صفحه اصلی > هوش مصنوعی و اخبار فناوری : هوش مصنوعی و کاربرد های آن
ads

هوش مصنوعی و کاربرد های آن

هوش مصنوعی

تعریف کوتاهی از هوش مصنوعی و کاربردهای آن

اولین سوالی که به ذهن ما میاید در این مورد این است که هوش مصنوعی و کاربرد های آن چیست؟ ربات ها همان هوش مصنوعی هستند که همه درموردشان می‌گویند؟ کار هایی که هوش مصنوعی انجام می‌دهد چیست؟ آیا با پیشرفت هوش مصنوعی بشریت دچار خطر می‌شود؟ تفکر هوش مصنوعی به چه صورتی است؟

اگر شما جز کسانی هستید که کلمه هوش مصنوعی به گوشتان خورده اما اطلاعی ندارید که هوش مصنوعی چیست و آشنا شدن با هوش مصنوعی از راه فیلم ‌های تخیلی است که مشاهده کردید هیچ درک درستی از هوش مصنوعی ندارید، ما در این مطلب قصد داریم تا مفهوم واقعی هوش مصنوعی و هر آن چه که نیاز است در موردش بدانید را به شما اطلاع رسانی کنیم. پس در ادامه با ما در مجله بامدادی ها باشید.

تصور شما از هوش مصنوعی چیست؟

اکثر افراد هنوز هم وقتی که کلمه هوش مصنوعی به گوششان می‌خورد به ربات ها فکر می‌کنند و با خود فکر می‌کنند که منظور از لغت هوش مصنوعی و کاربرد های آن همان ربات های بدون احساس هستند که به راحت تر شدن کار ها کمک می‌کنند و در آینده قرار است جای بشر را بگیرند.

مسئولیت اینگونه تفکر ها به احتمال زیاد همین فیلم های تخیلی هستند اما واقعیت با آنچه که شما فکرش را در ذهن دارید خیلی تفاوت دارد. تکنولوژی هوش مصنوعی که امروزه از آن حرف زده می‌شود در اصل یک فناوری است که توانایی فکر کردن دارد. البته این را هم باید در ذهن داشته باشیم که قابلیت فکر کردن با چیزی که ما به عنوان تفکر انسانی می‌شناسیم تا حد خیلی زیادی تفاوت دارد، اما در واقعیت این سعی را دارد که بتواند از آن تقلید کند.

هوش مصنوعی اکنون در هر جایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کمک های زیادی هم به انسان خواهد کرد مثلا در ساختن  فیلم های تاریخی ها و سریال های مشهور های مختلف می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد یا در ساخت موسیقی های پاپ و نوع های مختلف بسیار زیبا که می‌تواند به انسان آرامش ببخشد.

هوش مصنوعی

کاربرد های هوش مصنوعی

این روز ها شاید هوش مصنوعی به آن صورتی که در تصور ما است وجود نداشته نباشد اما باز هم بیشتر کار هایی که هر روز انجام می‌دهیم، مثل گشتن در اینترنت یا گشت و گذار در صفحه های شبکه‌های اجتماعی و مجازی، همه متاثر از هوش مصنوعی است و ما در این موارد داریم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم.

بررسی گوشی iPhone 12
بیشتر بخوانید

این استفاده بسیار زیاد است و به آن عادت کرده ایم به طوری که اصلا حس نمی‌کنیم که داریم از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. دلیل اصلی این است که ما اصلا اطلاع نداریم که هوش مصنوعی و کاربرد های آن چیست. از آنجایی که آینده در اختیار هوش مصنوعی خواهد بود بهترین کار این است که به جای این که نگران باشیم در مورد هوش مصنوعی این را یاد بگیریم که چه کار هایی می‌توانیم با آن انجام دهیم و اطلاعاتمان را در این مورد بیشتر کنیم. پس بیاید از ابتدا ببینیم که هوش مصنوعی و کاربرد های آن چیست؟

شروع هوش مصنوعی

ایتدا و آغاز هوش مصنوعی به زمان جنگ جهانی دوم بازمی‌گردد. هنگامی که نیروهای آلمانی برای رمز نگاری و ارسال ایمن پیام ها از ماشین enigma استفاده می کردند و اندیشمند انگلیسی، آلن تورینگ تلاش می‌کرد تا این کد ها را بشکند. تورینگ به همراه هم تیمی هایش ماشین bombe را ساختند که بتواند enigma را رمز گشایی کند.

جفت ماشین ها enigma و bombe پایه های یادگیری ماشینی (machine learning) می‌باشند که هر یک شاخه های هوش مصنوعی یا همان Artificial intelligence است. تورینگ هنگامی یک ماشین را هوشمند می‌دانست که بدون این که حس صحبت با ماشین را به انسان بدهد، بتواند با او ارتباط برقرار کند و این داستان پایه علم هوش مصنوعی است یعنی اینکه ماشینی بسازی که همانند بشر، توانایی تصمیم گیری و عمل کردن داشته باشد.

هر روزه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و دیگر سخت افزار های مورد نیاز برای توسعه یافتن هوش مصنوعی، ابزار های هوشمند و سرویس‌های هوشمندی به بازار عرضه شدند که از هوش مصنوعی در فرآیندهایشان استفاده زیادی می‌کنند. بیشتر سرویس های مشهور مانند موتور های جست و جو، ماهواره ‌ها و … استفاده ای از هوش مصنوعی داشته اند.

با معرفی گوشی‌های هوشمند و پس از آن گجت‌ های هوشمند، هوش مصنوعی قدم بلندی برای ورود به زندگی انسان برداشته. و از همین رمان به بعد هوش مصنوعی برای بشریت جلوه راهبردی تری پیدا کرده و انسان ها بیشتر با کلمه هوش مصنوعی و کاربرد های آن اشنا شده اند.

تعریف ساده از هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یا artificial intelligence یک شاخه از علوم رایانه می‌باشد که یکی از اهداف اصلی آن این است که بتواند ماشین ‌های هوشمندی تولید کند که وظایفی را انجام دهد که مورد نیاز هوش انسان است. هوش مصنوعی در حقیقت یک نوع شبیه ساز هوش انسان برای کامپیوتر است.

بررسی گوشی Sony Xperia 5 III
بیشتر بخوانید

در واقع منظور از هوش مصنوعی یک ماشینی است که به نحوی برنامه ریزی شده که بتواند همانند انسان فکر کند و هم بتواند حرکات انسان را تقلید کند.

هوش مصنوعی

در واقع این تعریف این توانایی را دارد تا به همه ی ماشین هایی اطلاق شود که به نحوی مثل ذهن انسان کار می‌کنند و می‌توانند مسئله حل کنند و یادگیری داشته باشند. در واقع هوش مصنوعی این است که هوش انسان و طریق کار آن طوری تعریف شود که که یک ماشین توانایی اجرا کردن راحت آن را داشته باشد و وظایفی که بهش گفته می‌شود را به خوبی انجام دهد. در حقیقت هدف هوش مصنوعی بر سه پایه است: یادگیری،استدلال و درک.

سطح های مختلف هوش مصنوعی

سیستم هوش مصنوعی طبق آن چیزی که از دنیای بیرون درک می‌کند و می‌تواند به آن جواب دهد، دارای سه سطح می‌باشد. هوش مصنوعی محدود، عمومی و سوپر هوش مصنوعی. در ادامه مطلب هرکدام ره کامل توضیح می‌دهیم.

هوش مصنوعی محدود (artificial narrow intelligence)

در تاریخ هوش مصنوعی, هوش مصنوعی محدود بسیار سریع تر از نوع های دیگر هوش مصنوعی پدید آمده است. در این روز ها نمونه های زیادی از هوش مصنوعی محدود وجود دارد. به عنوان مثال رایانه هایی که داخل بازی های پیچیده ‌ای مانند شطرنج ، تصمیم گیری هوشمندانه در زمینه تجارت و در انواع دیگر کارهای مهم توانسته ‌اند عملکرد بهتری داشته باشند نمونه‌هایی از هوش مصنوعی محدود هستند.

هنگامی که در مورد هوش مصنوعی محدود صحبت می‌کنیم منظور ما سیستم های هوشمندی می‌باشد که در انجام دادن یک وظیفه (task) مخصوصا از انسا عملکرد بهتری داشته باشد. برای مثال سیستم هوشمندی که می‌تواند خودکار گفتار را به نوشتار تبدیل کند یا سیستم‌های تشخیص چهره که این توانایی را دارند هویت یک شخص را حتی در شلوغی و سیل عظیمی از جمعیت تشخیص دهند. اگر بخواهیم به شما تعدادی از کاربرد های هوش مصنوعی محدود را مثال بزنیم، می‌توانیم بگوییم:

  • ماشین های خود ران که هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کنند که چگونه رانندگی کنند.
  • سیستم ‌های پردازش تصویر و تشخیص چهره که می‌توانند کار های زیادی انجام دهند و عملیات تشخیص هویت افراد را انجام دهند.
  • سیستم ‌های هوش مصنوعی که به انجام رساندن مراحل مالی در بانک ها و بسیاری از کار های دیگر کمک می‌کند.
  • دستیار های هوشمند که طبق نیاز های شما کمک رسانی خواهد کرد و یا حتی پرواز ها و هتل هایتان را قبل از رفتن رزرو می‌کند.
  • و….
نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

«پست قبلی

پست بعدی»

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده − یک =