صفحه اصلی > اخبار فناوری : سرگذشت ماشین های الکتریکی
ads

سرگذشت ماشین های الکتریکی

ماشین های الکتریکی

خودروی الکتریکی

ما در این مطلب می‌خواهیم با شما در مورد سرگذشت ماشین های الکتریکی کمی گفت و گو داشته باشیم تا پی ببریم که آیا این خودرو ها که یواش یواش جای ماشین های بنزینی را گرفتند واقا خوب هستند؟

خودروی برقی (به انگلیسی: Electric vehicle) به ماشین هایی می‌گویند که از باتری ‌هایی استفاده می‌کنند که قابل شارژ هستند و از همین باتری ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند، و موتور الکتریکی نیز نیروی محرکه آنها می‌باشد.

اولین نسل های خودرو های برقی که کاربرد هم داشتند در دهه ۱۸۸۰ به عموم معرفی شدند.

خودروهای الکتریکی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ خیلی طرح های اولیه و ساده ای داشتند تا این که تولید این‌گونه خودروها با پیشرفت در موتورهای درون‌سوز و به خصوص استارت الکتریکی خودرو و تولید انبوه خودروهای بنزینی ارزان، افت بسیار زیادی در تولید آن ها پیدا شد. در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ میلادی با با مواجه شدن با کمبود انرژی دوباره خودرو های برقی در بین شرکت ها و مردم جایگاه خاص خودش را پیدا کرد اما این علاقه مندی باعث تولید انبوه و ایجاد بازار رقابتی نشد.

اکنون که در سال 2021 هستیم یکی از بزرگ ترین شرکت هایی که ماشین های برقی تولید می‌کند تسلا نام دارد با مدیریت ایلان ماسک. ایلان ماسک جز 5 ثروتمند دنیا می‌باشد و طبق گفته هایش هدف های بسیار بلند مرتبعه ای هم دارد و قصد دارد تا بتواند زمین را برای زندگی جای بهتی کند و با تولید ماشین های برقی هم کمک بسیار زیادی به کره زمین می‌کند.

و اما کمپانی های خودرو سازی بزرگ هم به فکر این نوع خودرو ها هستند مانند porsche . Bmw که مدل هایی از خودرو های الکتریکی یا هایبرید دارند که مصرف سوخت بسیار کمتری نسبت به ماشین های تمام بنزینی دارند و هزینه های کمتری هم برای مصرف کننده دارند.

از سال ۲۰۰۸ میلادی به بعد با توجه به این که فناوری باتری ها پیشرفت چشم گیری داشته، بیماری افزایش پیدا کرده و مرگ و میر ‌های که موجب آنها آلودگی هوا است، داشتن نگرانی های زیاد در مورد قیمت نفت و نیاز به کاهش گاز های گلخانه‌ ای انقلابی بسیار قوی در تولید خودروهای برقی صورت گرفته ‌است.

بررسی دوربین GoPro Hero 10 Black
بیشتر بخوانید

هزینه نگهداری

بر اساس پژوهش هایی که در سال ۲۰۱۸ در ایالات متحده به انجام رسیده است، هزینه معمول استفاده از یک خودروی الکتریکی در هر سال برابر ۴۸۵ دلار می‌باشد این در حالی است که هزینه استفاده از یک خودروی بنزینی ۱۱۱۷ دلار در سال است.

خودروی برقی در ایران

ما در این مطلب به شما سرگذشت ماشین های الکتریکی را در ایران هم توضیح خواهیم داد .

طبق گزارش هایی از خبرگزاری دویچه وله آلمان، تا همین حالا چند خودروی برقی تحقیقاتی در ایران ساخته شده است. در دی ماه سال ۱۳۹۶ از خودرویی به نام ساینای برقی رونمایی شد و بر این قرار شد که اولین خودروی برقی تولید انبوه ایران باشد. اما این اتفاق تا حال که رخ نداده است و این خودرو در حد همون یک نمونه باقی مانده ‌است.

قیمت این ماشین برقی در سال ۱۳۹۶ که پراید ۲۰ میلیون تومان بود، ۷۰ میلیون تومان اعلام شده بود  اما بعد از افزایش شدید قیمت خودرو در ایران، هیچ قیمت جدیدی برای این خودرو اعلام نشده. با وجود قیمت گران‌تر نسبت به مشابه بنزینی، به‌نظر می‌رسد در صورت به تولید رسیدن ساینای برقی، مردم به مشاوره هایی برای خرید این نوع خودرو نیاز دارند. و از طرفی هم زیر ساخت شارژ سریع برای این خودرو در شهرهای ایران وجود ندارد.

سرگذشت ماشین های الکتریکی در باتری

باتری هایی که توانایی شارژ شدن را دارند و می‌توانند برق را درون خود نگه دارند در سال ۱۸۵۹ میلادی و به دست یک فیزیک‌دان فرانسوی به نام گاستون پلانته اختراع شد. نام این باتری ها را باتری های سربی اسیدی گذاشتند.
اولین خودروی برقی را توماس پارکر یک مهندس اهل لندن در سال ۱۸۸۴ میلادی ساخت. پارکر که از آلوده بودن شهر لندن نگران بود و نیز علاقه‌مند به ساخت خودروهای با مصرف کمتر سوخت بود در آخر توانست یک خودروی تمام برقی بسازد تا به نحوی در کمک به از بین بردن آلودگی ها کمکی کرده باشد.

دوره طلایی ماشین برقی

در آخرای قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی خودروی برقی به واسطه ترجیح استفاده از انرژی الکتریکی به عنوان نیروی محرکه و عملکردی خیلی بهتر، طرفدار بسیار زیادی داشت. در سال ۱۹۰۰ میلادی، ۴۰٪ خودروها در آمریکا با بخار، ۳۸٪ با برق و ۲۲٪ با بنزین کار می‌کردند.

بهترین لپ تاپ های ایسوس در سال 2021
بیشتر بخوانید

model s photo gallery 10

باتری ها

در تکنولوژی خودرو های برقی یکی از مهم ترین نقش ها را بر عهده دارد. عامل های دیگری همچون ظرفیت باتری, عملکرد باتری, دوام باتری, مقدار چگالی توان حساسیت ها نسبت به دما مدت زمان شارژ و هزینه یکی از مهم ترین گزینه ها برای انتخاب باتری می‌باشد.

اکثر خودرو های برقی که امروزه تولید می‌شوند باتری آنها از نوع لیتیوم یون می‌باشد. این نوع از باتری ها بخاطر ظرفیت زیاد و چگالی و انرژی مناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند اما عمر مفید کمی نسبتا دارند.

نویسنده و منتقد سینما شاعر و رمان نویس حدود 15 سال تجربه نوشتن داستان کوتاه , کارگردانی و دستیار کارگردانی. و مدیر مجموعه بامدادی ها.

دیدگاهتان را بنویسید

یازده + نوزده =