خوانی، نمودار رسم کنید با متصل کردن نقطه‌های موجود روی صفحه به یکدیگر، می‌توانید جدول‌هایی با ستون‌های عمودی و افقی بکشید و دید بهتری نسبت به فعالیت خودتان داشته باشید.

استفاده از دفتر نقطه ای

 

قیمت دفتر نقطه ‌ای

قیمت دفتر نقطه ‌ای با توجه به فاکتورهای متعددی تغییر می‌کند. به‌عنوان‌مثال تعداد برگه‌های دفتر می‌تواند تعیین کننده قیمت آن باشد. یعنی اگر شما یک دفتر نقطه ‌ای ۲۰۰ برگ را انتخاب کنید، قطعاً قیمت آن بیشتر از دفترهای نقطه‌ای ۱۰۰ برگ است. عوامل دیگری مانند نوع جلد دفتر، جنس جلد و نوع صحافی آن‌هم می‌توانند روی هزینه خرید تأثیر داشته باشند. انواع دفترهای نقطه ‌ای با طرح‌های مختلف نیز در بازار موجود هستند. دفتر نقطه ‌ای ساده نسبت به دفترهایی که دارای طراحی ویژه و خاص هستند، قیمت پایین‌تری دارند.

 

 و در آخر، دفتر نقطه‌ ای از کجا بخریم؟

اگر به دنبال یک دفتر نقطه‌ ای دخترانه زیبا با طراحی جذاب و شیک هستید و یا می‌خواهید برای طراحی یا برنامه‌ریزی از دفترهای نقطه‌ای استفاده کنید، ابتدا باید یک فروشگاه معتبر پیدا کنید. اگر فروشگاهی که پیدا می‌کنید، تولید کننده دفتر نقطه ‌ای باشد، می‌توانید با پرداخت قیمت‌هایی مناسب، انواع دفتر نقطه‌ای مورد علاقه خودتان را انتخاب کنید، زیرا این فروشگاه‌ها که به‌عنوان تولید کننده فعالیت می‌کنند، هزینه‌ای برای واسطه‌ها پرداخت نمی‌کنند. بنابراین شما می‌توانید با پرداخت هزینه‌های بسیار منصفانه و اقتصادی، خرید خود را انجام دهید.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

18 − 12 =