نام انگلیسی: Asura
نام فارسی: سریال آسورا
محصول: ۲۰۲۵ – ژاپن
ژانر: درام، کمدی
ردهی سنی: ۱۴+
امتیاز: ۴ از ۴
مصطفی ملکی
دنیای امن مینیسریال طی چند سال اخیر تبدیل به مأمنی برای فیلمسازان صاحب امضاء در گسترده کردن روایتهایاشان شده است. حال نوبت به «هیروکازو کورئیدا»(یکی از اثار هایه هیروکازو کورئیدا:فیلم دلال) رسیده است تا بهعنوان سومین نفر وارد اقتباسی از رمان خانم «کونیکو موکودا» با همین نام شود. کورئیدا دنیای فیلمسازیاش را از تلویزیون آغاز کرد و چندان با این جهان ناآشنا نیست.
کاراکترهای اصلی سریال آسورا چهار خواهر هستند؛ «تاکیکو» که در یک کتابخانه مشغول کار است. «ساکیکو» که کوچکترین خواهر است و همراه با دوستپسر بوکسور خود، «هیدو»، مشغول زندگی است. «سوناکو» خواهر بزرگتر است و مدتهاست همسرش را از دست داده و گلآرایی تدریس میکند
در ضمن او رابطهای مخفی با مردی رستوراندار دارد. و در نهایت «ماکیکو» که زنی خانهدار است و همراه همسرش، «تاکائو»، و دختر و پسر نوجواناش زندگی میکند. پدر و مادر این چهار خواهر نیز در منطقهی «ایکگای» سکونت دارند و گویی این کلمه هر بار که بر زبان کاراکترها جاری میشود نشان از سر زدن به خانهی پدری است.
آقای کورئیدا قلاب اصلی را در همان ابتدای سریال آسورا قرار میدهد؛ تاکیکو از طریق یک کاراگاه خصوصی متوجه شده که پدرش با زنی چهل ساله رابطه دارد و حاصل این ازدواج یک فرزند است. کارگردان بیآنکه مخاطب را درگیر شخصیتپردازیهای قسمت اول سریالها کند و سپس در انتهای قسمت حفرهی اصلی را در روایت قرار دهد، داستان را با آن آغاز میکند و اولین زنگ تلفن که قرار است در طول روایت یکی از موتیفهای اصلی شود باعث گرد هم آمدن این چهار خواهر در خانهی ماکیکو میشود.
داستان سریال آسورا از ماه ژانویهی سال ۱۹۷۹ آغاز میشود و تا قسمت سوم گویی قرار است وارد بخشی از زیست ماهانهی این خواهران شویم. اما از قسمت چهارم بهبعد گویی فاصلههای زمانی بیشتر میشوند.
آقای کورئیدا در همان سه قسمت اول روند سریال آسورا را بهگونهای پیش میبرد که باعث تعجب مخاطب ناآشنا با دنیای او میشود. در همان قسمت اول ماجرای پدر و معشوقه رنگ میبازد، در قسمت دوم نامهی مرموز را در روزنامه میخوانند و در قسمت سوم مرگ به زندگی آنها قدم میگذارد. گویی از قسمت اول تا سوم با یک دوره از زندگی این چهار خواهر مواجه میشویم و پایانبندی آن بخشی از رمان «ناتسومه سوسهکی» است که در باب زندگی، مرگ و کمدی و تراژدی میگوید؛ «این دنیا جز نمایش مسخرهای نیست».
ماکیکو کاملاً یک زن خانهدار است و معمولاً پیراهن و دامن بر تن دارد. تاکیکو چهرهای آکادمیک و کارمند به خود گرفته است و گویی در برزخ ذهنی خود دستوپا میزند. ساکیکو رها از هر کدام از این بندهاست و بهنوعی هم پدر و هم همسر خود را مبری از هر عملی نمیداند و بهنوعی آنها را در دنیاهای خودشان پذیرفته است. اما دو فرزند نوجوان ماکیکو گویی همان نسلی هستند که قرار است دهههای بعدی را از آن خود کنند و صرفاً در حال تماشای همهی این تعاملات هستند.
آقای کورئیدا زندگی این چهار خواهر را از قسمت چهارم تا هفتم در بازهای گستردهتر به تصویر میکشد. به مواجههی این خواهران با مرگ توجه کنید. گویی مرگ همچون تعریف ناتسومه سوسهکی بخشی از زیست انسان است و سوگ قرار نیست روند زندگی زندگان را مختل کند.
سریال آسورا هفت ساعت از تجربهی زیست روزمرهی خانوادهای است که هر مخاطبی را دعوت به همراهی میکند و گویی مخاطب هم به این دعوت پاسخ رد نخواهد داد.